Kan man snakke sig ud af at blive det næste Nokia, Kodak eller Blockbuster?
Volkswagen præsenterer offensiv batteristrategi, der skal sikre, at tyskerne står stærkt, når elbilerne fuldstændig har taget over. Men foreløbigt er det mest varm luft og store armbevægelser.
1. Volkswagen vil bygge egne batterier og seks batterifabrikker i Europa inden 2030
Som den vakse lytter af sidste uges podcast noterede sig, så er batteri-teknologi et af tidens mest brandvarme forretningsområder.
Ikke mindst i takt med elektrificeringen af vores bilpark, er det blevet en gigantisk milliardforretning. Men det kræver, at man kommer med på vognen.
Volkswagen forsøger intenst at tale sig til en plads som den mest fremsynede af de gamle bilproducenter — gerne ved at kopiere Teslas tilgang.
I går afholdte det tyske firma deres første såkaldte Power Day, som er tyskernes svar på Teslas “Battery Day”. Med andre ord et arrangement, hvor man fortæller verden om planerne for udviklingen af den måske mest centrale og (og dyreste) komponent i de elektrificerede biler.
Man mærker med al tydelighed, at Volkswagen er mere end nervøse for at ende som Nokia. Og de kaster derfor om sig med buzz-ord og luftige ambitioner om fremtidens bil og batterier i et tempo, der kunne gøre dem til verdensmestre i det muntre køkken.
Allerede fra 2023 håber Volkswagen at kunne være klar med et nyt, såkaldt unified cell design, som med tiden skal være med til gøre bilerne billigere og bedre.
- Vi sigter mod at reducere batteriets omkostninger og kompleksitet, og samtidig øge dets rækkevidde og ydeevne, lød det fra Thomas Schmall, som er bestyrelsesmedlem i Volkswagen Group.
Mere præcist satser tyskerne på sigt på at drive prisen på 1 kWh ned under 100 euro.
- Det vil gøre e-mobilitet til at betale og til den dominerende drivteknologi, fortsatte Thomas Schmall.
Ultimativt satser firmaet på selv at kunne udvikle Solid State Batterier, som — hvis de altså bliver til noget — er mindre, lettere og mere robuste, og derfor udset til at afløse lithium-ion. Volkswagen kalder Solid State Batterier “the end game”, hvilket dog bestemt ikke er en tese, alle folk er enige i.
Den tyske bilproducent blev dog også lidt mere konkrete.
Firmaet vil således etablere seks batterifabrikker i Europa inden 2030. Den første skal åbne i vores naboland Sverige i 2023, den anden i hjemlandet Tyskland to år senere.
Mere interessant, så forventer Volkswagen at deres biler med start fra 2022 vil understøtte tovejs-opladning, således at bilens batteri kan bruges til at lagre solenergi, så strømmen også kan trækkes fra bilen og bruges i hjemmet, når der er behov for det.
Som en del af tyskernes batteriambitioner vil de også — ligesom Tesla — producere en batteri-løsning til hjemmebrug, og sågar levere en ladeløsning der er fuldstændig afkoblet fra energinettet, og altså kun benytter vedvarende energi.
Tyskerne har i hvert fald selvtilliden i orden, når de prøver at overbevise investorerne om, at de har det elektriske søm trykket helt i bund.
- Vores transformation vil være hurtig, og den vil være helt uden fortilfælde, lød det fra Volkswagen CEO Herbert Diess.
Vi giver tyskerne seks stjerner for deres ambitioner, men minder om, at Volkswagen indtil videre har haft mere end svært ved at leve op til deres produktionsplaner af elektriske biler, og at de i særdeleshed har kæmpet rigtig meget med at få softwaren til at fungere.
Pssst.... hvis du vil være fuldt opdateret på, hvad der sker i techverdenen, og ikke blot nøjes med sporadiske udgaver af Techlivs nyhedsbrev, så få adgang til al vores indhold for 39 kr. per måned — første måned er gratis. Eller benyt vores introtilbud og få et helt år til kun 229 kr.. Du sparer 50 procent!
Abonnér på Techliv2. Indien vil forbyde kryptovaluta
Indiens regering pønser på fuldstændig at forbyde kryptovaluta.
Ifølge en højt placeret unavngiven embedsmand, som Reuters har talt med, vil regeringen gøre det forbudt at “besidde, udstede, mine, handle med eller overføre kryptovaluta”.
Dog vil Indien gerne benytte den bagvedliggende blockchain-teknologi, og ønsker samtidig at opbygge sin egen digitale valuta.
Landets centralbank har tidligere advaret mod, at kryptovaluta kan destabilisere de finansielle markeder.
Hvis loven bliver vedtaget vil Indien, ifølge Reuters, være det første store land, der gør det ulovligt at eje kryptovaluta.
3. Wearable devices vokser næsten 30 procent på et år: Apple dominerer stadig og øger sit forspring
Computere vi bærer på kroppen vokser lystigt videre i popularitet.
Analysefirmaet IDC har netop udsendt de seneste tal, som viser, at salget af wearables er vokset med over 28 procent i 2020 sammenlignet med året før.
Det er dog ikke alle kategorier, der klarer sig lige godt.
Således er salget af fitness-armbånd nedadgående, mens smart-ure fortsat vokser støt.
Ligeså vokser salget af hearables stadig. Ordet dækker over ægte trådløse høretelefoner, der har en digital assistent eller anden form for sensor eller computer integreret i sig.
Af samme årsag er det måske heller ikke så overraskende, at det er Apple, der ret suverænt har sat sig på markedet med netop AirPods og Apple Watch som de helt store salgssucceser.
Apples markedsandel i 2020 var ifølge IDC 34,1 procent, hvilket er en lille stigning sammenlignet med året før. Firmaet solgte sidste år 151 millioner produkter i wearable-kategorien.
Herefter følger de to kinesiske firmaer Xiaomi og Huawei med en markedsandel på henholdsvis 11,4 procent og 9,8 procent.
De er skarpt forfulgt af Samsung med 9 procent, mens det nu Google-ejede firma FitBit kommer ind på en femteplads med blot 2,9 procent markedsandel.
4. Forskellen på en privatlivsfokuseret søgemaskine og Google
Vi har af flere omgange her på Techliv sammenlignet de nye privacy labels i Apples App Store, for på den måde at vise forskellen på, hvor mange data forskellige apps indsamler.
Først sammenlignede vi besked-apps (Signal, Telegram, og WhatsApp). Dernæst email-apps (Hey, Mail og Gmail).
Sidstnævnte gjorde vi, da Google langt om længe opdaterede de første af deres apps og offentliggjorde, hvilke data de indsamler.
Nu har Google så også tilføjet privacy labels til Chrome-browseren og til den app, der blot hedder Google.
Det har den privatlivsfokuserede søgemaskine (og browser) DuckDuckGo ikke kunne stå for, og de har derfor selv lavet en sammenligning mellem de to forskellige søgemaskiner og browsere.
Kort fortalt indsamler DuckDuckGo slet ingen data, der er linket til din person, mens Googles liste er — lad os kalde det — temmelig lang.
5. Ups: Twitter blokerede fejlagtigt alle, der tweetede bynavnet Memphis
Vi slutter dagens nyhedsbrev med en af de mere kuriøse techhistorier.
Således skete der i løbet af weekenden en fejl hos Twitter, der betød, at alle brugere, der skrev bynavnet Memphis i et tweet, prompte blev udelukket fra tjenesten.
Brugerne blev bedt om at slette deres opslag og fik automatisk en karantæne på 12 timer, jævnfør de nye “five strikes and you are out”-regler, som det sociale medie indførte for kort tid siden.
Twitter bekræfter fejlen, som nu er løst, uden dog at forklare, hvad det bagvedliggende problem var.
Sikkerhedseksperter spekulerer dog i, at man har ønsket at beskytte en bestemt adresse fra at blive publiceret, men at man i stedet er kommet til at beskytte hele byen Memphis’ navn. Med andre ord en god gammeldags menneskelig fejl.
LINKS TIL LÆSEHESTE
3 x The Verge om NFT:
Super forklaring: Forstå ugens mest hypede koncept, NFT, der er bundet op på Ethereum-blockchain
…. Som blandt andet har resulteret i at en person har købt et digitalt kunstværk for 69 millioner dollars
… og så er NFT — ligesom kryptovaluta — skidt for klimaet
Hmmm….: Storbritannien tester stærkt kontroversielt overvågningssystem
Fra hestens egen mund: 77 procent af folk, der arbejder i tech, mener techgiganterne har for meget magt
Hurtig processor, langsom data: Mindst 25 Android-telefoner har hurtigere dataforbindelse end iPhone 12
Følg Techliv — og del med dem du kender...
Del gerne dette nyhedsbrev med folk du kender, der kunne være interesserede i Techliv.
Følg os på sociale medier:
Techliv på Twitter og Facebook | Nicolai på Twitter | Anders på Twitter