Bitcoin, beta og biler
El Salvador fortsætter bitcoin-opkøb. Ny MIT-rapport viser, at Tesla-chauffører mister fokus, når de kører på autopilot. Og så har vi en opdatering på gårsdagens iOS 15-opdatering.
1. El Salvador køber 150 bitcoin: Ejer nu 700
Ved El Salvador egentlig, hvad de laver med bitcoin, eller sidder de bare og satser statens penge i håbet om at vinde i det store kryptovaluta-lotteri?
Det kan man godt være lidt i tvivl om.
Men ikke desto mindre, så fortsætter det mellemamerikanske land med at opkøbe bitcoin.
Landets præsident, Nayib Bukele, oplyser på Twitter, at landet har erhvervet 150 yderligere bitcoin.
Det skete samtidig med at kryptovalutaen tog et relativt hårdt styrtdyk i forlængelse af usikkerheden om Kinas Evergrande Group, hvis økonomiske problemer også har haft indflydelse på aktiemarkederne.
“We just bought dip!” El Salvador now holds 700 coins” var alt der stod i præsidentens tweet, hvor dip er en henvisning til at købe på et tidspunkt, hvor kursen er faldet voldsomt.
Kursen på 1 bitcoin var i går nede og kysse 40.000 dollars, men er i skrivende stund omkring 43.000 dollars. Det er dog stadig en del lavere, end da El Salvador sidst var ude at bitcoin-shoppe.
Men hvem ved, måske viser det sig på sigt at være en god forretning, at landets styre sidder og kryptogambler med statskassens midler.
2. Opdaterings-opdatering: iCloud Mail med eget domæne er ude af beta
Vi bringer en kort opdatering på gårsdagens opdatering om iOS 15-opdateringen.
Jeg skrev, at muligheden for at sætte sit eget email-domæne op via iCloud, stadigvæk var i beta.
Det var den også midt på dagen i går. Men samtidig med frigivelsen af iOS 15 trak Apple funktionen ud af beta, så alle nu kan sætte deres eget email-domæne op på iCloud.com.
Har du opdateret til iOS 15, og er du allerede blevet frustreret over, at adresse- og søgefeltet i Safari er blevet rykket til bunden, så er det heldigvis superenkelt at flytte det tilbage til toppen.
Alt du skal gøre er, at trykke på de to AA’er til venstre i adressefeltet, og herefter vælge “Vis adresselinje øverst”. Så er alt, som det plejer at være 👇.
Desuden skal det også nævnes, at sluserne nu er åbnet for, at man kan installere udvidelser i Safari, i stil med hvad man har kunnet på Mac i mange år.
Bruger du en password-manager som fx 1Password, kan du nu få adgang til alle dine passwords direkte i browseren, uden at skulle åbne appen først. Det er faktisk ret behændigt.
Udvidelserne i Safari administreres ligeledes via et tryk på de to AA'er 👆.
Se eventuelt en liste her over nogle af de første udvidelser, der er tilgængelige til mobil-Safari.
3. MIT-undersøgelse: Tesla-chauffører mister fokus, når autopilot er slået til
Tesla vil i løbet af få dage give flere brugere adgang til beta-udgaven af deres såkaldte Full Self-Driving software.
Der er tale om den mest avancerede udgave af Teslas selvkørende system, som blandt andet (til en hvis grad) kan køre bilen i almindelig bytrafik og ikke blot følge en motorvejsstrækning.
Udbredelsen af softwaren sker samtidig med at de amerikanske myndigheder er ved at undersøge Teslas mindre avancerede autopilot, som i virkeligheden er en adaptiv fartpilot med evne til at skifte vejbane.
Det sker efter at flere Teslaer har været involveret i ulykker — i særdeleshed hvor de er kørt ind i parkerede udrykningskøretøjer.
For at smide yderligere brænde på bålet, så har forskere fra MIT netop offentliggjort en ny forskningsrapport, hvor de har testet, hvordan førerens opmærksomhed bliver påvirket, når autopiloten er slået til.
Ikke overraskende viser undersøgelserne, som er baseret på 290 situationer fra Teslaer indhentet i en periode på over et år, at føreren er mere uopmærksom på vejen, når bilen har overtaget styringen.
I mange tilfælde fokuserer føreren i stedet sit syn nedad eller ind mod bilens midte. I 22 procent af tilfældene, hvor føreren fjerner sit syn fra vejbanen, er fokus væk i over 2 sekunder.
Resultaterne ligner til forveksling, det man har set i tidligere undersøgelser.
Google oplevede helt tilbage i starten af 2010’erne, at flere af deres testpersoner mistede fokus (nogle endda i lange perioder), når de kørte med de tidlige udgaver af Googles selvkørende software.
Det var grunden til, at Google valgte at gå direkte efter at udvikle en bil, som mennesket slet ikke kan styre — ganske enkelt fordi det kan skabe farlige situationer, hvis chaufføren pludseligt skal overtage styringen fra bilens førerassistent.
Tilbage til nutiden og MITs rapport, så er konklusionen ikke, at man skal forbyde systemerne, men derimod at man skal gøre mere for at holde føreren fokuseret på kørslen, når autopiloten er slået til.
Rapporten siger dog intet om, hvorvidt turene som helhed har været mere eller mindre sikre ved, at autopiloten har stået for en del af kørslen.
Resultatet får da heller ikke umiddelbar indflydelse på udbredelsen af Teslas seneste Full Self-Driving betaversion 10.0.1.
Fra på fredag vil udvalgte Tesla-ejere (der har betalt mellem 8-10.000 dollars for det såkaldte Full Self-Driving system) se en “beta-anmodnings-knap” på deres skærm, hvor de kan bede om at få adgang til den nyeste betaversion.
Samtidig skal de give Tesla lov til at analysere deres kørsel de følgende syv dage. Og hvis de kører pænt, ja så kan de kan få lov til at prøve den hidtil mest avancerede udgave af softwaren.
Direktøren for det amerikanske National Transportation Safety Board, Jennifer Homendy, kalder i øvrigt i en kommentar til Wall Street Journal navnet på Teslas system Full Self-Driving “misledende og uansvarligt”.
Hun opfordrer samtidig Tesla til at få styr på de grundlæggende sikkerhedsudfordringer, før de udvider deres førerassistent-system til også at køre i byområder.
LINKS TIL LÆSEHESTE
NFT-baseret fodboldmanagerspil får milliard-indsprøjtning... og flere af fodboldens største stjerner er blandt investorerne
Hardware-sæsonen er oppe i gear: Amazon afholder dimse-event i næste uge
Mobilkamera gemt bag skærmen kæmper med kvaliteten
Starlinks satellit-internet på vej ud af beta