Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

Facebooks store satsning på social lyd

Facebook storsatser nu på lydindhold og social audio. Hvad er det de lancerer? Hvorfor gør de det? Og bliver det en succes? Tjek dagens Techliv.

Facebooks store satsning på social lyd

Facebooks sats på social lyd: Næste store bølge eller blot FOMO?

I går aftes gav Mark Zuckerberg et interview med techjournalisten Casey Newton, som står bag nyhedsbrevet Platformer.

Interviewet foregik i et format, der til forveksling lignede en samtale på Clubhouse, blot via platformen Discord.

Omdrejningspunktet var, hvordan Facebook i stigende grad ønsker at understøtte såkaldte creators, altså stille værktøjer til rådighed for folk der mere eller mindre på egen hånd producerer indhold.

Timingen for interviewet var da også alt andet end en tilfældighed. For det faldt sammen med Facebooks lancering af et nyt stort indsatsområde — social audio — hvilket snakken derfor i høj grad kom til at handle om.

De produkter, Facebook er på trapperne til at lancere, er:

  • Live Audio Rooms, som er en regulær Clubhouse-konkurrent, og som skal kunne bruges direkte på Facebook og senere i Messenger.
  • Sound Studio, (ja, det kalder de det) som i virkelighedens verden er en række filtre og små lydværktøjer, som integreres direkte i Facebook-appen.
  • Soundbites, som måske bedst kan forklares som TikTok for lyd. Idéen er at alle skal kunne dele små lydklip, som jo så med fordel kan optages med de ovennævnte værktøjer.
  • Podcasts. Ja, du læste rigtigt. Facebook vil nu til at gøre det muligt at lytte til podcast direkte i Facebook-appen — også selvom appen kører i baggrunden. Ligeså vil de begynde at anbefale podcasts i brugerens nyhedsfeed og endda gøre det muligt at tjene penge på podcast. Samtidig har de indgået en aftale med Spotify, som betyder, at du fremover kan dele en Spotify-afspiller, enten med podcast eller musik, direkte på Facebook.

Alt i alt er der altså tale om et ganske massivt sats på lyd, som en integreret del af Facebook, og med særligt fokus på creator-industrien og creator-økonomien.

Live Audio Rooms

Hvis vi lige kort skal kigge på den enkelte dele, så vil Facebook i første omgang teste deres Clubhouse-klon, Live Audio Rooms, i Facebook-grupper.

Senere vil det også blive muligt for den enkelte Facebook-bruger at oprette samtaler med andre brugere. Ligeledes vil det kunne bruges under mere private former i Messenger.

I modsætning til på Clubhouse, så kan samtalerne, der optages i Live Audio Rooms, efterfølgende publiceres, så livesamtaler kan få et liv, efter de har fundet sted.

Måske mest interessant, så vil Facebook stille en række værktøjer til rådighed for creators, som giver skaberne mulighed for at tjene penge på det indhold, de laver.

Det skal blandt andet være muligt at oprette lukkede rum, hvor der kun er adgang mod betaling — enten for en enkelt samtale eller som et abonnement.

Man skal også kunne sende små beløb som drikkepenge til sine favorit-skabere, dog umiddelbart kun i form af Facebooks egen stjerne-valuta.

Soundbites

Mens brugerne altså skal financiere Live Audio Rooms, så har Facebook selv penge med til at skyde deres TikTok-agtige lydformat Soundbites i gang.

Facebook vil oprette en Audio Creator Fund, som en økonomisk indsprøjtning der skal være med til at tilskynde (kendte) brugere til at producere indhold til platformen — helt efter samme formel, som man har set på TikTok og Snapchat.

Måske mest overraskende, så sagde Mark Zuckerberg i samtalen med Casey Newton, at Facebook vil gøre det muligt for de creators, der vælger at benytte Facebooks nye værktøjer, at kunne tage deres medlemmer med sig, hvis de på et senere tidspunkt ønsker at flytte til en anden platform eller service.

Det er ikke noget der er muligt i dag, hvis du fx ønsker at rykke en Facebook-gruppe, og det er endnu uklart, hvordan det vil foregå i virkelighedens verden.

Podcast kombineret med nyhedsbreve kan også blive en del af Facebooks business-model for creators

Facebook har tidligere meddelt, at de også vil gå ind i nyhedsbrevs-verdenen, hvilket Facebook-stifteren også kommenterede på.

Mark Zuckerberg sagde, at han i særdeleshed ser kombinationen af nyhedsbrev og podcast som en måde indholdsproducenter fremover vil kunne bruge Facebook til at tjene penge.

- Jeg tror, et produkt, hvor en journalist eller en creator kan oprette et abonnement for folk, der ønsker at følge dem, og som spænder over både et nyhedsbrev og en podcast, bliver en virkelig powerful ting.

- Så det er en stor del af det, vi vil tilbyde med nogle af indtægtsgenererings-værktøjerne omkring podcast, sagde Mark Zuckerberg.

Hvordan vil Facebook moderere lyd?

Et af de store spørgsmål, som de nye lydformater efterlader, er, hvordan Facebook har tænkt sig at moderere indholdet og eliminere misinformation og hadtale.

Svaret fra Mark Zuckerberg var som altid "AI".

Facebook-stifteren sagde, at de har 1.000 folk der arbejder på kunstig intelligens, som allerede er med til at vurdere misinformation og grænseoverskridende indhold i tekst, billeder og video. Og det er altså den model, de også vil benytte til at sortere i lydindholdet.

Techlivs take

De store spørgsmål er, om lyd bliver en større succes for Facebook, end det var tilfældet med deres videosatsning, der for en håndfuld år siden landede som en regulær maveplasker? Og om Facebook bliver en platform, som mange creators vil søge mod i håbet om at kunne tjene penge?

Mit bud er både ja og nej.

Hvis vi skal starte med at tage ja-hatten på, så tror jeg der er kæmpe potentiale i Soundbites.

TikTok har bevist, at der er et nærmest ubegrænset potentiale i små korte bidder af alverdens fjollede indslag, og jeg kan nemt forestille mig, at der kan være et stort marked for at gøre noget lignende med lyd.

Filtre, som vi kender det fra billeder og video, kan med sikkerhed være med til at skabe en masse skæg og ballade, når ens stemme lyder som en robot eller som et sug fra en heliumballon.

Jeg er mere usikker på, om det kan vokse sig stort, hvis lydfilerne kun skal leve på Facebook og ikke i en selvstædig app. Men der er naturligvis stadig potentiale for at gå viralt på andre platforme.

Det er også nemt at forestille sig at podcast-lytning på Facebook kan blive en ting for folk, der endnu ikke har fundet sig til rette med en tredjeparts podcast-app.

Live Audio Chat — altså Clubhouse-klonen — er jeg markant mere tvivlende overfor. Brugervæksten på Clubhouse virker allerede til at begynde at stagnere, og antallet af folk, der deler at de snart går på Clubhouse, virker også til at være faldende (i hvert fald dér hvor jeg følger med).

Selvom live-samtaler kan noget, så er det ofte ret meget federe at lytte til en podcast, hvor lydkvaliteten er i orden, og hvor de værste overflødigheder er klippet fra.

Så er der hele spørgsmålet om, hvorvidt Facebook kan løbe med sejren om hvilken platform creators vil bruge til at producere nyhedsbreve og podcast. Her er jeg noget mere usikker.

For mange af dem, der vil forsøge sig i det journalistiske eller et andet mere seriøst felt, tror jeg det vil fjerne for meget af deres troværdighed, hvis de bruger Facebook som deres udgivelsesplatform.

Men for dem, der allerede har en kæmpe følgerskare på Facebook, vil det være oplagt at forsøge at aktivere følgerne til at betale for indhold — særligt hvis de ikke skal betale så stor en andel til Facebook.

Mark Zuckerberg gjorde det klart, at han ikke har tænkt sig at tage et nævneværdigt cut af indtægterne fra creators, uden dog at komme ind på, hvor mange procent det er:

- Hvis du tænker over, hvad vores interesser er på dette område, så ønsker vi, at denne form for kreativitet skal trives. Og vi tror, at det dybest set hjælper med at fremme sociale forbindelser, hjælper med at opbygge fællesskaber, hjælper med at give folk ting at tale om og dele, og det er det, der i sidste ende er vores levebrød, sagde Zuckerberg.

Med andre ord, har alle disse nye lydtiltag et fælles formål: At få brugerne til at bruge endnu mere tid på Facebook, som så skal tjene penge på de reklamer, der omgiver al det indhold, du ser, læser og lytter til.

Eller også lider Mark Zuckerberg bare af FOMO.

You've successfully subscribed to Techliv
Perfekt! Hvis du vil have adgang til alt indhold på Techliv, skal du vælge et abonnement.
Velkommen tilbage! Du er nu logget ind på din konto.
Velkommen! Din konto er nu fuldt aktiveret, og du har adgang til alt indhold.