Nytårs-opdatering 🧨
Godt nytår! Vi starter med en lille opdatering på de historier, som er drysset ned fra nytårshimlen de seneste dage.
Godt Nytår,
Vi håber, du er kommet godt ind i 2022.
I løbet af de kommende dage lægger vi hovedet på blokken med vores forudsigelser om, hvad tech-året kommer til at byde på.
Men i dag starter vi med en lille opdatering på de historier, som er drysset ned fra nytårshimlen de seneste døgn.
God læselyst,
Nicolai
1. Elbilsalg i Danmark
Vi var ikke sene her på Techliv til at udnævne elbilen til årets gadget i 2021. Og det var jo naturligvis ikke uden grund.
Salgstallene fra hele 2021 er netop blevet opgjort, og de understreger, at elbilen for alvor er ved at blive populær.
I december stod elbiler for 27 procent af det samlede personbilsalg i Danmark, hvilket er ny rekord.
Samlet set over hele 2021 lander elbilsalget på mere beskedne 13 procent — men dog trods alt i omegnen af 80 procent højere end i 2020.
Dykker man lidt længere ned i statistikkerne, så sker der et skifte midt på året i 2021. Siden august har tallet ikke været under 19 procent, så det er altså i særdeleshed i anden halvdel af året, at der kom skub i tingene.
Det samlede salg af både el- og hybridbiler i december var 56 procent. Det er første gang de to tal tilsammen har oversteget 50 procent på en måned i Danmark.
Det er dog som bekendt mere end tvivlsomt, om det giver mening at tage hybridbiler med i beregningen af “grønne biler”, men det indikerer i hvert fald, at der er et stigende behov for ladestandere i de danske byer.
Men glem nu bare hybridbilerne – der efter alt at dømme vil ende som MiniDiscen – for den gode nyhed er, at der for alvor sat gang i udskiftningen af bilparken til elektriske biler herhjemme, og alt tyder på, at det kun vil blive mere udtalt i 2022.
Vi skal som altid lige sammenligne med elbilkongerne fra Norge.
Der lander andelen af solgte fuldt elektriske personbiler biler i 2021, på 65 procent — op fra 54 procent i 2020.
Prognosen fra den norske elbilforening viser, at elbilsalget i Norge vil passere 80 procent i 2022.
En anden klar indikation på det voksende elbilsalg, kan man også aflæse af salgstallene hos Tesla. Firmaet har netop offentliggjort, at de i 2021 leverede 936.172 biler, mod 499.550 i 2020 — altså en stigning på 87 procent.
Det er i særdeleshed værd at bemærke, at under 25.000 af alle solgte Teslaer i 2021 er de dyrere Model S og X.
Stort set hele Teslas forretning består altså af de økonomisk mere overkommelige Model 3 og Y.
2. Alexa beder 10-årig om at sætte en mønt på et strømstik
Computerintelligens er og bliver en svær disciplin.
Det har Amazon netop måtte sande, efter at firmaets populære digitale assistent Alexa, i julen kom helt galt afsted med et fuldstændigt skødesløst forslag til et 10 år gammelt barn.
Barnet bad Alexa om en challenge, hvorpå den digitale assistent kom med følgende svar:
“Her er noget, jeg fandt på nettet. Ifølge ourcommunitynow.com er udfordringen enkel: Stik en telefonoplader cirka halvvejs ind i en stikkontakt, og sæt derefter en mønt på den fritlagte del af stikkene.”
Denne stupide challenge har særligt cirkuleret på TikTok, hvor (dumme) brugere udfordrer andre til frivilligt at få stød.
Amazon siger i en (slatten) udtalelse til CNN, at de nu har rettet fejlen, og at de vil arbejde på at gøre deres systemer mere avancerede, for at forsøge at undgå, at Alexa kommer med lignende svar i fremtiden.
💭Det lyder eddermame som en god idé. 💭.
3. Waymo løfter sløret for førerløs elbil uden rat — og plads til seks personer
Vi skal tilbage til bilernes verden, men skifter til dem, der kan køre helt af sig selv.
Googles førerløse bilfirma Waymo — som stadigvæk er de eneste i verden, der opererer en fuld førerløs taxa-service (i Phoenix-området i Arizona) — har offentliggjort en prototype på deres kommende taxa.
Det er en elbil med plads til seks personer, uden rat og pedaler, og med et lavt gulv og højt loft, så bilen bliver nem at stige ind og ud af.
Samtidig har bilen døre, der åbner ned langs siden af bilen, så man ikke risikerer at smække døren op i hovedet på andre trafikanter.
Bilen skal produceres af det kinesiske selskab Geely (som også ejer Volvo) under firmaets nye elektriske bilmærke Zeekr.
For ikke at få det til at lyde al for kinesisk pointerer Waymo, at bilen er “designet i Sverige specifikt til autonom taxa-kørsel”.
Zeekr-bilerne vil blive udstyret med Waymo Driver — altså Waymos førerløse hardware/software — og vil blive introduceret i Waymos flåde “indenfor de kommende år”.
4. Samsungs 2022 TV optimeret til NFT’er
Mens udviklingen af førerløse biler stadigvæk går relativt langsomt, så er der anderledes smæk på hypen af NFT’er — Non Fungible Tokens.
Men hvis de digitale kunstværker for alvor skal komme til deres ret, så skal de jo ikke blot leve på små mobilskærme.
Det er i hvert fald en af tankerne bag Samsungs 2022 TV-kollektion, som netop er optimeret til at understøtte NFT’er.
Konceptet består af en regulær markedsplads, som bliver integreret på den sydkoreanske TV-platform, og som ifølge Samsung “giver dig mulighed for at gennemse, købe og vise din yndlingskunst – alt sammen på ét sted”.
I tillæg vil det være muligt for kunstnere, der sælger NFT’er, at tilføje særlig skærmkalibrerings-data til en NFT, så værket bliver vist præcis, som kunstneren mener, det skal tage sig ud.
Inden du råber “OMG nu stopper I”, så må jeg være ærlig at sige, at jeg sagtens kan se konceptet for mig.
Når nogle folk (og sikkert også firmaer) betaler store beløb for NFT’er, så vil de naturligvis gerne kunne vise deres kunst frem på bedste vis. Og det kræver jo en god og stor skærm.
Samtidig vil det formentlig også være flere og flere gallerier og museer, der begynder at udstille og fremvise NFT-kunst. Her vil der måske ikke så meget være behov for en handelsplatform, men til gengæld kan farvemætning og kontrast her være relevant.
Om Samsungs TV-apparater ligefrem bliver en succesrig platform for køb og salg af NFT’er, er en helt anden sag.
Men hvis TV’et alligevel fylder et stort område på væggen, er det nemt at forestille sig, at mange (sagde hesten) ville foretrække, at skærmen viser et stykke kunst fremfor en screensaver eller blot en stor sort flade... Vi får se.
Mens vi er ved NFT’er, så skal det lige nævnes, at copyrighten på NFT’er i øjeblikket bliver testet ganske voldsomt.
Nogle af de dyrest sælgende NFT’er fra kollektionen Bored Ape Yacht Club (BAYC), bliver netop nu kopieret, spejlvendt og solgt af to copycat-sælgere PHAYC og PAYC.
De to sælgere er ifølge eget udsagn blevet skabt som satire og kritik af de centraliserede NFT-platforme og de høje priser.
En en af kopisterne siger til The Verge, at de (endnu) ikke har modtaget nogen form for sagsanlæg fra Yuga Labs, der står bag den officielle Bored Ape Yacht Club kollektion.
Til gengæld har OpenSea, tidens mest populære NFT-platform, lukket de to kollektioner ned.
LINKS TIL LÆSEHESTE
Statsministeren lover grønne fly i 2025: Men hvad siger eksperterne?
Døm selv: Er Apple gået for langt i deres reklamer for Apple Watch?
Bye bye: Endegyldigt farvel til den klassiske Blackberry-telefon
Ups...: japansk supercomputer sletter 77 Terabyte forskningsdata under rutine-backup
Next stop Indien: Apples App Store betalingsbetingelser undersøges for unfair konkurrence