Opkøbs-bonanza: Sony, Sonos og New York Times på rov

Vi kigger i dag på Sony, Sonos og New York Times, der i de seneste dage hver i sær har opkøbt et firma. Det drejer sig om actionspil, ordspil og nye trådløse høretelefoner.

Opkøbs-bonanza: Sony, Sonos og New York Times på rov

1. Opkøbs-bonanza: Sony, Sonos og New York Times på rov

Microsofts køb af Activision Blizzard for 450 milliarder kroner vil formentlig i lang tid stå som en af de dyreste overtagelser af et andet firma.

Men andre firmaer ligger heller ikke på den lade side i forsøget på at købe sig til storhed.

Sony, der er en af Microsofts to største konkurrenter i spilverdenen, har nemlig også haft læderet oppe af lommen.

Godt 24 milliarder kroner har Sony betalt for spilproducenten Bungie, der blandt andet producerer spillet Destiny. Og det er især Destinys popularitet, der er årsag til købet.

Kigger man på listen over spiltitler, som gamerne bruger mest tid på at spille på PlayStation 5, så indtager Destiny sjettepladsen.

Øverst på listen er Fortnite, Call of Duty: Black Ops Cold War og FIFA 21.

Det er dog ikke kun de store spiltitler, der bliver handlet i øjeblikket.

Tidens måske største internet-spilfænomen, Wordle, er nemlig også blevet opkøbt.

Køberen er New York Times, som vil inkludere spillet ved siden af avisens daglige, populære krydsord.

Beløbet er ikke offentliggjort præcist, men New York Times oplyser at det er lavt syvcifret beløb — hvilket frit oversat må være i størrelsesorden 1-3 millioner dollars.

Det er nu heller ikke så ringe en handel for Josh Wardle, som står bag appen. Wardle udviklede egentlig bare Wordle som en gave til sin kone, der godt kan lide ordspil (altså word games).

Josh Wardle lagde spillet op på hjemmesiden https://www.powerlanguage.co.uk/wordle/ i oktober. Nu har spillet millioner af daglige brugere.

Dagens sidste opkøb er i en noget anden genre.

Firmaet der gjorde trådløs multirumlyd populært, nemlig Sonos, har også været på shoppetur.

Sonos har købt firmaet T2 Software, som specialiserer sig i Bluetooth LE Audio, som er den trådløse standard, der (via LC3 — et nyt Low Complexity Communications Codec) skal gøre trådløse høretelefoner i stand til at levere højere lydkvalitet og bruge mindre strøm.

Sonos bekræfter købet, men har ikke yderligere kommentarer.

Der har dog længe været rygter om, at højttalerfirmaet skulle være på vej med netop høretelefoner.

Mediet Protocol linker desuden til et seks dage gammelt LinkedIn-opslag fra Sonos’ marketingchef, Pete Pedersen, der gerne vil høre fra reklamefirmaer, der er interesseret i at indgå et samarbejde omkring “et af Sonos mest ambitiøse projekter i firmaets historie”.

Reklamefirmaet skal have ekspertise i at “lancere et helt nyt produkt/service i en etableret kategori”.

Så er det vist bare at sætte popcorn over 🍿…


2. Googles indtægter voldsomt forøget

Vi skal lige et smut tilbage til de store techfirmaers kvartalsregnskaber. Senest har Google offentliggjort deres.

Firmaets indtægter for de tre sidste måneder af 2021 lød på 75 milliarder dollars, en stigning på 32 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Kvartalet var samtidig en afslutning på årsregnskabet. Her formåede Google for første gang nogensinde at passere 200 milliarder dollars i indtægter.

Faktisk nåede de helt op på 258 milliarder dollars — en stigning på 41 procent sammenlignet med 2020.

Dog skal det nævnes, at Google, sammenlignet med de andre fire store amerikanske techgiganter, var lidt langsommere om at ride med på den voldsomme Corona-vækstbølge, som vi så i 2020.

Google tjener stadigvæk langt størstedelen af sine penge på reklamer. Dog skabte kategorien “Google other”, som blandt andet er der, man finder Googles hardware, indtægter for 8 milliarder dollars.

Googles cloud-forretning vokser også fint, men giver stadigvæk underskud.

Markedet reagerede dog overordentlig positivt på det samlede regnskab, hvilket hurtigt fik Google-aktien til at stige med næsten 9 procent.

Firmaets markedsværdi nærmer sig således 2.000 milliarder dollars.


3. Meta opdaterer 3D-avatarer: Bliver (lidt) mere naturtro

Det er nok de færreste Techliv-læsere, der ikke har fundet ud af, at Mark Zuckerbergs firma, Meta, satser helhjertet på metaverset.

Seneste nyt fra den kant er mere naturtro udgave af de metavers-avatarer — altså digitale udgaver af os selv — som firmaet forestiller sig, at folk også vil anvende som profilbilleder på deres Facebook og Instagram-profil.

Mark Zuckerberg har selv postet en udgave af, hvordan hans avatar ser ud i det nye design. Og selvom man sagtens kan se, det er ham 👇, så er det måske ikke sådan helt en-til-en.

Uagtet, at der stadig er langt til den hellige gral — en fotorealistisk avatar — så kan man på nedenstående før-og-efter-billede dog godt se, at det bevæger sig i den rigtige retning.

Den samme avatar kan bruges på tværs af Metas platforme, og kan nu som noget nyt også bruges i Instagram Stories.

Som så ofte før, ruller den nye funktion først ud i USA (og Canada og Mexico).

Det er dog nok rimeligt at tro, at fænomenet snart vil brede sig til Danmark, så du skal til at forholde dig til, at en del af dine venner er blevet til bevægelige tegneserie-udgaver af sig selv.

Nu når vi bevæger os i yderkanten af metaverset, så har Wall Street Journal en sjov artikel om, at folk iført headsets, relativt ofte kommer til skade (selvom det jo egentlig ikke er særlig sjovt).

De har samlet en perlerække af historier om alt fra smadrede knæskaller, skuldre der er gået af led, kærester der er blevet ramt af fægtende arme og knuste vaser.

Så pas lige på derude, hvis du er klar til at erhverve dig din første hovedcomputer.


4. Reaktioner i beskeder på iPhone kan nu vises på Android

Her til sidst skal vi lige forbi Google igen.

For kort tid siden gik Androids øverste chef, Hiroshi Lockheimer, offentligt i rette med Apple, i håbet om at få Apple til at optimere integrationen af beskeder sendt mellem Android og iPhone.

Det er næppe i Apples store interesse, da netop iMessage — særligt med gruppebeskeder — både er et trækplaster og en måde at fastholde brugere på egen platform.

Men hvis Apple-bjerget ikke vil komme til Google, så må Google jo komme til Apple-bjerget.

I hvert fald er Google netop gået i gang med at rulle en opdatering ud til den RCS-standard, Android bruger til at kunne sende mere levende og grafikrige beskeder.

Det betyder, at hvis en iPhone bruger fx liker en besked sendt fra en Android-telefon, så vil man nu på Android se tommelfinger-ikonet placeret direkte oven på beskeden, i stedet for at den bliver sendt som en separat besked.

Det samme gælder med de andre iMessage-reaktioner: hjerte, nedadvendt tommelfinger, haha, !! og ?.

Dog er det ikke de præcis samme ikoner, der bliver vist på Android, men meningen med dem er.

Hvordan ikonerne bliver oversat, kan du se i denne artikel hos 9to5Google.

Den bedre integration med iMessage er foreløbig tilgængelig for folk der bruger beta-udgaven af Google Messages.


LINKS TIL LÆSEHESTE

Jobfest — eller det modsatte? 40.000 robotter kom i arbejde i USA i 2021 — 28 procent flere end i 2020

Robots marched on in 2021, with record orders by North American firms
More robots joined the U.S. workforce last year than ever before, taking on jobs from plucking bottles and cans off conveyor belts at trash recycling plants to putting small consumer goods into cardboard boxes at e-commerce warehouses.

Israelsk undersøgelse bekræfter: Pegasus er blevet brugt af israelsk politi til at overvåge kritikere, politikere og kriminelle

Israeli police find ‘legally debatable’ use of spyware by investigators
Admission follows allegations of snooping on mobile phones of protesters, politicians and criminal suspects

Noget er på vej: Koden i iOS 15.4 indikerer understøttelse af AR/VR-headset

iOS 15.4 hints at AR/VR headset support and push notifications coming to web apps
Apple is finally working to enable push notifications for web apps and also the WebXR API for AR/VR headset support with iOS 15.4.

Storbritannien barsler med ny lov: Techfirmaer, der ligger platform til svindel-reklamer, skal kompensere ofrene

Big tech should reimburse victims of online scams - British lawmakers
Big tech companies whose online platforms carry advertisements for scams should be made to reimburse victims, British lawmakers said, as part of wider efforts to combat a growing epidemic of online fraud in Britain.
You've successfully subscribed to Techliv
Perfekt! Hvis du vil have adgang til alt indhold på Techliv, skal du vælge et abonnement.
Velkommen tilbage! Du er nu logget ind på din konto.
Velkommen! Din konto er nu fuldt aktiveret, og du har adgang til alt indhold.