Snart er du FLoCed: Privatlivet står ved en skillevej
Apple optrapper beskyttelse af privatliv. Google ændrer deres tracking, og Facebook fortsætter som om intet var hændt. Dataindsamling står ved en skillevej, mens politikerne… ja, hvad gør de?
Snart er du FLoCed: Privatlivet står ved en skillevej
Netop nu står vi ved en skillevej indenfor den massive online-tracking, der hele tiden foregår i baggrunden: Hvilke sider besøger du? Hvilke apps bruger du? Hvilke ting søger du efter? Hvilke ting klikker du på?
Apple er blot få dage fra, at lancere en stor opdatering til iOS — version 14.5 — hvor en af de mest centrale nyheder er det, firmaet kalder App Tracking Transparency.
Det betyder, at når du har opdateret din telefon eller iPad til iOS 14.5 og efterfølgende åbner fx Facebook-appen, så vil du blive spurgt om, hvorvidt Facebook må tracke dig i andre apps, og på andre websider du besøger uden for Facebook-appen.
Jeg tror (og håber) at rigtig mange vil sige ‘nej tak´— også selvom Facebook og andre firmaer, som lever fedt af deres organiserede spionarbejde, vil forsøge at overbevise brugeren om, at det jo blot er for, at de kan levere mere relevante annoncer til dig.
Det ER en stor nyhed, og Apple-boss Tim Cook er i øjeblikket på presse-tour, hvor hans hovedformål er, at kommunikere, hvorfor Apple gør det:
- Princippet er, at den enkelte skal have kontrol over, om de spores eller ej, hvem der har deres data. Så simpelt er det, siger Tim Cook i et af de mange interviews og fortsætter:
- App Tracking Transparency, og hvad det forsøger at komme til livs, er virksomheder der udnytter, at de kan spore dig på tværs af apps fra andre virksomheder og derfor sammensætter en hel profil af, hvad du tænker, hvad du laver, og overvåger dig på tværs af nettet 24/7.
Jeg ved ikke med dig, men fra mit bord er fravalget af den form for tracking en total no brainer. I virkeligheden er det chokerende, at det ikke for længst er forbudt.
For at være helt ærlig, er jeg ved at være vanvittig træt af konstant at skulle fortælle hjemmesider, at de ikke skal gemme deres tracking cookies på min computer eller telefon.
Og selvom jeg gør mit bedste for at minimere, hvor meget data, der indsamles om mig, så er det så godt som umuligt at gennemskue, hvad der i virkeligheden foregår bag kulisserne.
Daniel Solove, juraprofessor på George Washington University, rammer I artiklen The Myth of the Privacy Paradox hovedet på sømmet så hårdt, at vi lader hans citat stå på engelsk.
“Managing one’s privacy is a vast, complex and never-ending project . . . it becomes virtually impossible to do comprehensively.
“People will never gain sufficient knowledge of the ways in which data will be combined, aggregated and analysed over the years by thousands of organisations. Resignation is a rational response to the impossibility.”
Og det ER nemt bare at resignere.
Her på Techliv forsøger vi dog ikke at give op, men derimod at synliggøre den grænseoverskridende adfærd, som den massive reklame-data-tracking i virkeligheden er.
Den seneste udfordring er Googles nye såkaldte FLoC-teknologi, som vi allerede har beskrevet flere gange før 👇.
Helt kort fortalt går det ud på at Google vil erstatte tracking via tredjeparts-cookies med en ny teknologi.
Tredjeparts-cookies i Chrome-browseren vil blive elimineret. I stedet vil Google behandle din webhistorik lokalt på din computer, og ud fra den tilføje dig til en FLoC, som er et sæt af mennesker, der har de samme interesser som dig.
Det skal ifølge Google gøre dig fri fra at blive forfulgt på individ-niveau, og samtidig har firmaets første forsøg vist, at annoncerne kan målrettes næsten lige så effektivt.
Overgangen til den nye teknologi skal efter planen være eksekveret i 2022, men Google er allerede gået i gang med at FLoCe brugere i flere lande — vel at mærke uden at nogen er blevet spurgt eller frivilligt har sagt ja til det.
Det har blandt andet fået privatlivsorganisationen Electronic Frontier Foundation (EFF) til at udvikle hjemmesiden Am I FLoCed?, hvor du kan tjekke, om du uforvarende er blevet rullet ind i Googles nye FLoC-univers, hvis du bruger Chrome-browseren. (Det er du næppe endnu, da testen foreløbig ikke kører i Europa. Men som Google skiver på deres blog, så vil de “ekspandere til andre regioner i takt med at forsøget rulles ud globalt”. )
Den privatlivsorienterede søgemaskine DuckDuckGo har også været hurtige på aftrækkeren. De har opdateret deres udvidelse til Chrome-browseren, som nu blokerer FLoC-trackingen.
I tillæg har DuckDuckGo helt blokeret for, at Google kan indsamle FLoC-oplysninger på DuckDuckGos hjemmeside. Ligeså har blandt andet The Guardian.
EFF har dog ikke blot udviklet en hjemmeside, men skrevet en meget lang — og rimelig let forståelig — artikel om, hvorfor FLoC-teknologien er et kæmpe privatlivsproblem. Den har fået navnet: Google’s FLoC Is a Terrible Idea.
Her forklarer EFF blandt andet, at selvom Chrome lukker ned for tredjeparts-cookies, så vil rigtig mange firmaer ligge inde med så mange data om dig og din computer og din browseres unikke indstillinger, så de stadig til fulde kan identificere dig. Det er det, der kaldes Fingerprinting.
Og selvom du nu er en del af en FLoC på måske et par tusinde mennesker, så er der altså temmelig let at identificere dig og separere dig fra alle de andre i din FLoC.
En andet problem er, at de mange sider der tilbyder dig “Log på med Google” vil vide hvem du er, og nu vil kunne sammenkøre data fra din FLoC med din personlige profil. Da de allerede kender karakteristika fra din FLoC, kan de på et øjeblik få et endnu bedre billede af, hvem du er, selvom det er første gang, du logger på hos dem.
Konklusionen hos EFF er da også klar:
- Vi forkaster eftertrykkeligt FLoCs fremtid. Det er ikke den verden, vi ønsker, og heller ikke den, som brugerne fortjener. Google har brug for at lære lektien fra en tid med tredjepartssporing og designe sin browser, så den fungerer for brugere, ikke for annoncører.
Og her står vi altså ved en skillevej:
Apple kalder privatliv for en basal menneskerettighed og vil begrænse muligheden for at tracke brugere på tværs af apps og hjemmesider. I hvert fald giver de nu brugeren et ægte valg.
Google siger de med FLoC-teknologien vil implementere noget, der er bedre end den gamle tredjeparts-tracking. Men i virkelighedens verden er det stærkt tvivlsomt, om det er særlig godt for nogen andre end Google selv.
Facebook har ikke ytret sig offentligt omkring Googles FLoC-teknologi endnu. Til gengæld er Mark Zuckerberg gået all-in på at sige, at Apples App Tracking Transparency smadrer små forretningsdrivende, fordi det ifølge Zuckerberg vil gøre det sværere at målrette effektive annoncer.
Med andre ord, gør Facebook sig ingen tanker om at minimere den personlige tracking (som jo er det firmaet lever af) — ej heller på platforme Facebook ikke ejer.
Hvor grelt sidstnævnte står til, er senest dokumenteret af en gut, der i denne video viser, hvordan Facebook har informationer om, hvornår og hvorfra han sidst har købt pizza. Og præcise informationer om da han søgte ind på universitetet.
Og så er der politikerne; Hvad vil de egentlig gøre? For i virkelighedens verden er der tale om ren digital stalking af os alle, pakket ind i firmaernes floskler om “at vi skaber et internet, som er gratis at bruge — også for dem der ikke kan betale”.
Som professor Danile Solove skriver i sin artikel, så er det vigtige i virkeligheden ikke, at give os brugere mulighed for selv at prøve at administrere vores privatliv, fordi det i bund og grund ikke beskytter privatlivet effektivt.
Solove mener derimod, at det kræver, at lovgiverne regulerer den bagvedliggende arkitektur, og hvordan data må blive udnyttet og overført.
Uagtet at selvhjælp måske ikke løser problemet, så kan du i hvert fald allerede i dag stemme med fødderne og vælge en browser og en søgemaskine, som ikke er designet til at tracke dig.
Det er i hvert fald bedre end fuldstændig at resignere — og heldigvis er en del at vælge imellem. Bandt andre:
Browser: Firefox, Brave, Safari
Søgemaskine: DuckDuckGo, Qwant, StartPage, Neeva (venteliste).
1. Microsoft køber talegenkendelses-firma for 123 milliarder kroner
Inden vi når til dagens links, skal vi lige have en enkelt central nyhed med.
Rygterne har svirret et par dage, og nu er det så endegyldigt: Microsoft har smidt svimlende 19,7 milliarder dollars i kontanter for firmaet Nuance — en hurtig tur i omregneren siger, at det svarer til 123 millliarder danske kroner.
Det er Microsofts næststørste opkøb nogensinde, kun overgået af de 26 milliarder dollars de betalte for LinkedIn.
Måske siger Nuance dig ikke så meget, men firmaet ejer blandt andet Dragon Dictate, som var et af de første udbredte stykker talegenkendelses-software, der altså kan omdanne tale til tekst. Blandt andet har Dragon-talegenkendelses-teknologien på et tidspunkt været en del af systemet bag Apples Siri.
Microsoft har i særdeleshed udset sig Nuance, fordi firmaet er langt fremme indenfor det der kaldes conversational AI — altså digitale assistenter — og i særdeleshed indenfor sundhedsområdet.
- AI er den vigtigste prioritet indenfor teknologi, og den mest presserende anvendelse er i sundhedssystemet. Sammen med vores partnerøkosystem vil vi lægge avancerede AI-løsninger i hænderne på professionelle overalt for at skabe bedre beslutningstagning og skabe mere meningsfulde forbindelser, siger Microsoft CEO Satya Nadella.
Med andre ord, er det en investering i at blive en markant spiller indenfor fremtidens mere og mere kunstigt intelligente sundhedsvæsen og sundhedssystemer, som Microsoft betaler top-dollar for.
LINKS TIL LÆSEHESTE
Musks Neuralink testede en abe: Brown University demonstrerer avanceret trådløst Brain-Computer-Interface på mennesker med lammelser
Held og lykke: Amerikansk senator vil forbyde store techfirmaer at opkøbe andre virksomheder
Amazon forsøger at få styr på sin videoplatform: Twitch vil udelukke brugere, der træder ved siden af på andre sociale platforme — og i den fysiske verden.
Følg Techliv — og del med dem du kender...
Del gerne dette nyhedsbrev med folk du kender.
Følg os på sociale medier:
Techliv på Twitter og Facebook | Nicolai på Twitter | Anders på Twitter