Teslas Batteri-Dag - ikke på fuld opladning

Vi tænker som regel på Tesla som et bilfirma, men det bliver stadig mere tydeligt, at det i virkeligheden er et batterifirma.

For ja, Elon Musk lovede på tirsdagens Tesla-event en ny, hurtigere Tesla Model S med en rækkevidde på over 800 kilometer, men præsentationen handlede først og fremmest om billigere og bedre batterier.

Batterierne er den vigtigste - og dyreste - komponent i Teslas køretøjer, og firmaet har jo også allerede udviklet batterier til brug i hjemmet og i gigantiske energi-anlæg.

Derfor giver det også god mening, at Tesla og Elon Musk afholder en Batteri-Dag, med alle de vigtigste nyheder og fremtidsplaner om firmaets batteriudvikling og -produktion.

Og denne gang handlede det især om at Tesla vil flytte en god bid af batteriproduktionen ind på egne fabrikker, hvor de vil lave såkaldte 'tabless' batterier, som både skulle være kraftigere, holde længere og markant billigere at producere.

På længere sigt vil firmaet også bygge en ny fabrik i USA til at producere batteriernes katoder, efterhånden også med nye materialer i ambitionen om helt at eliminere brugen af kobolt.

Dyt, dyt
I disse tider er det jo ikke nemt at afholde den slags begivenheder, så Batteri-Dagen fandt sted i en drivein-bio, hvor de besøgende sad i biler og dyttede i stedet for at klappe.

I følge Techlivs Nicolai Franck, der fulgte begivenheden live tirsdag aften, var det dog en lidt rodet og ufunky omgang, med lidt for mange mere eller mindre indforståede tekniske detaljer.

(Det er ikke endelig afklaret, hvorvidt Nicolai også befandt sig i sin bil, mens han så med på livestreamen. Red)

I forhold til Teslas fremtidsplaner pointerer Nicolai også, at der jo i højere grad er tale om ambitioner, snarere end klippefaste løfter.

Det er ved at være sædvane, at Tesla og især Elon Musk lover mere end han kan holde, og produktionen af nye, billigere batterier hører muligvis til i samme kategori. Han fremhævede dog også flere gange, at det måske er nemt at bygge en prototype, men det er svært at sætte prototypen i produktion - måske i et forsøg på at holde forventningerne i ave.

Men alle producenter kommer ifølge Musk til at have elbiler og selvkørende biler, så det afgørende bliver om man kan få (batteri-)produktionen op i en høj og automatiseret frekvens, for det er dét der skal drive priserne ned og dermed sprede teknologien bredt ud.

Jamen, du lovede!
Det er dog absolut ikke sikkert at Tesla kan nå deres mål indenfor de 2-4 år, de forventer. Så det er mere et spørgsmål om man tror på, at Musk og Tesla kan føre deres planer ud i livet, end det er noget de er klar med.

Apropos løfter, så gentog Elon Musk sin plan om at sende en Tesla til 25.000 dollar på gaden indenfor de næste tre år. Og det er jo fint, bortset fra at han lovede det samme i 2018 - og der er ingen aktuelle tegn på, at den billige Tesla skulle være klar allerede i 2021...

I samme afdeling er det også værd at nævne, at der på tirsdagens Batteri-Dag ikke var nyheder om det såkaldte million mile battery, altså et bilbatteri der skal have ultralang levetid, og kunne drive bilen i sammenlagt over halvanden million kilometer.

Det viser, at batteriteknologi stadig er i en rivende - og usikker - udvikling, men altså også at Elon Musk nogle gange tager munden lidt for fuld.

Til gengæld fik vi stillet en ny Tesla S-motor i udsigt til 2021, som skal give ekstrem acceleration og en rækkvidde over 800 km - men som også kommer med en ganske ekstrem pris på knap 1.055.000 kroner i Danmark.

Tilsammen betød den lidt undervældende præsentation i øvrigt, at Teslas aktiekurs faldt efter Batteri-Dagen.

BONUS:
Patent- og Varemærkestyrelsen har i dag udsendt en helt aktuel - og næppe tilfældigt timet - nyhed, der fortæller at batteriteknologi også er i fokus mange andre steder end hos Tesla.

Batterier spiller en jo stor rolle i den grønne omstilling, både når det gælder transport og lagring af vedvarende energi, og det bliver lagt mange kræfter i at gøre batterierne billigere og mere effektive, og i at udvikle batterier af materialer, der ikke er sjældne, dyre eller kun kan udvindes i konfliktramte områder.

En ny undersøgelse viser, at "...antallet af nye patentansøgninger [i Europa] inden for batterier og opbevaring af elektricitet er steget med 14 pct. årligt fra 2005 til 2018," men også at forskere og firmaer i Asien stadig er foran:

"Blandt de 25 største patentansøgere på verdensplan kommer to-tredjedele fra Japan og Sydkorea, mens 6 af virksomhederne er europæiske," skriver Patent- og Varemærkestyrelsen.


1. Fortsatte udfordringer for engelsk smittesporing

I England slås de stadig med deres version af en smittestop-app til kontaktsporing af COVID-19. Som man måske vil huske fokuserede de engelske myndigheder på at udvikle deres egen app, også længe efter at de fleste andre europæiske lande var skiftet til Apple/Googles åbne API.

Det gik dog ikke supergodt, så senere valgte man at bruge de indbyggede systemer i iOS og Android, men har bygget ekstra funktioner oven på, blandt andet med QR-koder, som man kan bruge til manuelt at "tjekke ind" i pubber, butikker og så videre.

Den version af appen "NHS Test and Trace" har så været afprøvet i et pilotforsøg i Newham i det østlige London, og på Isle of Wight.

Det er dog uklart hvordan pilotforsøget er gået, mener sundhedsorganisationen Health Foundation, som nu kræver adgang data fra piloten, skriver BBC.

De ønsker blandt andet at se om appen - eller rettere: information om appen og brugen af den - diskriminerer mod ældre borgere og minoriteter.

Og det er der tilsyneladende god grund til at mistænke, ifølge Wired UK, som fortæller om et pilotforsøg plaget af udfordringer med QR-koder, gamle smartphones, uigennemskuelige instruktioner og meget mere...

Bonus:
Smittestop-appen herhjemme er i øvrigt nu hentet knap 1.4 millioner gange, og over 2200 personer har meldt sig smittede i appen, skriver Sundheds- og Ældreministeriet:


2. Farvel til Facebook?

Det har længe givet anledning til bekymring - for slet ikke at tale om juridiske slagsmål - at europæiske brugeres data hos firmaer som Google, Apple og Facebook ofte ligger på datacentre i USA.

I sommer kogte balladen op, da den europæiske højesteret afviste den hidtidige såkaldte Privacy Shield-aftale, der lod amerikanske firmaer overføre brugernes data til USA. Retten mener ikke at aftalen beskytter de europæiske brugeres data tilstrækkeligt.

Afgørelsen fik de irske myndigheder til at kræve, at Facebook ikke sender europæiske data til USA.

Men Facebook advarer nu om, skriver Ars Technica, at firmaet kan blive tvunget til at trække sig ud af Europa, hvis ikke en ny dataudvekslingsaftale mellem EU og USA falder på plads - og så er der altså hverken adgang til Instagram eller Fjæsen fra EU.

Så langt kommer det dog næppe lige med det samme.


3. Word på steroider

Vi har tidligere skrevet med både fascination og bekymring om GPT-3, en sprogteknologi fra OpenAI, der er i stand til at skrive ekstremt overbevisende tekster, lave oversættelser og på andre måder udfordre ideen om at vi mennesker er noget særligt, når det gælder kreative, sproglige udfoldelser.

GPT-3 er blevet tilgængelig i begrænset omfang, med planer om at indføre en betalingsløsning for adgangen til at lade GPT-3 skrive tekster.

Nu har OpenAI så annonceret, at Microsoft får en eksklusiv licens til den vilde sprog-algoritme.

Det er dog endnu for tidligt at sige, om - og hvornår - det vil kunne mærkes i Word, Teams eller andre af Microsofts produkter.

OpenAI påpeger i øvrigt, at aftalen med Microsoft ikke vil påvirke den fornævnte adgang til GPT-3 for andre firmaer, men at Microsoft vil få adgang til at arbejde med selve koden, hvor andre "kun" kan købe algoritmen som en tjeneste.


4. Stor politiaktion mod Dark Web-marked

Nu er det ikke tit jeg har behov for at shoppe våben og hårde stoffer, eller bestille en lejemorder, så jeg havde næsten glemt at de illegale markeder stadig eksisterer på det såkaldte Dark Web.

Men det gør de åbenbart, selvom politi og myndigheder arbejder hårdt på at fange de kriminelle bagmænd.

Og engang imellem lykkes det, fortæller Wired:

Europæiske og amerikanske myndigheder har netop offentliggjort resultaterne af "Operation Disruptor," der har ført til anholdelsen af 179 mistænkte, samt beslaglæggelsen af 500 kilo ulovlige stoffer og 6.5 millioner dollars i kolde kontanter og kryptovaluta.

Den internationale operation begyndte med tysk politis aktion mod den illegale webbutik Wall Street Market i 2019, som siden ledte til efterforskning af flere andre markeder, og nu altså til en længere række anholdelser.

Som Wired skriver er det dog langt fra slut med onlinebutikker på det mørke net.


Doom allevegne. Nogle af de mest tossede steder man kan spille DOOM, fra Touch Baren på en MacBook til en graviditetstest.

The strangest things gamers have played Doom on
The piano is a musical instrument played by means of a keyboard. It is one of the most popular instruments in the world. Widely used in classical and jazz music for solo performances, ensemble use, chamber music and accompaniment, the piano is also popular as a tool for composing and rehearsal. Alth…

Stort marked, store problemer. CNN dykker dybt i Facebooks småkaotiske operationer i Indien.

Facebook has more users in India than anywhere else. It’s now dealing with a hate speech crisis
Facebook VP Nick Clegg talks with Brian Stelter about the platform’s latest efforts to address election misinformation. Clegg says Facebook will remove outright attempts at voter suppression and will “label any claim by a candidate where they prematurely claim victory.”

Mit nye band hedder "Afslappende Skovstemning". Snedige "musikere" snyder Spotifys algoritmer med sange og band-navne, der udelukkende er beregnet på at havne øverst i søgningerne.

Why Spotify Has So Many Bizarre, Generic Artists Like ‘White Noise Baby Sleep’
The platform is filled with search-optimized spammers, and there’s no end in sight.

Fjernstyret Uber? VentureBeat har et bud på hvordan en fjernstyret/delvist selvkørende lejebils-taxa-tjeneste kunne se ud.

The future of rideshare is a remote control rental car
Long before Robotaxis take over the streets, on-demand door-to-door rental cars will be the next big step forward in transport.