Midtvejsstatus pÄ Smittestop-appen

DR (og andre medier) har de seneste uger rapporteret, hvordan Smittestop-appen har fejlet i sit absolut eneste job: nemlig at advisere alle folk, der har vĂŠret i nĂŠrheden af en person, der er blevet testet positiv for Corona.

I fþrste omgang lþd det, at problemet med de manglede advarsler kun relaterede sig til de allernérmeste kontakter — fx medlemmer af husstanden som man opholder sig sammen med over léngere tid.

I weekenden kunne DR sĂ„ pĂ„ baggrund af et email-svar fra Sundheds- og Ældreministeriet fortĂŠlle, at de manglende advarsler potentielt ogsĂ„ relaterer sig til kolleger og klassekammerater.

NÄr der bliver sendt for fÄ notifikationer, skyldes det, mÄden Apple/Google-lÞsningen er blevet implementeret pÄ af Netcompany, det firma som har udviklet appen for myndighederne.

Selvom lÞsningen er bygget pÄ Apple/Googles API, kan hvert enkelt land indstille flere parametre efter eget Þnske, hvor forskellige typer mÞder mellem mennesker kan vÊgtes hÞjere eller lavere.

Her viser det sig, at Netcompany (muligvis i samarbejde med Sundhedsministeriet) har valgt at fokusere pÄ de mere tilfÊldige mÞder, fx en person du har siddet ved siden af i bussen eller toget.

Samtidig har man valgt at nedprioritere at sende advarsler ud til folk, som har befundet sig i nÊrheden af en smittet over lÊngere tid
 pÄ trods af at man ogsÄ har vÊret meget tÊt pÄ den smittede person i over 15 minutter, hvilket burde vÊre bagatelgrÊnsen for, hvornÄr en advarselsbesked bliver sendt. AltsÄ typisk kolleger.

Det er jo ret Ă„benlyst hul i hovedet, og Netcompany siger, at de nu vil ĂŠndre mĂ„den, som appen udregner den sĂ„kaldte ‘risikoscore’ pĂ„, sĂ„ man fremover bĂžr fĂ„ besked, hvis man har vĂŠret tĂŠt sammen med en smittet person, uagtet hvordan man ellers har omgĂ„et hinanden.

DR har lavet en meget pÊdagogisk grafik, som viser en potentielt problematisk situation, hvor en person ikke fÄr en besked via appen, selvom det tydeligvis burde vÊre sket.

Hvis vi lige skal gÞre en form for midtvejsstatus her smÄ fire mÄneder efter appens lancering, sÄ er virkeligheden, at vi i Danmark officielt har fundet 16 smittede personer alene pÄ baggrund af appens advarsler.

Derudover er der en stĂžrre gruppe mennesker — der ifĂžlge Netcompanys direktĂžr, AndrĂ© Rogaczewski, skal opgĂžres i mange hundreder — som er blevet testet negativ, men som har oplyst, at de har valgt at lade sig teste pĂ„ baggrund af notifikationer fra appen.

Prisen for udviklingen af appen ligger i omegnen af 20 millioner kroner.

Det ligner jo altsĂ„ en klar fiasko, og du skal ikke bruge mange minutter pĂ„ Twitter, for at fĂ„ Ăžje pĂ„ en del (kompetente) it-sagkyndige, der er gĂ„et i “I told you so”-mode. De mener ganske enkelt, at man kunne have sagt sig selv, at teknologien bag ikke er god nok. Blandt andet er usikkerheden med afstandsberegninger via Bluetooth velkendt.

Men
 set fra mit bord, sÄ er der gode grunde til, at det har givet mening at udvikle smittestop-appen, og derfor har jeg ogsÄ selv tÊnkt mig at blive ved med at bruge den, uagtet at de forelÞbige resultater er alt andet end imponerende.

Jeg har nedenfor lavet en lille bullet point-liste over de ting, som umiddelbart falder mig ind.

  • Ingen vidste prĂŠcist, hvilket “bĂŠst” vi stod overfor med Covid-19, da man valgte at forsĂžge sig med en app som et supplement til den manuelle kontaktsporing.
  • Ingen ved, hvor lĂŠnge Corona kommer til at vare, og om det senere hen viser sig, at Smittestop-appen kan hjĂŠlpe i stĂžrre grad, end den gĂžr i dag.
  • Det er et forsĂžg vĂŠrd, at prĂžve om man kan fĂ„ gavn af, at vi alle har en telefon i lommen. Man kan spekulere, antage og formode, men et unikt forsĂžg i en virkelig kontekst med over 1 million danskere involveret, ville aldrig have vĂŠret muligt uden den desvĂŠrre alt for alvorlige baggrund.
  • ForsĂžget viser med al tydelighed, at teknologien har nogle klare begrĂŠnsninger — det er ogsĂ„ en vĂŠrdifuld lĂŠre, uagtet om nogle mener, at det var Ă„benlyst pĂ„ forhĂ„nd.
  • Det er ikke umuligt, at appen vil virke meget bedre i fremtiden, nĂ„r alle telefoner kan gĂžre brug af en mere prĂŠcis teknologi til at mĂ„le relativ position — fx Ultra Wideband som erstatning for Bluetooth. Her vil man helt sikkert ogsĂ„ vĂŠre blevet klogere pĂ„ baggrund af de udfordringer, der har vĂŠret med den nuvĂŠrende teknologi.
  • Vi fik en privatlivsfokuseret lĂžsning, fremfor de langt mere tvivlsomme sporingslĂžsninger man i fĂžrste omgang valgte at gĂ„ videre med i Norge og Storbritannien. Det er forhĂ„bentlig noget, der vil kunne danne prĂŠcedens for mange fremtidige offentlige it-lĂžsninger, og alene det ville vĂŠre alle 20 millioner kroner vĂŠrd.
  • De to dominerende telefon-techgiganter Apple og Google har udviklet det bagvedliggende API. Det er langt fra en garanti for at lĂžsningen er ufejlbarlig, men det er utvivlsomt de to firmaer, der har stĂžrst indsigt i samspillet med deres styresystemer, som stĂ„r pĂ„ mĂ„l for at udvikle og vedligeholde den bagvedliggende teknologi.
  • Samtidig er der nĂŠppe mange firmaer, der kunne have afsat flere ressourcer pĂ„ kortere tid, end Apple og Google har gjort. Jeg ville have vĂŠret helt anderledes stĂŠrkt bekymret, hvis man i stedet havde bedt Netcompany om at designe en lĂžsning fra bunden. Man nedbragte derfor efter min mening bĂ„de risikoen og prisen ret markant ved at gĂ„ med Apple/Googles API.

Jer er helt med pĂ„, at ingen af de ovennĂŠvnte punkter er et solidt argument for, at det var rigtigt at vĂŠlge at udvikle en Smittestop-app — sĂŠrligt ikke nĂ„r vi kigger pĂ„ de forelĂžbige resultater. Men havde vi ikke gjort det, kunne vi omvendt have diskuteret “hvad hvis vi havde haft en app
”.

PĂ„ den mĂ„de adskiller appen sig ikke nĂŠvnevĂŠrdigt fra tesen om “hvad hvis vi havde valgt den samme Corona-strategi som i Sverige”.

Nu er valget truffet, og sÄ mÄ vi gÞre regnskabet op senere hen.

Ingen kan vÊre i tvivl om, at vi i Danmarks har en kedelig track record indenfor kuldsejlede offentlige it-projekter og tilhÞrende spild af penge, og i den kontekst er 20 millioner kroner jo nÊrmest bare lidt smÄmÞnter, der faldt ud af jakkelommen.

Men jeg har faktisk forhÄbninger om, at vi kommer til at lÊre en del af dette kontaktsporings-eksperiment.

For det er pÄ godt og ondt et eksperiment med stort E.

Som vi skrev i Techliv d. 18 marts under overskriften “Det store teknologieksperiment er i gang”:

"Man forstÄr udmÊrket hvorfor myndighederne vil gÄ langt i hÄbet om at nedbringe antallet af folk der kommer til at dÞ af Coronavirus.

SpĂžrgsmĂ„let er blot, hvad konsekvenserne vil blive af alle de teknologiske og digitale eksperimenter som netop nu bliver sĂžsat over hele verden — inklusive hjemmearbejde og digital lĂŠring.

Svarene blafrer i luften, men det er meget svÊrt at forestille sig, at vi nogensinde vender tilbage til den hverdag vi kendte for bare fÄ uger siden."

Vi blev tvunget til at famle i blinde, og det var nÞdvendigt at trÊffe hurtige beslutninger. Corona-appen er, som jeg ser det, bÄde en lille og billig flig af det store kludetÊppe, og de negative konsekvenser er til at overse.

Appen har jo ikke fungeret som en falsk tryghed, og nÄr vi kigger pÄ antallet af millioner af test, der bliver foretaget i disse mÄneder, sÄ er det i hvert fald tydeligt, at folk ikke venter pÄ en notifikation fra appen, fÞr de opsÞger et testcenter.

Har appen vĂŠret med til at nedbringe spredningen af Corona markant? Klart nej.

Kommer den til det fremover? Nok ogsÄ tvivlsomt.

Men min Smittestop-app er stadig aktiveret, og det vil den blive ved med at vÊre. Kan den vÊre med til at undgÄ at nogen bliver smittet med Corona, sÄ synes jeg faktisk, det er noget af det mindste, jeg kan gÞre, uagtet at chancen for at det fÄr betydning, ikke er ret stor.


Break them up: Rapport om techgiganter er forsinket, men kan fÄ alvorlige konsekvenser

Som vi skrev i sidste uge, var det forventet, at Kongressens lĂŠnge ventede rapport om techgiganternes monopollignende forretningsmetoder skulle have vĂŠret publiceret i starten af denne uge.

Rapporten, som skal danne grundlag for ny lovgivning, er dog blevet forsinket af to omgange. Men nÄr den lander, tyder det pÄ at det bliver skrÊklÊsning for de store amerikanske teknologiselskaber.

Unavngivne kilder fortÊller til Bloomberg, at bÄde Apple og Amazon risikerer at fÄ forbud mod bÄde at eje en platform og sÊlge deres egne produkter via platformen.

Med andre ord kan konsekvenserne potentielt blive, at Apple ikke lÊngere kan udbyde egne apps og services via App Store, og at Amazon ikke kan sÊlge egne produkter via Amazons hjemmeside. I hvert fald ikke sÄ lÊnge de opererer under det samme firma, hvilket kan betyde at de kan blive nÞdt til at opdele deres forretninger i individuelle selskaber.

Google, som stÄr overfor et monopols-sagsanlÊg fra myndighederne, risikerer at fÄ forbud mod at eje sÞgemaskinen og YouTube samtidig.

Facebook forventes ligeledes at komme i vanskeligheder, da de sidder pÄ flere kommunikationsprodukter, der tilsammen gÞr det tÊt pÄ umuligt for nogen anden spiller at konkurrere med Mark Zuckerbergs firma. Desuden har de kÞbt flere af deres konkurrenter (Instagram og WhatsApp), der de facto har skabt denne konkurrenceforvridende tilstand.

Udover at foreslÄ en ganske vidtrÊkkende lovgivning omkring firmaernes nuvÊrende mÄde at drive forretning pÄ, sÄ forventes det, at der vil blive stillet forslag om at de store firmaer fremover selv skal bÊre bevisbyrden, nÄr opkÞb af andre firmaer skal godkendes af myndighederne. Det vil sige, at man Þnsker at vende bevisbyrden om, sÄ det ikke er myndighederens job at bevise, at kÞb eller sammenlÊgning af store firmaer vil have monopol- eller konkurrenceforvridende karakter, men derimod techfirmaernes ansvar at bevise, at det ikke er det.

Rapporten er baseret pÄ en Ärelang granskning af firmaernes virke, og over en million dokumenter og hundredevis af timers interviews.

Dog er det endu uklart, hvordan politikerne vil stille sig overfor rapportens anbefalinger, og altsÄ om det i sidste ende ender med sÄ store opstramninger, som der tilsyneladende lÊgges op til.

Forsinkelsen af rapporten er ifÞlge CBNC sket af to omgange. FÞrst pÄ grund af nye oplysninger om Facebooks kÞb af Instagram, hvor en whistleblower er kommet med nye informationer i sagen. Det har allerede tidligere vÊret rapporteret, at Instagram nÊrmest blev truet til at sÊlge, hvis ikke de ville kvases af Facebook.

Den sidste forsinkelse skyldes, at republikanske medlemmer af udvalget Ăžnsker nogle sidste Ăžjebliks tilfĂžjelser til rapportens endelige ordlyd.


LINKS TIL LÆSEHESTE

Apple gearer op til nye lydprodukter: Stopper salg af hĂžretelefoner og hĂžjttalere fra konkurrenterne

Apple Stops Selling Rival Earphones, Speakers Ahead of Launches
Apple Inc. has stopped selling headphones and wireless speakers from rivals including Sonos Inc., Bose Corp. and Logitech International SA as the company gears up to launch its own new audio products.

Tesla sÊtter ny produktionsrekord pÄ trods af Corona: Leverer nÊsten 140.000 elbiler pÄ et kvartal

Tesla (TSLA) delivers record number of electric cars in Q3: 139,300 vehicles - Electrek
Tesla (TSLA) has released its third-quarter delivery and production results, confirming that it delivered a record number of electric cars. Expectations were kind of all over the place this quarter. Just a few weeks ago, the Wall Street consensus from Tesla analysts was just over 120,000 deliveries,


Tech til tiden: Nvidia lancerer AI-platform, der skal Ăžge kvaliteten og brugeroplevelsen af videosamtaler

Nvidia says its AI can fix some of the biggest problems in video calls
Nvidia has announced Maxine, a new platform for videoconferencing developers which uses artificial intelligence to fix some of the biggest problems in video calls. Maxine uses AI to automatically align callers’ faces and gazes; reduce bandwidth usage by compressing video; and scale up video with sup


Nej, det er ikke en flyvende bil, mÄske nÊrmere et luftkastel? Hyundai prÊsenterer planer for fremtidens bytransport i luften

Hyundai Confident on Flying Cars, Steps Up Plans for Full Lineup
South Korea’s biggest automaker is stepping up its pursuit of flying cars, planning a full lineup of aerial vehicles that it envisages zigzagging city skies within a decade.