1. Kilder: Spotify lancerer podcast-abonnementer — podcastere skal betale nul procent i gebyr
Kampen om betalings-podcast ser ud til på blot en uge at gå fra næsten 0 til 100.
Apple bekendtgjorde i tirsdags, at alle podcast-producenter fra næste måned kan sælge abonnementer til deres podcasts, direkte i Apple Podcast-appen — vel at mærke hvis de er villige til at lade 30 procent af indtægterne gå til Apple.
Og det er åbenbart et tiltag, der har fået Spotify til at se muligheder.
Apples klart største konkurrent indenfor podcast (og musikstreaming) vil, ifølge Wall Street Journals kilder, senere på ugen lancere et fuldstændigt lignende tilbud til podcastere på deres platform. Dog med den meget markante forskel, at Spotify tager 0 procent af indtægterne.
Wall Street Journal skriver, at en bruger, der ønsker at abonnere, bliver sendt ud af Spotify-appen og over til en betalingsplatform på nettet, hvilket altså angiveligt gør det muligt at omgås Apple og Googles strikse regler i forhold til at lancere egne betalingsløsninger inde i apps.
Det er selvfølgelig en smule mere besværligt for brugeren end blot at trykke ja til et køb direkte i Apple Podcast-appen, men måske nok til at klare.
For Spotify er det altså et klart forsøg på, at få podcastere til at vælge den svenske musik og podcast-platform fremfor Apple Podcast, når de lancerer en betalingspodcast.
Samtidig satser Spotify naturligvis på, at det vil få endnu flere brugere til at vælge Spotify — ikke bare som deres foretrukne musik-app, men også foretrukne podcast-app.
Som et sidste lille kuriosum, så er det nok alt andet end tilfældigt at Spotify vælger denne strategi, mens EU undersøger klagen fra Spotify om blandt andet Apples høje procentsatser i App Store. Og mindre end en uge inden retssagen mellem Epic og Apple starter i USA, som jo er en kamp om det samme.
Spotifys markedsandel indenfor podcastlytning har i øvrigt været klart stigende de seneste par år. Ifølge Statista overgik Spotify netop Apple Podcast som den mest benyttede podcast-app i USA i 2020.
2. DoNotPay vil sløre dine SoMe-billeder, så du ikke kan ansigtsgenkendes
Platformen og appen DoNotPay har i snart seks år rykket flere grænser for, hvordan algoritmer og automatisering kan bruges til at omgås systemer og regler.
Under navnet ‘The World’s First Robot Lawyer’ blev appen meget omtalt for dens evne til at få parkeringsbøder annulleret.
Servicen fungerer som en chatbot, der stiller en række spørgsmål, hvorefter den automatisk skriver et juridisk (vel)begrundet klagebrev til glæde for tusindvis af amerikanere og briter, der er sluppet for at betale deres bøder.
Senere har manden bag servicen, Joshua Browder, udvidet med flere nye tiltag. Blandt andet har han lanceret virtuelle kreditkort i DoNotPay, som kan bruges til at tilmelde sig gratis prøveperioder på tjenester, uden at man “risikerer” at ens rigtige kreditkort efterfølgende bliver bonet, hvis man har glemt at melde sig fra.
Nyeste skud på DoNotPay stammen er i en lidt anden boldgade — og dog.
Under navnet Photo Ninja vil appen snart gøre det muligt at ændre de billeder, man bruger på sine sociale medie-profiler, så de ikke efterfølgende kan scrapes og bruges til ansigtsgenkendelse, som fx det kontroversielle ansigtsgenkendelses-firma Clearview AI har gjort.
Ligeledes kan billederne heller ikke bruges til at foretage en “reverse” billedsøgning, hvor man bruger et profilbillede til fx at søge en persons andre sociale medieprofiler frem.
Konceptet bag Photo Ninja er, at farverne på pixels og billedstøjen i dit profilfoto ændres, så du ikke kan se forskel med det blotte øje, men nok til at en ansigtsgenkendelse-algoritme bliver forvirret og ikke længere kan genkende dig.
Som Input Magazine nævner, kaldes konceptet for adversarial machine learning (som kan oversættes til fjendtlig eller kontradiktorisk machine learning) og er blandt andet blevet brugt til at vise, hvordan manipulering af pixels i et billede der for os meget tydeligt er en skildpadde, for en billedgenkendelses-algoritme ligner en riffel.
DoNotPay er dog ikke selv gratis, men koster 36 dollars om året.
3. Bare ærgerligt: 3.000 kroner iPad-tastatur passer ikke til ny iPad Pro
En detalje, der i første omgang gik under radaren i Apples produktlancering i sidste uge, var, at den nye udgave af 12,9 tommer iPad Pro er en smule tykkere end den foregående model.
Selvom der blot er tale om 0,5 millimeter, så betyder det, at folk der har købt det såkaldte Magic Keyboard med trackpad til deres foregående iPad Pro, ikke kan bruge det samme keyboard til en ny iPad Pro.
Eller det vil sige, at de godt kan bruge tastaturet, så længe det står på bordet, men det kombinerede tastatur og cover kan ikke lukke med iPad’en inden i.
Dermed kan man altså ikke bruge Magic Keyboard som en lille klapsammen, der kan smides i tasken, som jo ellers er en ret almindelig ting at gøre med en iPad.
Har man smidt 3.000 kroner for sidste års tastatur, er det altså bare ærgerligt, og man må smide 3.000 kroner på ny.
Det gælder dog kun den store iPad Pro, da det er den nye mini-LED skærm på denne model, som kræver lidt mere plads.
Nogen mener, at det ville være på sin plads med et ombytningsprogram, så man kunne få et beløb retur for sit mindre end ét år gamle, forældede tastatur, eller et afslag i prisen på et nyt, der passer. Men det er jo Apple, så… næppe sandsynligt.
Et hurtigt gæt herfra er, at der nok kommer en del 2018 og 2020 iPad Pro inklusive Magic Keyboard til salg på brugt-markedet inden længe.
4. Styr Google assistent uden 'Hey Google'
Hvis du bruger en digital assistent, så er en af de mest enerverende ting, at man konstant skal sige 'hey Google', 'hey Siri', eller 'Alexa', for at aktivere assistenten — i særdeleshed, hvis man blot skal stoppe en timer eller en alarm.
Sidstnævnte kan dog snart være en saga blot for Google-brugere.
Under kodenavnet Guacamole (for alle nye funktioner skal have et kodenavn), er Google på vej med en feature, der lader brugere stoppe timere, snooze alarmer og svare eller afvise telefonopkald, uden at sige 'hey Google' først.
Funktionen, som mediet Android Police har spottet, er i første omgang kun tilgængelig i en beta-version af Google-appen på Android.
Det lyder dog ovenud sandsynligt, at det vil være en af de ting, Google officielt lancerer på udviklerkonferencen Google I/O i slutningen af maj.
5. YouTubes CEO får en ytringsfriheds-hæderspris sponseret af… YouTube
Jeg kunne ikke dy mig for at slutte med denne nyhed, fordi det bare er så dumt.
Mens Danmark er på Druk og på den anden ende over et par Oscar-statuetter, så bliver der også uddelt priser andre steder end i filmverdenen.
YouTubes CEO Susan Wojcicki har netop modtaget en “Free Expression” pris, uddelt af Freedom Forum Institute, som kæmper for at forsvare ytringsfriheden.
Prisen gik til Susan Wojcicki angiveligt for at lede YouTubes rolle som en platform, hvor folk kan sige stort set hvad som helst — hvilket jo så også resulterer i hadtale, misinformation, og præsidenter der opildner befolkningen til at gå til angreb på demokratiet helligste haller.
Men alt det kunne man nok næsten se igennem fingre med, hvis det ikke lige var fordi prisen er sponseret af… YouTube.
Det gør så ondt på så mange parametre, at vi bare lader den stå her.
Nej, I får også lige dette tweet med: What's next, Facebook getting an award for respecting privacy?
Men tillykke til YouTube-CEO Susan Wojcicki.
LINKS TIL LÆSEHESTE
Tjek EUs fire kategorier for kunstig intelligens — og hvordan det foreslås, at teknologien skal reguleres
AirDrop har et privatlivsproblem — og har haft det i to år: Andre brugere kan suge dit navn og telefonnummer
Hollandske parlamentsmedlemmer snydt: Holdt zoom-konference med deep fake-udgave af stabschefen for den russiske oppositionsleder Alexei Navalny
Twitter censurerer tweets, der kritiserer den indiske regering
Video: Så super let er det at snyde Teslas Autopilot til at køre uden nogen i førersædet
Huawei skifter delvist fokus: Satser nu også på cloud og software — og for at blive fri for sanktioner
Cisco-boss: Chipmangel kommer til at vare det meste af 2021