1. Instagram-creators kan snart sælge abonnementer
Et af Techlivs seks bud på, hvad man skal holde øje med i 2022, er creator-økonomien.
Netop inden for denne kategori er der allerede nyt fra Instagram.
Det sociale medie er således gået i gang med at teste en ny abonnementsmodel, der giver creators på platformen mulighed for at dele udvalgt indhold med følgere, som er villige til at betale et månedligt abonnement.
Abonnementsmodellen er stadigvæk i en meget tidlig fase og bliver i første omgang testet af 10 udvalgte amerikanske creators.
Prisen på abonnementet kan hver creator selv vælge. Minimumsprisen er 1 dollar, mens den højeste pris er 99 dollar pr. måned.
Betaler man for at støtte sin favorit-Instagrammer, vil man udover unikt indhold og særlige liveudsendelser også få adgang til hele bagkataloget bag betalingsmuren.
Desuden vil man få et særligt badge på sin egen profil, der viser, at man er subscriber og dermed lidt mere fan, end dem der ikke er.
Abonnementer kan tegnes som in-app-køb både på iPhone og Android. Instagram tager — i modsætning til Apple og Google — umiddelbart ikke nogen kommission af abonnementerne. Det vil tidligst ske i 2023, oplyser Instagram.
Den såkaldte creator-økonomi er vurderet til at være mere end 100 milliarder dollars værd og forventes at vokse ganske markant de kommende år.
2. NFT-markedsplads for kendisser får milliard-investering
Vi bliver indenfor kategorien "creator-økonomi og nye platforme".
Her har NFT-firmaet Autograph, som har den legendariske quarterback Tom Brady som co-founder, netop taget imod en investering på 170 millioner dollars svarende til 1,1 milliarder danske kroner.
Investorerne tæller nogle af Silicon Valleys tungeste investeringsfirmaer og kryptoevangelister med Andreessen Horowitz og Kleiner Perkins i spidsen.
Autograph kalder sig selv en NFT-platform, som har til formål at “samle de mest ikoniske mærker og legendariske navne inden for sport, underholdning og kultur for at skabe unikke digitale samlinger og oplevelser.”
Mere konkret kan man købe NFT’er, der er signeret af nogle af (for)tidens største stjerner.
Man kunne argumentere for, at Autograph ikke er en NFT-platform, for handlerne foretages ikke direkte på Autographs side. Man bliver derimod videresendt til markedspladsen Draftkings.
Så man kan måske bedre beskrive Autograph som en slags agentvirksomhed, der hjælper kendisser til at udnytte de økonomiske muligheder, der er i at sælge digitale aktiver, som den kendte person validerer.
Udover at købe et digitalt, signeret samleobjekt, så køber man sig også adgang til eksklusive oplevelser og til et særligt Discord-community for ejere af Autograph collectibles.
Autographs bestyrelse tæller udover Tom Brady også et prominent navn som Apple-veteranen Eddy Cue.
Firmaets Board of Advisors indeholder blandt andre ishockey-legenden Wayne Gretzky, skateboard-legenden Tony Hawk, golf-legenden Tiger Woods, løberen Usain Bolt, og skuespillerinden Eva Longoria Baston.
3. Slut med YouTube Originals
Vi slutter dagens creator/platforms-trilogi med nyheden om, at YouTube dropper de såkaldte YouTube Originals. Det er den samme type egenudviklede produktioner, som blandt andre har gjort Netflix og HBO hyper populære.
YouTubes Chief Business Officer, Robert Kynci, oplyser på Twitter, at YouTube hellere vil understøtte creator-økonomien ved at allokere pengene i særlige creatorfonde, som fx skal sikre mere inklusion af sorte YouTubere, og udvikle nye initiativer som Live Shopping.
Robert Kynci nævner ikke noget om, at det nok også hænger sammen med, at YouTube Originals aldrig er blevet et fænomen, og slet ikke er lykkedes med at konvertere gratisbrugere til premium-abonnenter.
YouTube går altså tilbage til sine creator-rødder, netop nu hvor creatorøkonomien boomer mere end nogensinde før.
Den Google-ejede videotjeneste har foreløbigt udbetalt mere end 30 milliarder dollars til YouTubere, musikere og mediefirmaer, der som bekendt får en lille del af indtægterne fra de mange reklamer, der konstant afbryder YouTube-videoerne, og de penge premiumbrugere betaler for at slippe for reklamer.
Som en lille sidehistorie er der værd at nævne, at det svar på Robert Kyncis tweet, som har fået flest likes, lyder således:
“Put the dislike counter back”.
4. Norske Opera lancerer dedikeret web3/kryptobrowser
Vi skifter en smule spor, men bliver inden for et sammensurium af teknologier, man også bør holde øje med.
Den norsk-udviklede browser Opera lever efterhånden en lidt stille tilværelse, selvom browseren med en anslået markedsandel på 2,35 procent stadig er rimelig brugt.
Nu forsøger Opera sig med en helt ny browser, som er sat i verden for at omfavne kryptovaluta, DeFi og decentraliserede platforme — det der også kaldes for web3.
Den nye browser hedder blot Crypto Browser og er netop blevet gjort tilgængelig i en gratis betaversion.
Ifølge Opera, så har web3 brug for en dedikeret browser for at kunne forme en bedre fremtid 🥴:
- Hvis vi skal flytte Web3 ud over gode ideer, er vi nødt til at lave produkter, der omfavner både kryptoentusiaster, der forstår området, og dem, der først begynder og ønsker at udforske det. Vores overbevisning er, at blockchain-verdenen har brug for en fuldt dedikeret browsingoplevelse, skriver Opera på sin hjemmeside.
Opera har integreret sin egen krypto-wallet direkte i browseren, og man kunne godt foranlediges til at tro, at det i virkeligheden er den væsentligste grund til, at de har udviklet den nye browser.
Browseren, som i øvrigt findes i en dansksproget version, udmærker sig derudover ved at have et dedikeret kryptohjørne, hvor du kan finde seneste nyheder om krypto, web3, kryptovalutakurser og kryptopodcasts.
Derudover finder man også en krypto-eventkalender og oplysninger om lancering af nye kryptovalutaer og NFT'er.
Måske mere anvendeligt for de fleste så kan man være logget på sin Twitter-konto og sin foretrukne musiktjeneste i et dedikeret faneblad i siden af browseren, så de altid er lige ved hånden.
Jeg har hurtigt prøvekørt browseren og kan med det samme sige, at den ikke bliver min standard-browser.
Skulle du have fået blod på tanden til selv at prøve Crypto Browser, kan du downloade den her.
5. Undersøgelse: 9 ud af 10 danskere er tilfredse med borger.dk
Vi slutter dagens rundtur et helt andet og langt mere nært sted.
Offentlig digitalisering i Danmark har bestemt ikke altid haft det bedste omdømme. Men på visse områder har folkedomstolen rykket sig.
I den årlige undersøgelse af brugertilfredsheden med det offentliges flagskibsplatform borger.dk svarer 92 procent, at de er tilfredse, og 91 procent, at de er trygge, når de bruger platformen.
Det oplyser Digitaliseringstyrelsen i en pressemeddelelse.
Måske mere bemærkelsesværdigt så er tilfredsheden og trygheden ved at bruge borger.dk over 90 procent i alle aldersgrupper.
Borger.dk havde over 70 millioner besøg i 2021, hvilket er en fordobling siden 2017.
Undersøgelsen er blevet besvaret af 5.000 borgere.
LINKS TIL LÆSEHESTE
Amerikansk lovforslag vil forbyde reklamer baseret på personlige data
Apple lukker for sikkerhedsopdateringer til iOS 14
Det kinesiske elbilmærke NIO er på vej til Danmark: Måske med batteri-ombytningsstationer
Skal du være Google Danmarks næste chef? Her er jobopslaget på Malou Aamunds efterfølger
Har du to timer? Så se folketingets udmærkede høring om "fremtiden for den demokratiske samtale på de sociale medier"
Zuckerbergs nye patent: Vil tracke dit ansigtsudtryk — og dine øjne — for at se om du kigger på reklamer
Sådan vasker du din hundedyre pudseklud