Billige mikro-mikro-elbiler på vej ud på vejene

Billige mikro-mikro-elbiler på vej ud på vejene

God torsdag,

Selvom alle fysiske møder i techverdenen efterhånden er aflyst og medarbejderne bliver bedt om at arbejde hjemmefra, så kan det ikke holde nyhedsstrømmen tilbage.

Dagens udgave af dit Techliv står i høj grad i bilismens tegn. Der er nyt om supersmå, superbillige og superkloge elbiler — og om hvilken status en taxa-chauffør skal have anno 2020.

Teknologi er også fascination og muligheder. Så vi har i dagens anledning tilladt os at tage de lidt ukritiske briller på og give den én på specifikationerne, mens vi drømmer os hen til et lidt mindre forurenende sted, hvor der er plads til flere.

Hop ind,
Nicolai


1. Mikro-mikro-elbiler til 45.000 kroner på vej på gaden

Geneva Motor Show skulle have fundet sted i denne uge. Men den 115 år gamle bilmesse er som alt andet blevet aflyst.

Det afholder dog ikke bilproducenterne fra digitalt at promovere de biler og konceptbiler, som skulle have været fremvist for offentligheden i den schweiziske by.

Men der er særligt en type køretøj, som vi her på Techliv synes ser spændende ud: nemlig super-små elektriske mikrobiler tiltænkt bykørsel, og som både kan købes eller lejes i stil med løbehjul, bycykler og andre delebiler.

Citroën Ami blev fremvist på sidste års messe i Geneve som en konceptbil, men er nu retur i en ægte version, som bliver lanceret i Frankrig til juni. Flere andre europæiske lande følger efter planen kort tid efter.

Ami udmærker sig ved at være en lillebitte elektrisk 2-personers “bil”, som blot er 2,41 meter lang og 1,39 meter bred.

Bilen har teknisk set staus som en knallert 45, og må derfor køres af personer ned til 14 år i Frankrig og 16 år i andre europæiske lande (i Danmark er grænsen 18 år). Den kan køre op til 70 kilometer på en opladning, har en tophastighed på 45km/t, og er altså kun tiltænkt bykørsel.

Et andet lignende koncept kommer fra det schweiziske firma Micro Mobility Systems, som har udviklet et køretøj, de kalder Microlino.

Firmaet (som også laver løbehjul til børn) beskiver selv Microlinoen som en blanding af en motorcykel og en bil. Den har ligeledes kun plads til 2 personer, men kan til gengæld køre 90 km/t og op til 200 kilometer på en opladning.

Og når man har designet en Microlino, så skal man også have en Microletta — en trehjulet "motorcykel" (ogås kaldet en e-trike), som må køres af folk med almindeligt bil-kørekort.

Det de to “biler” og Microletta’en har til fælles er altså, at de er små, elektriske og billige, og forsøger at være med til at redefinere vores bytransport.

Særligt Citroën Ami ser super interessant ud. For udover at være designet til bykørsel er den i høj grad tiltænkt at være en delebil, som kan lejes så kort eller længe du har lyst til, uanset om det er et minut, en time, en dag eller flere år.

Vil du eje den lille Citroën koster den 6.000 euro (i Frankrig) altså 45.000 kroner direkte omregnet. Og her nærmer vi os altså prisen på to elcykler.

Den schweiziske Microlino skulle være klar til levering i 2021 (ja-ja, lad os nu se). Den får en europæisk startpris på 12.000 euro svarende til 90.000 kroner. Så altså noget dyrere. Microlettaen, som stadig blot er et koncept-køretøj, er tiltænkt en pris omkring 5.000 euro.

Det er dog nemt at forestille sig at Citroën Ami (og måske Microletta’en) kunne være af stor interesse for delebilsfirmaerne, der i forevejen ofte har begrænset brugen af deres biler til byzonen.

Måske vi snart skal til at kigge på at ændre udvalgte strækninger af vores by-infrastruktur, så vejene bliver tilpasset de mange forskellige mindre elektrificerede køretøjer der for tiden pibler frem — uanset om det er løbehjul, skateboards, cykler, trehjulede motorcykler, mikro-mikro-biler eller batteriudstyrede Christiania-bikes. Nå ja, og så skulle man måske også begynde at tænke selvkørende biler ind i ligningen.


2. Waymo klar med femte generation af den kunstige chauffør

For vi venter jo stadig på, at førerløse biler bliver til andet end en meget begrænset test-taxaservice i omegnen af Phoenix, Arizona. Men de bliver hele tiden bedre.

Waymo (som jo er Google) er nu klar med femte generation af deres kunstige chauffør, som skal integreres i de elektriske Jaguar I-Pace, som firmaet har bestilt op mod 20.000 eksemplarer af.

Waymos nye 360-grader lidar-system kan nu kortlægge omgivelserne i 3D i en afstand af op til 300 meter, mens den seneste version af Google-firmaets kameraer kan se fodgængere og stop-skilte 500 meter frem.

Og for lige at fuldende Waymos selv-fortræffeligheder, har de nu udviklet et såkaldt peripheral vision system, der gør det muligt at se, hvad der sker på den anden side af parkerede biler eller oppe foran en lastbil, som den førerløse bil kører bagved.

Det er ikke så lidt der skal til for at prøve at erstatte et menneske bag rattet.


3. Uber-chauffører skal have status som ansatte i Frankrig

Et firma, der blot venter på at teknologien er blevet god nok til at smide chaufføren på porten, er Uber.

Men i mellemtiden må det kontroversielle amerikanske firma nu acceptere, at den hidtige model — “vi er blot en app, der forbinder en selvstændig chauffør med en person der har brug for at komme fra A-B”  — ikke holder i retten. I hvert fald ikke i Frankrig.

Her har den franske højesteret nemlig vurderet at en Uber-chauffør skal klassificeres som en ansat, og altså ikke som en selvstændig chauffør.

I dommen lyder det blandt andet:

“Chauffører, der bruger Uber-appen, opbygger ikke deres eget klientel, vælger ikke frit deres satser og bestemmer ikke betingelserne for at levere deres transporttjeneste. Virksomheden (Uber, red) planlægger ruten, og førerens billetpris justeres, hvis denne rute ikke følges. Destinationen er ukendt for føreren, hvilket viser, at føreren ikke frit kan vælge den rute, der passer til ham / hende.”

Mere præcist kan det vel egentlig ikke siges.


LINKS TIL LÆSEHESTE

Førerløs teknologi er værdifuld. Tidligere Waymo-ansat idømt bøde på 1 milliard kroner for at starte nyt førerløst bilfirma og hyre fok fra Googles selvkørende bilprojekt, hvilket han ikke måtte ifølge sin aftrædelseskontrakt.

Ex-Uber self-driving head declares bankruptcy after $179 million loss to Google
The former head of Uber Technologies Inc’s self-driving technology unit, Anthony Levandowski, filed for bankruptcy protection on Wednesday, shortly after a court confirmed that he must pay $179 million to Google to end a legal battle over his split from the Alphabet Inc unit.

Twitter vil også adoptere stories-formatet. De kalder det fleet og giver dig mulighed for at tweete løbende uden at andre kan retweete eller kommentere. Fleets bliver automatisk slettet efter 24 timer, og de første test er startet i Brasilien.

Meet Fleets: Twitter Is Testing Out Disappearing Tweets
Following the example of competitors like Facebook and Snap, Twitter is piloting a new ephemeral feature it calls “fleets,” for “your fleeting thoughts.”

Deep fakes indtager musikvideoen: Medlemmerne af The Strokes er blevet 20 år igen ved hjælp af algoritmer  — uden at de selv har stået foran kameraet.

When Diplo and The Strokes need a deepfake, they go to this guy
The Strokes and Diplo both have deepfake music videos created by The Fakening, the meme page that went viral for putting Elon Musk and Jeff Bezos into Star Trek.
You've successfully subscribed to Techliv
Perfekt! Hvis du vil have adgang til alt indhold på Techliv, skal du vælge et abonnement.
Velkommen tilbage! Du er nu logget ind på din konto.
Velkommen! Din konto er nu fuldt aktiveret, og du har adgang til alt indhold.