1. Apple erkender seriøse fejl i skærmene på iPhone 11: Se om du kan få din udskiftet gratis
Det er ikke mange dage siden vi skrev, at flere iPhone 12-ejere opleve problemer med skærmen — nærmere bestemt at displayet blinker, eller at det har et gråt eller grønt skær.
Men en anden og mere grel skærmfejl har ramt en del iPhone 11-modeller, og Apple har derfor nu lanceret et officielt skærmudskiftningsprogram.
Apple skriver, at det drejer sig om “en lille procentdel af iPhone 11-skærmene, som muligvis stopper med at respondere på touch, hvilket skyldes et problem med skærmmodulet.”
De omtalte iPhone 11-telefoner er produceret mellem november 2019 og maj 2020.
Du kan tjekke om din telefon er blandt de berørte, ved at indsatte serienummeret på din telefon på denne hjemmeside hos Apple.
Det er ikke det eneste iPhone-problem Apple kæmper med netop nu.
En del iPhone-ejere — af særligt lidt ældre modeller — oplever, at deres telefoner mister batteri i uhørt hurtig grad, efter at de har opdateret til den nyeste version af styresystemet iOS 14.2.
Så hvis du ikke allerede har opdateret, kunne det måske være en god idé at vente med at gøre det, indtil iOS 14.3 er ude, hvilket forventes at ske inden længe.
2. Det digitale sundhedskort kommer til at koste 10 millioner
Mens kørekort-appen er ræset ud af app-butikkerne i uhørt tempo, så er de samme bagmænd fra Digitaliseringsstyrelsen og firmaet Visma ved at gøre det gule sundhedskort klar til at blive appificeret.
Sundhedskort-appen kommer i væsentlig grad til at ligne det digitale kørekort, og derfor kan store dele af designet — heldigvis — genbruges.
“Digitalt Sundhedskort genbruger store dele af it-platform og -infrastruktur fra Digitalt Kørekort, og omkostningerne til Digitalt Sundhedskort er derfor en del lavere end til Kørekortet,” oplyser Digitaliseringsstyrelsen til Version2.
10 millioner kroner skulle det koste at udvikle sundhedskort-appen, i modsætning til de 45 millioner kroner det har kostet at udvikle kørekortet.
Tiltagene ser dog ud til at falde i god jord hos mange borgere. Digitaliseringsstyrelsen oplyser til Techliv, at kørekort-appen blev downloadet over 500.000 gange på de første 24 timer. Det seneste officielle downloadtal (som stammer fra 3. december) er 764.277.
3. Zoo fĂĄr alvorlig kritik fra Datatilsynet efter sikkerhedsbrud
2020 var kun lige skudt i gang, da Zoologisk Have endte i en mindre shitstorm, efter at det viste sig, at sikkerheden i Zoos årskort-system var voldsomt fejlbehæftet.
Softwareudvikleren Søren Louv-Jansen fandt med sine egne ord “i en nytårskoger ud af, hvor foruroligende nemt det var at få adgang til andre Zoo årskortholderes personoplysninger.”
Efter flere mislykkede forsøg på at lukke sikkerhedshullet fik Zoo tingene under kontrol, men sagen har nu her næsten et år senere fået et officielt efterspil.
Datatilsynet udtaler alvorlig kritik af Zoo både for sikkerhedsproblemerne og for dårlig kommunikation til de mange årskortholdere, hvis oplysninger potentielt kunne trækkes ud af systemet.
Særligt problematisk var det ifølge Datatilsynet, at brugenes konti var beskyttet af en kode på blot fire tal, og at der ikke var en grænse for hvor mange gange man kunne forsøge at logge på.
Zoologisk Have slipper dog uden bødestraf.
Søren Louv-Jansen, der i flere andre tilfælde har påpeget sikkerhedsproblemer i diverse IT-systemer, udtaler også kritik af sig selv på Twitter. For i stedet for at henvende sig direkte til Zoo, så de kunne tage hånd om problemerne, skrev han om sagen på Twitter, hvilket kun bragte brugerens oplysninger i endnu større fare.
Louv-Jansen skriver pĂĄ Twitter:
... og indrømmet: jeg kunne nok godt have fundet en mere elegant måde at kommunikere det ud, end at råbe det ud på Twitter 📢
Det er vi helt enige i Søren.
4. NRK laver mega-test: Sådan bliver personlige data suget ud af din telefon — og sådan beskytter du dig
Vi slutter de korte nyheder med at videregive et tip fra den norske journalist Martin Gundersen.
Gundersen har fulgt sporet fra apps på hans telefon, der sladrer om, hvor han bevæger sig hen.
Et par simple navigationsapps og en vejr-app havde i perioden februar-august 2020 videregivet over 75.000 registreringer af Gundersens gøren og laden til et af de mange firmaer, som i det skjulte handler med vores private data.
Dataene er i særdeleshed indsamlet via telefonens såkaldte annonce-id, som er med til at identificere hver enkelt telefon.
Det er en længere artikel som du både kan læse på norsk og på engelsk.
Men har du ikke tid til at læse den, så kan vi kun opfordre til, at du i stedet følger Gundersen tre råd.
1) SlĂĄ Annonce-ID fra i telefonindstillinger
2) Kontroller, hvilke apps der har adgang til placering
3) Brug en browser, der er mere privatlivsvenlig og deaktiverer tredjepartssporing
Tippet er hermed givet videre.
Kommentar: Ro på afgifter vil give elbiler mere vokseværk end projiceret
Medmindre du har gemt dig under en sten, så er det næppe gået din næse forbi, at der er kommet en ny finanslovsaftale, som skal skabe ro om afgifterne på elbiler de næste mange år.
Uanset at man kunne mene, at ambitionsniveauet kunne have været endnu højere, så er det et godt skridt på vejen mod at få flere elektriske biler på vejene.
Når vi har kørt en hel del på elektriske biler på Techliv på det seneste, så er det naturligvis fordi, det er et stor teknologiskift. Og ikke mindst et, der er positivt for klimaet.
Skiftet fra benzinbil til elbil minder på mange måder om teknologiskift vi har set mange gange før. Et eksempel kunne være fra CD til mp3-fil.
Fra at lytte pĂĄ musik i CD-kvalitet valgte mange af os at gĂĄ et skridt ned i lydkvalitet, fordi det gav nye muligheder for, hvordan man kunne lytte til musik.
Det samme er delvist tilfældet med elbiler, hvor man skal acceptere at det i nogle tilfælde er mere kompliceret end at eje en benzinbil.
Alligevel tror jeg, at skiftet vil ske hurtigere end politikerne forventer.
I takt med at teknologien (og særligt batteriteknologien) bliver billigere vil elbiler komme ned i pris. Samtidig vil bilproducenterne (se bare på Volkswagen) begynde at omstille produktionen men også deres mindset.
For kaster man udviklingspenge efter at udvikle biltyper, man ved vil blive forbudt og derfor har begrænset levetid, eller kaster man dem efter fremtidens biler? Jeg gætter på det sidste.
Når først det begynder at være normalt at have en elbil, vil der ske et skift i mentaliteten hos forbrugerne. Det er Norge et glimrende eksempel på (selvom det naturligvis hjælper kraftigt, at der hverken betales afgifter eller moms af de elektriske biler hos vores nordlige nabo).
Samtidig vil infrastrukturen af ladestandere blive udbygget, sĂĄ udfordringerne ved at have en elbil bliver mindre.
Ultimativt vil batteriernes evne til at lade hurtigere op blive øget, så vi til sidst i høj grad får elimineret den rækkeviddeangst, som er den væsentligste bremseklods for potentielle elbils-købere.
Når først det er hurtigt, nemt og billigt at lade — og bilerne er til at betale — så tipper markedet.
Derfor er mit bedste bud, at vi snildt kommer til at overgĂĄ de projicerede 775.000 lavemissions-biler, som forligsparterne har sigtet efter.
På samme måde som stort set ingen længere køber CD’er eller “dumme” telefoner, så er skriften på væggen klar for bilmarkedet.
Elbiler er fremtiden, og derfor er det i stigende grad det marked producenterne vil udvikle. Derfor vil konkurrencen stige, og derfor vil priserne falde.
Chancen for at man som bilproducent blive sat af i svinget, hvis man ikke gør det, er simpelthen for stor.
LINKS TIL LÆSEHESTE
Solcelle-elbilen der aldrig skal lades: Nu ĂĄben for forudbestillinger
Jeff Bezos vil sende den første kvinde til månen
SĂĄdan smadrede Microsoft Slack
Amerikansk politi bruger droner til efterforskning og overvĂĄgning: Bekymrende, mener menneskerettighedsorganisation
Amazons Sidewalk netværk er lige på trapperne: Brugere skal manuelt slå funktionen fra, hvis de ikke vil lade deres smarte højttalere og videodørklokker indgå i netværket.
Google AI-forskers exit skaber splid
Kina tester ægte førerløse biler på offentlig vej — uden sikkerhedschauffør
Twitter dropper individuelle svar-trĂĄde
Følg Techliv — og del med dem du kender...
Vi har brug for flere medlemmer, sĂĄ del gerne dette nyhedsbrev med folk du kender.
Følg os på sociale medier:
Techliv pĂĄ Twitter og Facebook | Nicolai pĂĄ Twitter | Anders pĂĄ Twitter