Apps fra det offentlige hitter
Det offentlige Danmark har indtaget de tre første pladser på hitlisten over mest populære apps.
1. Apps fra det offentlige hitter
I sidste uge lancerede Digitaliseringsstyrelsen og Transportministeriet den meget omtale kørekorts-app.
Vi var her på Techliv overvejende begejstrede for tiltaget — også selvom det er faldet flere folk for brystet, at det har kostet 45 millioner kroner at udvikle appen, og at nogle mener det digitale kørekort er løsningen på et ikke-eksisterende problem.
Der er dog ingen tvivl om, at kørekorts-appen er blevet et hit hos mange danskere. Som vi spåede i sidste uge, indtog den på rekordtid førstepladsen i app-butikkerne, og der har den ligget lige siden.
Mere bemærkelsesværdigt — og formentlig for første gang nogensinde — så har det offentlige Danmark sat sig på toppen af hitlisten med de tre mest populære apps(!).
I Apples App Store er kørekort-appen skarpt efterfulgt af NemID nøgle-appen på andenpladsen og Smittestop på tredjepladsen.
I Google Play Store er det ligeledes kørekort-appen og NemID der ligger nummer 1 og 2, mens Disney+ sniger sig ind på en tredjeplads med Smittestop på fjerdepladsen.
Det gule sundhedskort er det næste fysiske kort der bliver til en app, med forventet lancering i 2021. Så der er altså endnu et offentligt app-hit i støbeskeen.
Hvem skulle have troet, at den dag ville komme 😊
2. Smartphonesalget falder stadig
Salget af smartphones havde i en lang årrække vanvittigt vokseværk, men den tid er ved at være endegyldigt slut.
Seneste rapport fra analysefirmaet Gartner viser, at det globale smartphonesalg er faldet med 5,7 procent i tredje kvartal 2020, sammenlignet med samme kvartal sidste år.
366 millioner telefoner blev der hældt ned i forbrugernes lommer og tasker i løbet af den tre måneder lange periode.
Nedgangen på godt 6 procent er dog alligevel opløftende. De seneste to kvartaler er salget af mobiltelefoner nemlig faldet med 20 procent.
Samsung er i øvrigt verdens mest populære smartphoneproducent med 80 millioner solgte eksemplarer og en markedsandel på 22 procent. Dernæst kommer de to kinesiske firmaer Huawei og Xiaomi.
Apple er på fjerdepladsen med halvt så mange solgte telefoner som Samsung.
Gartner noterer dog, at de nye iPhone 12 først blev sendt på markedet i oktober i år (normalt er det i september), og at de derfor ikke indgår i opgørelsen.
3. Så skete det: Bitcoin sætter ny rekord
Så skal vi videre til et par opfølgere på den seneste tids begivenheder.
Bitcoin-kursen har i et par uger været på himmelflugt. Og i går skete det så endelig: Bitcoin satte ny all-time rekord.
Værdien af 1 bitcoin passerede mandag 19.900 dollars og slog dermed den næsten tre år gamle tidligere rekord på 19.783 dollar.
Efterfølgende er kursen faldet et par hundrede dollars igen, men skal man tro flere eksperter, så vil vi næppe se lige så store negative udsving, som sidste gang kryptovalutaen satte rekord.
Det mener blandt andre Philip Gradwell, som er cheføkonom hos Chainalysis, et firma der analyserer bevægelsen af kryptovalutaer.
"Det er en helt anden type mennesker, der har købt Bitcoin på det seneste. De handler i mere stabile mængder over længere perioder, og de trækker pengene ud fra børserne og holder dem som en investering,” siger han til New York Times.
Den anden grund til, at kryptovaluta formentlig vil stabilisere sig, er, at man i USA har givet banker tilladelse til at opbevare kryptovaluta for kunderne.
Det er grunden til, at PayPal er begyndt tilbyde kunder at købe, sælge og opbevare bitcoin. Og det har ifølge PayPals direktør, Dan Schulman, foreløbigt været en stor succes.
Mere end én million mennesker skrev sig op på PayPals venteliste for køb og salg af kryptovaluta, før det overhovedet blev muligt at handle med dem. Det var tre-fire gange mere, end hvad firmaet forventede.
4. Tesla lufter tanken om, at deres ladestationer kan bruges af andre bilmærker
I går skrev vi om de store udfordringer med ladeinfrastrukturen, som potentielle danske elbils-ejere kæmper med.
Her nævnte vi blandt andet fordelen ved Teslas Supercharger-netværk, der giver Tesla-ejere adgang til hurtig, nem og billig opladning, når de er på farten — noget der har været helt afgørende for Elon Musks bilsucces.
Tesla ladenetværk er som bekendt alene forbeholdt firmaets egne biler, men det kan muligvis ændre sig i fremtiden.
I hvert fald har Teslas kinesiske vice president, Grace Tao, netop sagt, at firmaet overvejer at åbne deres ladenetværk for andre elbiler-mærker i Kina.
Det er dog stadig uklart, om det blot er en tanke eller om Tesla rent faktisk planlægger at tjene penge på at sælge strøm til andre el-bilister, og om det kun vil gøre sig gældende for Riget i midten.
I USA er firmaet til gengæld med sikkerhed ved at gøre det muligt at tjene penge på at sælge strøm, via den Tesla-hjemmelader man selv kan installere uden for sin bolig.
Konceptet, som de kalder Commercial Charging, går ud på at fx ejere af et lejlighedskompleks kan sætte en Tesla-lader op, og selv vælge hvad prisen på strømmen skal være. Betalingen vil foregå helt automatisk via Teslas eget betalingssystem, præcis som det foregår når folk Supercharger.
Det vil sige, at opladeren automatisk registrerer, hvilken bil der oplader. Pengene bliver derefter automatisk blive trukket, uden at bilejeren skal have et kreditkort op af lommen eller på anden måde verificere sig selv.
Vi har sagt det før, og siger det gerne igen: Tesla er mindst lige så meget et energi- og batterifirma, som det er en bilproducent.
LINKS TIL LÆSEHESTE
Ny Amnesty-rapport: Facebook og Google hjælper Vietnams regering med at censurere kritik af styret
Link til selve rapporten finder du her (pdf).
Slut med blot at spille skak og go: DeepMinds AI kan nu forudse hvordan proteiner opfører sig
Canada følger i Frankrigs fodspor: Techgiganter skal betale skat af digitale services
Ny rapport problematiserer den anonyme brug af Tor-browseren: Bliver brugt for meget til kriminalitet — men folkene bag browseren tager til genmæle