Idiotforstærker
Dagens Techliv står på Facebook Dating. Selvkørende Tesla. Krytopvaluta hos PayPal. Sociale medier som idiotforstræker. Og et farvel til en streamingtjeneste.
1. Facebook lancerer dating service i Europa
Nu er den her langt om længe: Facebooks dating service med det opfindsomme navn Facebook Dating.
Tjenesten var planlagt til lancering i Europa i forbindelse med Valentines Day i februar, men den formåede ikke at smelte hjerterne hos de irske datamyndigheder.
Med en frist på under 10 dage, havde Irland — som jo er Facebooks officielle hjemsted i Europa — simpelthen ikke nok tid til at vurdere, om Facebook overholdte de relevante databeskyttelsesregler, og derfor blev lanceringen udskudt.
Otte måneder skulle det altså tage at få forholdet bragt i orden, selvom de irske datamyndigheder siger, at “de vil blive ved med at monitorere produktet, efter det lancerer i Europa”.
Men hvad er det så, Facebook Dating er?
Jo, Facebooks ambition er at “hjælpe flere mennesker med at finde meningsfulde forhold gennem ting, de har til fælles”. Til det må man jo bare tørt konstatere, at ingen ligger inde med flere oplysninger til at løse opgaven end Zuckerbergs dataimperium.
Den helt store ‘killer feature’, er den, det sociale medie kalder secret crush. Her kan du tilføje op til ni venner på Facebook og Instagram, som du har et godt øje til. Hvis en af disse personer så har et secret crush på dig, så er der et match ❤️.
Hvis ikke, så kan du glæde dig over at have fodret Facebook-monstret med endnu flere data om dine inderste følelser og tanker (hvis de da ikke allerede kender dem i forvejen).
Den gode nyhed er, at det er frivilligt, om du har lyst til at være med. Så helt undtagelsesvis i Facebook-universet, skal du aktivt melde dig til, hvis du vil date dine Facebook og Instagram-venner.
2. Tesla ruller ny selvkørende software ud til kunderne… meget langsomt
Verdens stærkeste enmandsmarketingshær, Elon Musk, har længe teaset for en ny udgave af Tesla-bilernes Fully Self Driving software. Nu begynder den så småt at rulle ud.
Der er ikke tale om en opdatering af den nuværende software, men om et nyt system, kodet helt fra bunden.
Den nye — og ifølge Elon Musk stærkt forbedrede — software bliver lanceret som et Beta-produkt, hvilket ikke er super betryggende, når der er tale om en funktion, der får biler til at køre på egen hånd.
Af samme årsag, bliver softwaren kun rullet ud ganske langsomt og i første omgang kun til ganske få Tesla-ejere, som ifølge Musk falder under kategorien “expert and careful drivers”.
Af mere teknisk karakter, så er systemet angiveligt baseret på at kunne se omgivelserne i 4D (selvom det diskuteres, om det overhovedet findes) og ikke i 2,5D 😳, som den nuværende autopilot gør.
Musk har længe sagt, at planen med Teslaerne er, at gøre dem fuldt selvkørende, dog uden nærmere at definere præcist hvor selvkørende det er. Men denne udgave af softwaren skulle angiveligt være “feature complete”, altså den ægte vare.
Som vi startede med at skrive: Musk er en enmandsmarketingshær som ikke altid helt kan holde, det han lover. Så vi skal nok liiige se det med egne øjne, før vi tror på, at Tesla skulle have løst den enorme udfordring, som ægte førerløs bilkørsel til stadighed er.
3. Kryptovaluta bliver en integreret del af PayPal
Kryptovaluta, som Bitcoin og Etherium, har siden guldfeberen i slutningen af 2017 ikke været meget i mediernes søgelys.
Men hvis du tror, de digitale valutaer var en døgnflue, så kan det være at betalingsfirmaet PayPal kan få dig på andre tanker.
Den gigantiske online-betalingsplatform begynder nemlig nu at understøtte kryptovaluta, som man vil kunne købe, sælge eller opbevare i en såkaldt wallet (digital pengepung) hos betalingsfirmaet.
PayPal vil også gøre det muligt at bruge kryptovaluta som betalingsform, hvilket potentielt kan være med til at ændre de digitale valutaer fra mest at have status af investeringsobjekt, til rent faktisk at have en regulær anvendelse.
Dan Schulman, præsident og administrerende direktør for PayPal, er i hvert fald ganske klar i spyttet.
"Skiftet til digitale former for valutaer er uundgåeligt, hvilket medfører klare fordele med hensyn til økonomisk inklusion og adgang; effektivitet, hastighed og modstandsdygtighed i betalingssystemet(…). Vi er ivrige efter at arbejde med centralbanker og regulatorer over hele verden for at tilbyde vores support og bidrage meningsfuldt til at forme den rolle, som digitale valutaer vil spille i fremtiden for global finansiering og handel,” siger Dan Schulman i en pressemeddelelse
PayPal ruller de nye kryptovalutamuligheder ud i USA i de kommende uger, og forventer at brede løsningen ud internationalt i første halvdel af 2021.
4. Tidligere Google-boss kalder sociale medier for “forstærkere for idioter og skøre mennesker”
Man skal bestemt ikke altid lytte til den tidligere Google-direktør og bestyrelsesformand, Eric Schmidt, der senest er begyndt at lobby for brugen af kunstig intelligens i våbenindustrien.
Men måske manden har en pointe i sin seneste tirade, som kommer i kølvandet på monopol-sagsanlægget mod Google.
Schmidt forudser, at flere af techvirksomhederne vil blive reguleret — ikke fordi de har udviklet sig til monopoler, men på grund af tingenes triste tilstand på sociale medier.
“Konteksten med sociale netværk, der fungerer som forstærkere for idioter og skøre mennesker, er ikke, hvad vi havde til hensigt. Medmindre branchen tager sig alvorligt sammen på en virkelig smart måde, vil den blive reguleret,” lyder hans vurdering på en konference afholdt af Wall Street Journal.
Det var med Eric Schmidt ved roret, at Google købte YouTube for godt 15 år siden.
YouTube har — udover en masse sjov og ballade, musik og oplysende videoer — som bekendt udviklet sig til at være en solid distributionsplatform og forstærker for konspirationsteorier og misinformation.
5. Streamingtjenesten Quibi lukker ned
Hvis Quibi ikke siger dig det store, er du lovlig undskyldt.
For det, der skulle have været den nye form for kort formateret underholdningsindhold designet til mobilen, er landet som en af de største maveplaskere længe set.
Blot seks måneder efter lanceringen af Quibi, er tjenesten nu lukket og slukket, på trods af mere end 1,75 milliarder dollars i ryggen til at skubbe den nye form for storytelling i gang.
Tanken var, at brugerne skulle se små hurtige bidder (quick bites = Quibi) på telefonen, mens de var på farten.
Men i takt med Coronas hærgen, hvor de fleste begyndte at arbejde hjemme, var der ikke rigtig nogen, der skulle nogen steder, hvilket Quibi tidligere har brugt som undskyldning for, hvorfor streamingtjenesten ikke blev det store sus, som den var slået op til at blive.
I farvel-blogindlægget fra de to hovedpersoner bag Quibi, Jeffrey Katzenberg og Meg Whitman, erkender de også, at “ideen ikke var stærk nok til at retfærdiggøre en selvstændig streamingtjeneste”.
Nope, de unge vil have TikTok.
LINKS TIL LÆSEHESTE
Apples tidligere designguru Jony Ive skal hjælpe Airbnb: Men det er lettere uklart med hvad
Udsolgt på en time: Første produktion af elektrisk Hummer gik som varmt brød
8 sekunders Video: Sådan ser det ud, når man samler asteroidestøv op 320 millioner kilometer væk fra Jorden