Amerikansk/kinesisk aftale nærmer sig: Men TikTok bliver næppe solgt og næppe forbudt
Sagen om den kinesiske app TikTok har i løbet af weekenden ændret karakter flere gange.
I fredags meddelte de amerikansk myndigheder, at TikTok ville blive forbudt i Apples og Googles app-butikker d. 20. september.
Men lørdag ændrede myndighederne kurs og valgte at udskyde forbuddet til d. 27. september.
Efter alt at dømme vil TikTok dog aldrig blive blokeret. For samme dag meddelte præsident Trump, at han havde givet “sin velsignelse” til aftalen mellem Oracle og Walmart på den ene side og ByteDance (TikToks moderselskab) på den anden.
Velsignelsen kommer på trods af, at der ikke er tale om et salg af TikToks amerikanske aktiviteter, som Trump ellers stædigt har fastholdt var det eneste, der kunne afholde ham fra at blokere TikTok i USA.
Men man har som bekendt et standpunkt til man tager et nyt, og firmaerne og myndighederne har altså fået en ekstra uge til at færdiggøre kontrakten, som desuden kræver at Kina accepterer vilkårene.
Sådan bliver aftalen
Hvis aftalen bliver accepteret af alle parter, så ender det i stedet for et salg med lidt af en kludetæppe- konstruktion.
Oracle bliver — som vi skrev i sidste uge — “trusted tech partner” i det nye firma som får navnet TikTok Global. Dermed skal Oracle huse alle amerikanske brugerdata og være garant for, at de ikke ender i Kina.
Walmart får status af at være kommerciel partner. I fællesskab vil de to amerikanske firmaer sætte sig på en 20 procents ejerandel.
Til gengæld kommer ByteDance ikke til at overføre sin algoritme til TikTok Global, og dermed bør Kina ikke stille sig på bagbenene over aftalen.
Grunden til, at Trump accepterer konstruktionen, er at der allerede er en række amerikanske investorer i TikToks moderselskab ByteDance, og at majoriteten af TikTok Global derfor angiveligt er på amerikanske hænder.
Men det bliver der nu også sat spørgsmålstegn ved, efter at ByteDance har kaldt det “et rygte” at amerikanske investorer vil sidde på majoriteten af TikTok Global. Og for at gnide lidt ekstra salt i Trumps efterhånden gabende sår, understreger det kinesiske firma at TikTok Global vil være et underselskab af kinesiske ByteDance.
I det hele taget er det usikkert, om konstellationen i virkeligheden vil sikre amerikanske data. Det mener blandt andre Facebooks tidligere chief privacy officer, Chris Kelly:
“Interaktionen med den kinesiske regering og den kinesiske regerings evne til at lægge pres på ByteDance-selskabet er stadig markant”, siger han i et interview med det amerikanske public service-medie NPR.
En anonym kilde, som tidligere har arbejdet for den med udenlandske investeringer for de amerikanske myndigheder, mener ligeledes at aftalen er meget langt fra det oprindelige mål om at ByteDance skulle afstå fra enhver form for ejerskab i den amerikanske udgave af TikTok.
“ByteDance er stadigvæk ‘the biggest dog’ I denne aftale. Problemet med fremmed kontrol er ikke forsvundet”, lyder vurderingen.
25.000 jobs i Texas - og 5 milliarder dollars til hvad?
Bliver aftalen en realitet vil TikTok Global ifølge Donald Trump få hovedsæde i Texas, hvor det social medie efter planen skal skabe 25.000 jobs.
Samtidig kræver præsidenten, som en betingelse for at acceptere TikTok-aftalen, at firmaerne skal smide 5 milliarder dollar i en form for uddannelsesfond, der skal uddanne folk i den ægte amerikanske historie — nærmere bestemt “the real history, not the fake history”, som kun den amerikanske præsident kan formulere sig.
Den 5 milliarder dollar store investering i amerikansk historie er tilsyneladende ikke noget, ByteDance har været bekendt med. Det oplyser firmaet via den kinesiske medie-platform Toutiao (som de selv ejer).
“Virksomheden har forpligtet sig til at investere i uddannelsesområdet og planlægger at samarbejde med partnere og globale aktionærer om at lancere online-projekter baseret på AI og videoteknologi for studerende over hele verden,” lyder det fra ByteDance.
Så farcen fortsætter på fuld skrue, og her på Techliv-redaktionen regner vi intet for sikkert, før blækket på en eventuel aftale er knastørt.
Sådan får du unikke widgets på din iPhone
I sidste uge var det store opdaterings-dag for iPhonebrugere.
Som jeg skrev tilbage i juli om mine oplevelser af betaudgaven af iOS 14, så er muligheden for at tilføje widgets på hjemmeskærmen afgjort den mest iøjnefaldende ændring.
For første gang i iPhonens 13-årige historie har Apple rykket ved de drønkedelige, uendelige rækker af app-ikoner.
Funktionerne er dog stadig temmelig begrænsede, hvis du blot bruger de widgets, som er tilgængelige fra de apps, du har installeret. Men hvis du er lidt mere nørdet, så er der gode muligheder for at tilføje skræddersyede widgets.
Således har appen Widgetsmith i løbet af weekenden indtaget en (ganske overraskende) førsteplads på hitlisten i App Store.
Appen gør det muligt at designe sine egne widgets, som blandt andet kan hente data fra kalender, påmindelser, vejrapp, fitness og fotos, og formatere farver og skrifttyper efter eget valg.
For at være helt ærlig, så har Widgetsmith langt fra en let, smidig eller elegant brugerflade, men når først man har fået fintunet sine widgets og tilføjet dem til hjemmeskærmen, så lever de jo bare deres eget liv.
Mens Widgetsmith i udgangspunktet giver dig adgang til data fra dine allerede installerede apps, så bliver det pludselig langt mere spændende med appen Scriptable, som er udviklet af danske Simon Støvring.
Med Scriptable kan du nemlig hente data ind fra en hvilken som helst offentlig tilgængelig datakilde.
Det har den fordel, at det nærmest kun er fantasien der sætter grænser for, hvilke data dine widgets skal vise. Omvendt kræver det, at du kan kode en smule, eller at andre har delt deres kode, som du kan kopiere og sætte ind.
Jeg har blandt andet set folk der henter frokostmenuen på arbejdspladsen, favoritholdets næste kamptidspunkt, stillingen i Tour de France, om der bliver afhentet skrald i dag, dagens antal af nye coronasmittede eller blot seneste nyhed fra dit fortrukne medie.
Den måske flotteste widget, jeg har set, der er lavet med Scriptable, er denne “god morgen” hjemmeskærm, som virkelig giver telefonen et personligt udseende.
Hvis du kunne tænke dig, at din telefon skal se sådan ud, kan du hente koden (og beskrivelsen af, hvad du skal gøre) her.
Ellers kan du tjekke Simons Twitter-profil for Scriptable, eller dette link, hvor du kan se en række af de widgets, folk har lavet med Scriptable-appen.
LINKS TIL LÆSEHESTE
Helt officielt: Danmark har aftale med NSA om “kabelaflytning”
Facebook kan ikke styre konspirationsteoretikere på sin platform: QAnon lever stadig i bedste velgående på trods af Facebooks ambition om at begrænse grupperne.
Uden chauffør:
Amazon-ejede Zoox får lov at teste selvkørende biler i Californien helt uden sikkerhedschauffør
Ubers selvkørende division er til gengæld sakket bagud (efter dødsulykken i Arizona) og mister sine bedste folk