Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

Årets rapport: Så mange fejl laver de selvkørende biler

Årets rapport: Så mange fejl laver de selvkørende biler

God torsdag,

I denne uge tager jeg en for holdet og graver mig ned i to vidt forskellige rapporter, der har gjort status over 2019.

Den ene rapport handler om hvordan de selvkørende biler klarede sig på vejene i Californien - og det kan du læse meget mere om nedenfor 🚗

Den anden handler om hvordan det står til med blokeringen af internetadgang for befolkningen i nogle af verdens mindre åbne lande - og det kan du læse om i fredagens nyhedsbrev 🗞😃

Men I skal da ikke snydes for tre helt korte nyheder også - de handler i dag om  hacking af et kontroversielt firma, udskiftelige mobilbatterier og hvilke smartphones filmskurke bruger…

God læsning,
A


1. Clearview AI er blevet hacket

Ansigtsgenkendelses-firmaet Clearview AI er stadig under heftig beskydning.

Jurister fra store techfirmaer sender dynger af cease and decist-breve mod Clearview, og nu er de søreme også blevet hacket.

Firmaet har fået stjålet deres liste over kunder (primært politi), inklusive hvor mange gange de har brugt deres Clearview-konto til at søge efter personer.

Tsk, tsk.


2. Ingen iPhone til skurke?

Ifølge filminstruktøren Rian Johnson vil Apple ikke have, at filmskurke bruger iPhones. Det er dog nok en af de der sager, som måske lyder værre end den er:

Hvis Apple giver filmfolkene gratis gear, eller betaler for at det bliver brugt i filmen, så er det kotyme at de får indflydelse på hvordan det bliver vist på lærredet.

Og hvis Apple ikke har bidraget med gratis telefoner eller betalt for product placement, men alligevel prøver at bestemme, så kan de rende og hoppe, siger en jurist, som Ars Technica har talt med.


3. Først gik EU efter opladerne, nu skal alle batterier kunne skiftes

EU Kommissionen er godt igang med at standardisere mobilopladere (selvom Apple protesterer), men det stopper ikke her.

Ifølge et dokument som Het Financieele Dagblad i Holland har fået fingrene i, så arbejdes der også på et forslag om at alle mobilbatterier skal kunne skiftes - og det skal simpelthen være ulovligt at lime batterierne fast inde i mobilen.

Forslaget er en del af en større indsats for at begrænse mængden af elektronikskrot.


BAG OM

Årlig status for de selvkørende biler (i Californien)

I Californien har man netop offentliggjort den årlige rapport om, hvordan de selvkørende biler i staten har klaret sig de forgangne 12 måneder.

Og den korte version er, at de fleste af de 36 firmaer som tester autonome biler på offentlig vej i staten, faktisk klarer sig ganske udmærket.

Rapporten er dog ikke nødvendigvis en fuldstændigt retvisende opgørelse - det vender vi tilbage til - men det er det bedste overblik vi har (vi har nemlig ikke rigtig andre…).

18.000 miles pr indgreb
Den såkaldte “2019 Autonomous Vehicle Disengagement Report” ser mere specifikt på det man kalder ‘disengagements’ - situationer, hvor den menneskelige chauffør eller tekniker har måttet gribe ind og tage styringen fra bilen.

Og lad os tage et konkret eksempel:

Det kinesiske firma Baidu har fire testkøretøjer, som tilsammen kørte 108.000 miles (ca 173.000 kilometer) sidste år, og havde 6 situationer hvor en chauffør måtte gribe ind.

Det giver i rapportens terminologi en såkaldt ‘disengagement rate’ på cirka 0.05 problemer per 1000 miles kørt.

I de 4 af tilfældene var det chaufføren, der opdagede problemet, i de sidste 2 gjorde bilens software selv opmærksom på situationen, der enten var en ‘opfattelses-irregularitet’ eller problemer med hardwaren.

Hvad en “irregularitet i bilens opfattelse af sine omgivelser” dækker over, udspecificerer rapporten ikke yderligere. Det kan altså være noget relativt banalt, eller i princippet noget mere alvorligt — men vi ved det ikke, hvilket er en af rapportens store svagheder.

Hvis man skal tage et eksempel fra en anden testbil, så giver Mercedes-Benz trods alt lidt flere detaljer i deres situationsbeskrivelser:

Den 12. juni 2019 måtte chaufføren i testkøretøjet WDD2221591A417333 (ja, de enkelte biler får hver deres mundrette kodenavn) således træde på bremsen, fordi “bilen kørte hurtigere end chaufføren forventede,” mens det bliver noteret at køretøjet “…ikke var i en zone med vejarbejde, at der ikke var udrykningskøretøjer eller biluheld i nærheden, og at kørebanen var tør.”

Masser af tal
Eksemplerne kommer altså fra rapporten, der tager form af et temmelig omfattende regneark. Informationerne i arket kommer fra de registrerede firmaer, som tester de selvkørende biler, og indeholder blandt andet oplysninger om følgende:

  • firmaet
  • bilen
  • om bilen kan operere helt autonomt
  • om der var en chauffør i bilen
  • hvor situationen opstod
  • om det var chaufføren eller softwaren, der advarede om situationen
  • og naturligvis hvilken situation der førte til chaufførens indgreb

Det skal så sammenholdes med et andet regneark(!), hvor man se hvor mange miles de enkelte køretøjer har tilbagelagt.

Hey ho, bureaukrati. Men det er faktisk sjovt at grave lidt ned i.

Udfordringer for bilerne
Baidu ligger med sine cirka 0.05 situationer pr 1000 miles på vejene i den gode ende af regnearket, sammen med Waymo og Cruise, der ligger omkring 0.08.

I den anden ende af spektret har vi så Mercedes-Benz (140 situationer/1000 miles), BMW (370) og på sidstepladsen Toyota Research med hele 1620 indgreb for hver 1000 miles kørt.

Det hører dog med til historien, at Toyota kun har kørt 1817 miles med 6 forskellige biler - meget mindre end firmaer som Waymo, der har kørt over 1.4 millioner miles i 147 biler.

Når det så er sagt, så ser det ud til, at det - naturligt nok - stadig er i byerne, at bilerne oplever problemer, mens der omvendt er relativt få indgreb på motorvejene.

Desværre er der som nævnt ovenfor stor forskel på de detaljer firmaerne giver om deres ‘disengagements’.

NVIDIA har for eksempel en del situationer, der blot beskrives som “Chaufføren oplevede situationen ubehagelig,” mens firmaet Phantom AI ganske ærligt beskriver deres softwares udfordringer den 5. marts 2019:

“Ukorrekt objekt-identifikation: Klassificerede person som en bil. Overskyet. Tørt.”

Kritik af rapporten
Det er naturligvis ganske underholdende at kigge nærmere på den californiske rapport, men som The Verge påpeger, så er den absolut ikke uden problemer.

For det første er der jo kun én rapport fra én stat - omend det så er et af de steder på planeten, hvor der bliver testet flest autonome køretøjer.

Kritikere siger dog også til The Verge, at ‘disengagement rates’ slet ikke giver et retvisende billede af, hvilke udfordringer de selvkørende biler rent faktisk har.

Omvendt kunne man så sige, at så må firmaerne jo fortælle noget mere, så vi kan få et realistisk indtryk af bilernes præstationer, og selv kan vurdere hvor godt de klarer sig, og hvor tæt de autonome køretøjer er på udrulning i større skala.

Det bliver også nævnt, at det jo kan være problematisk, hvis man hænger hele sin vurdering op på et enkelt tal. For hvis man vil klare sig godt, så kan man jo bare vælge at køre tusindvis af kilometer frem og tilbage på en lige strækning uden så meget trafik, og så få en lav ‘disengagement rate’ - der så bare ikke siger nogetsomhelst brugbart om bilens faktiske niveau i mere komplekse situationer.

Skulle man lige trække en linje ud i resten af techland, så er det et klassisk eksempel på, at vi har virkelig svært ved at få brugbar information om hvordan de algoritmer virker, som styrer stadig mere af vores verden og hverdag.

Jeg må dog sige, at jeg faktisk er imponeret over, hvor mange kilometer de bedste autonome biler selv kører mellem hver lille situation, hvor chaufføren må gribe ind. Men jeg indrømmer, at det måske også er lidt ønsketænkning. Som en, der hverken har bil eller kørekort, synes jeg det kun kan gå for langsomt med at få de selvkørende biler ud på vejene...


LINKS TIL LÆSEHESTE

Babymonitor er fuldstændig åben for hackere

iBaby monitor vulnerable to hacking
Hackers could access saved videos and pictures and view live video, Bitdefender researchers found.

Reddit-direktør disser TikTok: “I er parasitter!”

Reddit CEO: TikTok is ‘fundamentally parasitic’
TikTok is one of the hottest social media platforms but the CEO of Reddit had some harsh words for the popular app, calling it “fundamentally parasitic” at an event Wednesday. The comments from Reddit CEO and co-founder Steve Huffman were some of the more controversial offered up during

NASA-forsker: Hvem laver den bedste Saturn-emoji?

A planetary scientist ranked Saturn emoji for accuracy, and WhatsApp is the winner
Not every emoji designer is tuned in to the subtleties of the ringed planet.
You've successfully subscribed to Techliv
Perfekt! Hvis du vil have adgang til alt indhold på Techliv, skal du vælge et abonnement.
Velkommen tilbage! Du er nu logget ind på din konto.
Velkommen! Din konto er nu fuldt aktiveret, og du har adgang til alt indhold.