Nye chips, nye funktioner og nyt design - men ingen nye maskiner
World Wide Developers Conference (WWDC) er Apples årlige konference for appudviklere. Traditionelt er det her de nye versioner af styresystemer og apps bliver præsenteret og demonstreret, og det er her firmaet en gang imellem løfter sløret lidt for de store visioner for fremtiden.
I år er WWDC naturligvis ligesom stort set alle andre arrangementer ramt af Corona-komplikationer, og foregår derfor “virtuelt” med filmede præsentationer, videomøder og chats.
Den store keynote, der altid sparker WWDC i gang, måtte derfor også være temmelig anderledes - men føltes alligevel velkendt.
I stedet for en række Apple-folk på scenen i Steve Jobs Theater fik vi en række Apple-folk der stod foran kameraet på udvalgte lokationer i hovedkvartet Apple Park - og “sendte kameraet” videre til hinanden.
Det begyndte og sluttede med direktør Tim Cook, der både fik adresseret Black Lives Matter og den globale pandemi, inden han tog sælgerhatten på. Bagefter sendte han stafetten videre til Craig Federighi, Apples Senior Vice President for Software Engineering, der tog den største del af slæbet.
Keynoten foregik forholdsvis smooth, og det blev til knap 2 timer pakket med masser af mennesker og masser af nyheder - om iOS, macOS og alle de andre OS’er, og så til sidst den store nyhed om Apples skifte fra Intel-chips til deres hjemmeudviklede processorer.
Men selvom Apple teasede og gemte deres “Apple Silicon” til sidst, så var det nok keynotens vigtigste nyhed, i hvert fald for os nørder.
Farvel til Intel
For selvom det også er spændende og sjovt at tale om nye funktioner i Messages, nyt design på macOS, eller søvntracking på Apple Watch - så får vi jo den slags hvert år.
Omvendt sker det meget sjældent at Apple skifter den mest grundlæggende hardware i deres maskiner.
Det er dog sket før: I begyndelsen af 90’erne skiftede Apple fra Motorola til PowerPC, og i 2005 droppede man PowerPC-chips til fordel for processorer fra Intel.
Nu siger Apple så farvel til Intel, og går all-in på at producere deres egne chips - de såkaldte System on Chip (SoC) - ligesom de har gjort på iPhone, iPad og Watch hele tiden.
Samlet kalder de deres SoCs for Apple Silicon - et “kæmpe spring fremad for Mac.”
De hjemmeudviklede systemer er baseret på den såkaldte ARM arkitektur og skal give computerne bedre ydelse og lavere energiforbrug. Samtidig giver det også Apple endnu større kontrol med hele økosystemet af hardware, software og tjenester - og så smider man jo også en mellemhandler ud af kæden.
Det var nu ikke fordi demonstrationerne i Keynoten for alvor gav et indtryk af mulighederne. Vi så nogle klip af Federighi der legede med video- og billedredigering, men selvom han blev ved med at sige hvor ‘smooth’ og ‘beautiful’ det hele var, så var det mildest talt svært at få en fornemmelse af oplevelsen via en streamet keynote.
Ingen overraskelser i ærmet
Der er dog næppe tvivl om, at det er en kæmpe nyhed som gør det muligt at bygge hurtigere computere, som bruger mindre strøm. Og det kan man jo så udnytte på to måder: ved at lave små hverdagsmaskiner der kan køre laaang tid på batteri, eller bygge professionelle arbejdsheste der virkelig kan klare hårde opgaver.
Hvordan de maskiner så kommer til at se ud, endsige fungere i praksis, ved vi dog ikke endnu. For Tim Cook havde ingen ‘one more thing’, ingen ny MacBook eller iMac gemt i ærmet. Han sagde dog, at de første Macs med Apple Silicon vil komme på hylderne senere i år, men understregede at der stadig er nye maskiner med “de gamle” Intel-chips på vej.
Men WWDC er jo også en udvikler-konference, så der var naturligt nok mere fokus på hvordan app-programmørerne skal klare overgangen fra Intel til Apple-chips, noget der blandt andet skal ske med en ny version af “oversættelsesprogrammet” Rosetta.
Efter de næste dages konference-workshops ved vi nok mere om, hvordan dét skal foregå, og om hvordan udviklerne tager imod det.
Nedslag i nye features
Som nævnt synes min indre nørd at gårsdagens største og vigtigste nyhed klart var overgangen til firmaets egen silicium, men med forbrugerbrillerne på synes jeg også, at der var nogle spændende nye funktioner på vej i de kommende versioner af iOS, iPadOS, watchOS, tvOS og selvfølgelig macOS.
Det vil føre ALT for vidt at skulle gennemgå dem i detaljer, så her er bare et par udvalgte features. Nedenfor linker jeg til et par artikler for dem der gerne vil have en mere komplet oversigt.
I iOS 14 har Apple (endelig) ændret på deres Home Screen, hvor man nu kan placere små widgets, vinduer som viser indhold fra forskellige apps, i stedet for bare flade ikoner. Det har Android-folk længe haft glæde af.
Med i pakken følger også ny organisering af siderne med apps, og også de såkaldte App Clips - små funktionelle “bidder” af apps, der kan bruges til at betale i en café uden at man skal downloade og installere cafeens app. App Clips kan aktiveres via links fra fx Messages eller Safari, men også via en ny slags QR-kode.
Jeg er jo selverklæret Padde-fan og sad spændt og ventede på nyheder om iPadOS. Der var dog ikke noget komplet verdensomvæltende på tapetet, men jeg ser frem til at lege mere med den nye søgefunktion. Den skal ikke længere fylde hele skærmmen, men kommer til at minde om det lille felt på macOS, og skal give meget nemmere adgang til både apps, indhold fra (Apple-)apps og websøgnininger.
Og så er jeg især nysgerrig på de nye muligheder med Apples Pencil, som jeg tit skriver med på Padden. Med Scribble på iPad er der nemlig gearet ret meget op for håndskriftgenkendelsen, og man vil blandt andet kunne bruge håndskrift i søgefeltet og andre tekst-input. Det glæder jeg mig til!
Hvis man er ejer af et Apple Watch bruger man det nok også en del til at tracke træning og bevægelse, og den store - længe ventede - nyhed på watchOS er, at man nu også kan tracke sin søvn med uret. Man kan også indstille uret, så det gradvist skruer ned for notifikationer og den slags henimod den planlagte sengetid.
Når det gælder Mac-computerne var det som sagt chip-skiftet, der trak de store armbevægelser i går. Men naturligvis har styresystemet macOS også fået en overhaling.
Næste version hedder Big Sur - opkaldt efter et område ved kysten i Californien - og er blevet udsat for et omfattende redesign, med nye menuer, grafikker, farver og så videre.
Derudover har Apple også ladet sig inspirere af Control Center fra iOS, hvor man hurtigt kan få adgang til at styre lydstyrke, wifi og den slags, og har lavet en tilsvarende funktion til Mac.
Ellers brugte Craig Federighi og hans demo-kollega mest tid på at vise nye funktioner i Safari-browseren, der blandt andet nu kommer med en fast knap, der kaldes Privacy Report. Klikker man på den får man en oversigt over hvilken tracking der foregår på det website man besøger.
Der var i det hele taget - stadig - et stort fokus på privacy, og beskyttelsen af vores private data fik sit eget segment i keynoten, hvor Apple - måske ganske berettiget - klappede sig selv på skulderen for at fokusere på at minimere hvilke data firmaet har adgang til, og på arbejdet med at lade så meget som muligt foregå lokalt på vores egne mobiler og computere.
Apps på tværs
Der var naturligvis også en række nyheder, som går på tværs af de enkelte apparater og styresystemer.
Messages har fået en solid overhaling med fokus på gruppe-chats, og korttjenesten Maps har fået ruteplanlægning til cyklister. Maps er dog stadig på flere måder langt efter Google Maps - i hvert fald for os, der ikke lige bor i Californien eller en udvalgt håndfuld af verdens storbyer…
Og så var der alt det andet, og alle de detaljer som ikke blev nævnt, men bare vist på en skærm i baggrunden. For de særligt nysgerrige henviser vi til Macstories gennemgang af macOS, iOS 14 + iPadOS og watchOS.
Man kan selvfølgelig også se hele keynoten, hvis man vil have nyhederne fra Apples egen mund.
Som altid når det handler om store techfirmaers nyheder og konference føler jeg det nødvendigt at påpege (erkende? indrømme?), at det jo i bund og grund er et kæmpe salgscirkus.
Men på godt og ondt lever vi i en digitaliseret hverdag, hvor langt størstedelen af os på den en eller anden måde bruger hardware, software og tjenester fra giganterne. Og derfor er det naturligvis spændende - og vigtigt - at følge med i hvad der er på vej, og forsøge at blive klog på hvorfor firmaerne gør som de gør, og hvad det kan komme til at betyde for os allesammen.
1. Hey og Apple har (måske) indgået våbenhvile i App Store
Vi er næsten færdige med Apple, men bliver lige nødt til at opdatere på sidste uges App Store-ballade, hvor den spritnye emailtjeneste Hey fra firmaet Basecamp fik ørerne i maskinen.
Kort fortalt forbrød Hey sig mod butiksreglerne ved meget eksplicit at sige, at de ikke ville lade brugere skrive sig op til emailtjenesten inde i appen. Dermed omgik Basecamp også Apples butiks-afgift på 30% af firmaets indtjening.
Derfor afviste App Store Hey-appen og så brød medieballaden løs.
Nu er version 1.0.2 af Hey-appen så blevet godkendt i App Store alligevel, men med den betingelse at Basecamp vil underkaste sig Apples regler i den næste opdatering.
Samtidig har Apple dog annonceret at de fremover vil tillade app-udviklere at appellere specifikke afgørelser fra App Store og endda at udfordre selve reglen.
2. Google-ansatte vil ikke sælge til politiet
Over 1600 Google-ansatte har skrevet under på et åbent brev til firmaets direktør, Sundar Pichai, hvor de kræver at Google sætter en stopper for salget af software og tjenester til politiet i USA.
Produkterne strækker sig fra almindelige kontorydelser til overvågnings-software i droner.
“De seneste par uger har vist os, at ord ikke er nok til at bekæmpe racisme. Det kræver at vi handler og nedbryder de systemer og strukturer i samfundet, der viderefører racismen,” skriver de.
Det betyder blandt andet, mener de ansatte, at Google bør holde op med at markedsføre og sælge produkter til politistyrker, der i vid udstrækning præcis bliver set som en central del af de racistiske systemer.
3. Massivt datalæk fra webtracker-firma
Endnu en dag, endnu et massivt læk af personlige data.
Denne gang kommer lækket i form af en kolossal database over brugerdata og -identiteter fra firmaet BlueKai, som ejes af softwaregiganten Oracle.
Databasen blev fundet af sikkerhedseksperten Anurag Sen på en webserver, hvor den lå ubeskyttet og frit tilgængelig uden password-beskyttelse.
BlueKai samler store datamængder om vores webadfærd, inklusive hvilke sider vi besøger, nyhedsbreve vi skriver os op til, varer vi køber og så videre, og har også navne, emails og adresser på millioner af brugere - altsammen for at kunne målrette annoncer og anden markedsføring.
LINKS TIL LÆSEHESTE
Data er magt. Den amerikanske valgkamp er skudt i gang, og apps er et vigtigt våben.
Nødhjælp eller ekstremsport? Sergey Brin har et action-team der hjælper ved katastrofer.
En ny slags cykelhjelm. Hjelmen måler din hjerneaktivitet, og “hjælper” med at bremse hvis du bliver bange for noget i trafikken(!)