Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

Analyse: Halvering af “Apple-skat” skal komme regulering i forkøbet

Apple tækkes politikere og 98 procent af app-udviklerne ved at halvere gebyret i App Store. Og det koster dem næsten ingen ting.

Analyse:  Halvering af “Apple-skat” skal komme regulering i forkøbet


Selvregulering — og en fuckfinger til Epic: Apple halverer gebyret for langt de fleste app-udviklere

Apple vil fra 2021 nedsætte det gebyr, appudviklere skal betale for at sælge apps og digitale ydelser gennem App Store — det som nogle folk spydigt kalder for ‘Apple Skat’.

Helt konkret sættes beløbet ned fra 30 procent til 15 procent. Dog gælder det kun for firmaer, der sælger for mindre end 1 million dollars om året. Sælger du for mere, skal du stadig betale 30 procent.

De 30 procents kommission har været et af årets helt store kontroverser, ikke mindst i kølvandet på det sagsanlæg, som spilfirmaet Epic tidligere i år kylede i hovedet på Apple og Google.

Apple har derfor skruet PR-maskinen op på 10, og begrunder det nye tiltag med at det “støtter op om innovation og hjælper mindre virksomheder og selvstændige udviklere med at sætte skub i deres virksomheder”.

I tillæg skriver Apple, at “langt størstedelen af de udviklere, som sælger digitale varer og tjenester i App Store, vil få glæde af det nye App Store Small Business Program”.

Det sidste har de fuldstændig ret i.

New York Times refererer tal fra analysefirmaet Sensor Tower, som viser at 98 procent af alle app-udviklere vil komme ind under de nye regler.

Måske endnu mere vigtigt, så genererer de 98 procent af app-udviklere kun 5 procent af indtægterne i App Store, så det er mere eller mindre en gratis omgang for Apple.

Selvom Apple indtil nu har stået stejlt på sin 30 procents kommission, så kommer den lavere sats ikke som den store overraskelse for mig.

Da Epic lagde sag an mod Apple og Google skrev jeg:

Kigger vi specifikt på Apple, så tror jeg, de snart vil sætte de 30 procent ned — et bud kunne være til 20 procent.

Det gjorde jeg, fordi det ganske enkelt var ved at blive en rigtig møgsag:

Den dårlige historie består ikke kun af mediernes overskrifter, men skaber også tiltagende bitterhed hos mange af de udviklere, der laver de apps, som er grunden til, at vi alle har brug for en smartphone.

Så vil man nok hellere vende det til en positiv historie ved frivilligt at sætte satsen ned, inden man alligevel bliver pålagt at gøre det.

Det er præcis det, man har gjort.

Når jeg skrev, at Apple ville ændre satsen inden de blev pålagt at gøre det, så er det ikke mindst fordi EU og Margrethe Vestager har kikkerten rettet skarpt mod Apples forretningspraksis, blandt andet på baggrund af en klage fra Spotify.

Også i USA har politikerne fokus på Apples app-gebyrer, som den demokratiske formand for Antitrust-udvalget, David Cicilline, tidligere har kaldt for “highway robbery”.

Spørgsmålet er så, hvorfor Apple kun nedsætter beløbet for udvalgte app-udviklere, og dermed går på kompromis med hvad direktør Tim Cook mange gange har sagt, nemlig “at Apple behandler alle appudviklere ens”?

Som jeg ser det, er der tre klare motiver:

Økonomisk koster det ikke det store. Ved at sige farvel til halvdelen af 5 procent af indtægterne fra App Store, får Apple i vid udstrækning elimineret en regulær lortesag. Det er penge, der er godt givet ud, ikke mindst fordi det vil fornøje mange af de mindre app-udviklere, som er helt centrale for, at Apple fortsat kan bevare et rigt udvalg af kvalitets-apps.

Dernæst er der ingen tvivl om, at det er et forsøg på at komme regulering i forkøbet. Her bliver det vanskeligt for politikerne at sige, at 15 procent er et højt beløb. Den nye model tager altså en smule af presset af. (Gebyret opkræves ikke kun for at varetage betalinger, som det ofte fremstilles, men inkluderer også distribution, sikkerhed, og adgang til en række værktøjer, som udviklerne bruger til at udvikle apps).

Men hvorfor ændrer Apple så ikke satsen for alle, hvis det for alvor skal have den ønskede effekt?

Udover at det ville koste Apple et større milliardbeløb, så er det vigtigt for Apple ikke at rykke sig en tomme i forhold til den verserende sag mod Epic. Sagen er så beskidt og af så principiel karakter, at Apple formentlig hellere vil miste en arm og betale en kæmpe bøde, hvis det skulle komme dertil (fx i EU), end at give Epic og Spotify det yderste led af en lillefinger.

Apples nye tiltag dæmper da heller ikke gemytterne hos alle.

Danske David Heinemeier Hansson, som er medstifter af Basecamp og email-appen Hey (der havde en større kontrovers med Apple i juni), har kastet sig ud i — endnu — et hårdt angreb på Apple.

Heinemeier Hansson kalder blandt andet Tim Cook for en “rædselsfuld lobbyist, der konstant synger sine egne monopolsalmer.”

Både Epic og Spotify — to af Apples største kritikere — har også været på banen med hård kritik af det nye tiltag.

Spotify skriver:

“Vi håber, at myndighederne vil ignorere Apples ‘staffage’ og vil handle hurtigst muligt for at beskytte forbrugernes valg, sikre fair konkurrence og skabe lige vilkår for alle.”

Tiden vil vise, om Spotify får medhold i sine betragtninger.

Men foreløbig er Apple lykkedes rimelig godt med at tegne et Robin Hood-agtigt billede af sig selv og komme regulering en smule i forkøbet — samtidig med at de har stukket den helt store langfinger op i ansigtet på de firmaer, som de ligger i regulær krig med.


-

1. Som brødre vi dele, vi tager det hele: Google vil ikke dele annoncepenge med små YouTubere

Vi fortsætter med det med betalinger, og hvordan man splitter rovet.

YouTube har netop opdateret sine brugerbetingelser, og det er alt andet end køn læsning for de små YouTube-kanaler.

Googles videotjeneste vil nemlig begynde at vise annoncer i forbindelse med videoer udgivet af YouTubere, der ikke er en del af det såkaldte YouTube Partner Program — en ordning der gør, at man kan få andel i de penge, som genereres for reklamerne.

Indtjeningen på annoncerne vil derfor gå helt ubeskåret til… Google.

Men for at gøre sagen endnu værre, så kan det ikke lade sig gøre at blive YouTube Partner, medmindre man har mindst 1.000 følgere og at ens videoer er blevet set mere end 4.000 timer de seneste 12 måneder.

Det vil med andre ord sige, at man ikke kan lægge videoer på YouTube, uden at man accepterer, at der kan annonceres omkring dem, og at YouTube tager alle pengene.

Må vi foreslå et nyt YouTube-slogan til nye håbefulde creators: “Velkommen til YouTube. Platformen hvor vi tjener penge på dit arbejde.”


2. Google Assistent lader familimedlemmer tracke hinanden

Vi snupper lige en ekstra højt belagt med Google.

Jeg skal ikke ligge skjul på, at jeg er stor fan af stemmestyring og ret vild med det smarte hjem.

Her er Google et af de firmaer, der er længst fremme med nye features — senest dog med en mere problematisk en af slagsen.

Med funktionen “Hey Google, hvor er min familie”, vil søgegiganten nu gøre det muligt at få oplyst hvor alle andre familiemedlemmer opholder sig. Det gælder både på Googles smart-skærme og smart-højttalere, og på Android og iPhone.

Den nye feature er blot en i rækken af nye muligheder, der er tiltænkt familien.

Blandt andet kan man nu også tilføje små digitale Post It-notes på skærmen af en Nest Hub, så man kan minde ungerne om at hænge tøj op eller købe ind, eller hvad man nu måtte ønske sig.

Hvad skulle vi dog gøre uden teknologi.


-

3. Holland erstatter askebægre med opladere til elcykler

I Holland har man for nylig forbudt rygning på togstationer.

Men i stedet for at fjerne stolperne med indbyggede askebægre, er man begyndt at erstatte skodholderne med opladere til elcykler.

“Vi vil have folk til at rejse bæredygtigt fra dør til dør. Ikke kun med tog, men for eksempel ved at cykle til stationen. Ved at konvertere rygestandere til ladestationer kan vi sikre, at flere tager elcyklen,” siger en talsperson for ProRail  til mediet Brussels Time.

… Som tiderne skifter


-

4. Dansk taxa-firma bestiller 300 elbiler hos dansk Fisker

Jeg kunne ikke lade være med at lege lidt med den rubrik, håber det går an.

Anyways, det danske eltaxa-selskab Viggo har bestilt 300 nye elbiler til levering i 2022. Men de nye taxaer skal hverken komme fra Tesla, Kia, Volkswagen eller andre mærker, der har en elbil på markedet.

Nej, de har bestilt elbilerne hos danske Henrik Fiskers californiske bilfirma, der blot hedder Fisker.

Der er mere præcist tale om 300 udgaver af den kompakte SUV, Fisker Ocean, som Henrik Fisker mange gange har kaldt for "verdens mest bæredygtige bil".

Spørgsmålet er så blot, om man kan sige det om en bil, der slet ikke eksisterer endnu.


-

5. Twitters nye flåde sejler i slow motion

Fra en flåde til en anden.

Vi skrev i går om Twitters nye kopi af Snapchat og Instagrams Stories, som i Twitters univers hedder Fleets. Konceptet er, at du kan publicere indhold, som forsvinder efter 24 timer.

Vi har dog endnu ikke — som lovet — fået mulighed for at fleete (eller hvad det nu hedder).

Twitter har nemlig lige skulle fixe nogle bugs, og har derfor sat hastigheden på flådens verdensomspændende jomfrutur ned.

Den skulle dog være hos dig om et par dage.


LINKS TIL LÆSEHESTE


EU mangler værktøjer til at regulere Big Tech

EU auditors see uphill battle for EU antitrust regulators versus big tech
EU antitrust enforcers face an uphill battle in tackling tech giants abusing their dominance because of the difficulty of finding remedies, the EU’s budget watchdog said on Thursday in its first audit of the regulators.

Apple indgår forlig i 'batterygate': 113 millioner dollars koster det, at Apple forsøgte at undgå at telefoner med slidte batterier pludselig lukkede ned

Apple will pay $113 million to settle a ‘batterygate’ investigation into its practice of intentionally slowing down old iPhones
The $113 million payout is just the latest Apple has made after it admitted to slowing phones down to keep their old batteries from shutting them off.

Åbent brev fra moderatorer til Zuckerberg: Hvorfor skal vi tvinges på arbejde, når Facebook-ansatte kan arbejde hjemmefra?

200 Facebook Moderators Tell Zuckerberg They Are Being Forced Work In Covid-19 ‘Hot Zone’
While Facebook employees are allowed to work from home till July, some third-party contractors who handle content moderation have been asked to return to their offices.

Følg Techliv — og del med dem du kender...

Vi har brug for flere medlemmer, så del gerne dette nyhedsbrev med folk du kender.

Følg os på sociale medier:

Techliv på Twitter og Facebook | Nicolai på Twitter | Anders på Twitter

You've successfully subscribed to Techliv
Perfekt! Hvis du vil have adgang til alt indhold på Techliv, skal du vælge et abonnement.
Velkommen tilbage! Du er nu logget ind på din konto.
Velkommen! Din konto er nu fuldt aktiveret, og du har adgang til alt indhold.