Musik og NFT: Snart kan det blive normalt at købe en ejerandel af din favoritkunstners musik
Musikbranchen var den første branche, der måtte omstille sig kraftigt, da det seneste markante teknologiske skift skyllede ind over os.
I slutningen af 1990’erne og starten af 00’erne var det internettets stigende båndbredde, der var med gøre det supersimpelt at dele og downloade digitale filer — altså perfekte kopier af musikken.
En god portion af det skete ulovligt via Napster, og musikbranchen havde ikke noget bedre svar end at lade Steve Jobs forsøge at gøre mp3’er til en handelsvare i iTunes, hvor Apple nu skulle have et pænt cut.
Få år senere startede Spotify omstillingen til streaming, og det er sådan langt de fleste mennesker i dag betaler for musik.
Spotify og de andre streamingtjenester har dog langt fra løst alle problemer og udfordringer.
Indtjeningen, når musikernes sange bliver streamet, er for langt de fleste musikere forsvindende lille. Pengene er ikke blot små, der er også stadigvæk et pladeselskab som mellemmand, der skal have sin (fair?) del af indtægterne.
Men måske er der et nyt skifte på vej i musikkens verden, som på sigt igen kan få pladeselskaberne til at ryste.
I hvert fald eksperimenteres der nu voldsomt med at bruges tidens varmeste teknologier til at ændre, hvordan musik handles og ejes.
I centrum står NFT’er (Non Fungible Tokens), som jo er et bevis for ejerskab af en digital fil.
For hvis man nu kan sælge dele af sin musik — altså ejerskabet til ens indspilninger — som NFT’er til sine fans, så kan man i princippet undgå at sælge rettighederne til pladeselskabet.
I stedet kan man sameje sin musik med sine fans, og når der kommer indtægter fra fx streaming-tjenester eller brug af musikken i reklamer eller TV-serier, så splitter kunstneren altså overskuddet med sine egne fans og personlige investorer.
Sådan er konceptet i en en ny tjeneste, der går under navnet Royal, som musikeren og forretningsmanden Justin Blau står bag.
Og han ved præcis, hvad han snakker om. Tidligere i år solgte han under sit kunsternavn 3LAU albummet Ultraviolet for 11,7 millioner dollars som NFT’er.
I et dobbelt-interview med Casey Newton forklarer Blau sammen med Fred Ehrsam, der er bestyrelsesmedlem og investor i Royal (og oprindeligt medstifter af kryptohandelsplatformen Coinbase), at de forestiller sig, at den magt som pladeselskaber og radiostationer har haft over musikken, langsomt men sikkert vil skrumpe.
- Vi har set dette med andre nye internetplatforme i fortiden - og YouTube er et godt eksempel - hvor du ender med at få alle disse creators, og alt det nye indhold, som du aldrig ville have fået uden platformen. Og jeg tror, noget lignende kan ske her, forklarer Fred Ehrsam.
Konceptet handler ikke blot om ejerskab, men også rigtig meget om moderne markedsføring.
Royal forestiller sig nemlig, at de fans, der ejer en del af rettighederne, vil gøre deres bedste for at være bannerførere for kunstnerens musik. Både fordi de som fans er passionerede omkring musikken, og fordi de har et økonomisk incitament til at gøre det.
Det er altså helt på samme måde, som dem, der er investeret i kryptovaluta eller Tesla-aktier, ofte taler produkterne op — særligt på sociale medier.
- Dine fans bliver dine største promotorer og dine distributører. Det har vi set med Bitcoin tidligere. Når du ejer det, ønsker du at evangelisere det. Jeg tror, vi på samme måde vil opleve det med musik, siger Fred Ehrsam.
Justin Blau opsummerer den fremtid, han forestiller sig, således:
- Når man i grove træk ser på, hvad Royal og Web3 gør [er det] en sammenblanding af underholdning, fællesskab og økonomi samlet et sted. Og det, tror jeg, vil blive ekstremt stærkt, siger Blau.
Royal skal dog i bedste platformsøkonomi-stil have en del af cuttet for sine services. Så på den måde ryger mellemmanden altså ikke helt ud.
Også herhjemme bliver der eksperimenteret med lignende teknologi.
Troels Abrahamsen, der måske bedst er kendt som sanger i bandet Veto, har gang i noget i samme boldgade – og så alligevel ikke helt.
Abrahamsen er en del mere idealistisk end Royal og vil i grunden gerne bare have, at musikken kan leve på sine egne vilkår, i et fællesskab mellem kunstner og passionerede fans.
Som Veto-sangeren siger til mediet Radar, så er han mest interesseret i at bygge en protokol, som andre frit kan bruge til at skabe deres egen platform.
Abrahamsen er netop nu ved at udvikle sit eget lille NFT-pladeselskab, Polly, hvorfra han kan sælge musik via såkaldte smarte kontrakter — altså en aftale som har visse parametre indbygget, som eksempelvis kan sætte reglerne for både rettigheder og distribution af penge.
Softwaren som Abrahamsen bygger kan hentes frit fra Github, hvis nu du selv sidder med drømmen om at oprette et lignende pladeselskab.
Men der er i det hele taget en del forskellige tiltag netop nu, som har fokus på kombinationen af musik og NFT.
Flere platforme vokser i øjeblikket frem, som på hver sin måde vil gøre det nemt og attraktivt for musikerne at sælge deres musik (eventuelt kombineret med andet indhold) som NFT’er.
Tilgangen varierer en smule mellem de forskellige platforme.
Men hvis man skal beskrive den model som fx bruges på den (foreløbigt) kuraterede platform Catalog, så ser den cirka således ud.
Du sælger som kunstner din record som en NFT — det vil sige selve ejerskabet til den originale indspilning. Men samtidig skal du have en procentdel af alle fremtidige salg.
Du bestemmer selv, hvad prisen skal være, eller du kan sætte din NFT til salg via en auktion, hvor højstbydende køber.
Du ejer stadig de fulde rettigheder til selve kompostionen — altså de rettigheder som sangskriveren har (som adskiller sig fra selve indspilningen).
Det kan altså både give musikerne en indtægt her og nu, og løbende indtægter fremadrettet.
Så i virkelighedens verden er du interesseret i, at den (eller dem hvis ejerskabet er fordelt på flere personer), der køber værket, sælger det videre.
Et andet eksempel på, hvordan denne nye økonomi kan se ud, går tilbage til Justin Blau.
Han gav tidligere på året 333 NFT’er væk, der tilsammen repræsenterede 50 procent af streaming-ejerskabet i en af hans singler. De har nu genereret mere end 600.000 dollars, og NFT’erne har ifølge Blau en værdi på mere end 6 millioner dollars.
Dette proof of concept har fået investorerne til at flokkes om Royal. Firmaet har i en ny investeringsrunde netop rejst yderligere 55 millioner dollars, som blandt andet har musikere som The Chainsmokers og Nas blandt investorerne.
I virkeligheden er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvordan musik og rettigheder til musik kan sælges fremadrettet.
Men går det, som de mere idealistiske folk håber, så vil det både være økonomisk attraktivt for kunstneren, og samtidig et opgør med den endimensionelle model, som Spotify er baseret på; nemlig at antallet af afspilninger afgør værdien af musik.
Selv hos de etablerede streamingtjenester ser man små nye tiltag, som begynder at fokusere på en fordelingsnøgle, der er baseret på andre parametre, end hvem der kan generere flest afspilninger.
Musiktjenesten Tidal indfører nu et system, der kaldes UCPS (User Centric Payment System), som går ud på at distribuere en del af din månedlige abonnementsbetaling direkte til de kunstnere, du personligt lytter til.
Ud af et månedsabonnement til 20 dollars vil Tidal øremærke 2 dollars til de kunstnere, du streamer.
Som det er nu, er det kun fordelingen af det samlede antal afspilninger der gælder. Så hvis jeg streamer ti gange så mange sange som dig, så går størstedelen af dine abonnementspenge, til de kunstnere, jeg lytter til.
Det er i øvrigt en anden musiktjeneste, Deezer, der har opfundet UCPS.
Som en afrunding vil jeg blot nævne, at grunden til dette lille musiktema er, at det er et godt eksempel på, hvad NFT’er og blockchain meget konkret kan bruges til.
Så længe du ejer et værk eller en intellektuel rettighed, som enten kaster royalties af sig eller som kan stige i værdi, så kan der altså være virkelig store muligheder i at sælge (dele af) dem på en ny måde.
Hvis jeg skal være realistisk (og kedelig), så ligger det næppe i kortene, at NFT’er vil føre til en total demokratisering af ejerskabet.
Men der vil helt sikkert blive eksperimenteret voldsomt og opstå nye muligheder, som ganske givet også vil påvirke mange andre brancher end netop musikbranchen... ligesom vi så det i 00'erne.
LINKS TIL LÆSEHESTE
Ups…. Det norske statsministerium bad Twitter verificere falsk finansminister
Mobile Phone Museum tager dig ned af Mobilmindernes Allé. Der er sket en del med designet gennem tiderne.
Investering på 5 milliarder kroner skal hjælpe til at udbygge Ionitys hurtigladernetværk
…og Ford kopierer Teslas ladestandere
Skal du have en? Smal, høj skærm er designet til at kunne følge sociale medie-feeds
… eller måske vil du hellere eje et stykke digitalt land?