Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

Genopladelig ansigtsmaske, undertøjsbilleder og TikTok-salg på trapperne

To twistede sundhedsgadgets — og et supermarked på vej til at købe TikTok i fællesskab med Microsoft.

Genopladelig ansigtsmaske, undertøjsbilleder og TikTok-salg på trapperne

1. Amazon klar med fitness-armbånd og abonnement — og mikrofoner og undertøjsbilleder

Amazon er klar med et nyt fitness-armbånd, de kalder Halo.

Selvom det er en kategori, som efterhånden er temmelig gammel, og at Halo også indeholder almindelig bevægelses- og søvntracking, så har shopping-firmaet et par interessante (og bekymrende) nyfortolkninger med.

Først og fremmest, så kommer det skærmløse device med mikrofoner indbygget — noget der nok kan være en dealbreaker for mange, selvom firmaet understreger, at deres digitale assistent Alexa ikke er integreret.

Mikrofonerne skal ifølge Amazon kun bruges til at give dig et indblik i, hvordan du taler til andre. Halo registrerer simpelthen tonefaldet i din stemme og giver dig så via den medhørende mobil-app en oversigt over, om du lyder aggressiv, ligeglad, glad, undskyldende, ked af det eller noget helt sjette, når du taler til andre.

Tanken er altså, at gøre dig opmærksom på, om du snakker til andre mennesker i et andet tonefald, end det du selv oplever, du gør. Og hvis det ikke stemmer overens, så er der hjælp at hente til at forbedre sig.

Den anden og måske endnu mere tricky nyhed i Halo har faktisk ikke noget direkte med armbåndet at gøre.

Via den tilhørende Halo-app opfordres du til at tage billeder af din krop, så Amazon kan udregne din fedtprocent. Det foregår ved at man — helst i undertøj — tager fire billeder af sig selv, som efterfølgende bliver sendt til Amazons servere, som så laver en 3D-model af kroppen og sender retur.

Når du så kan se dig selv i 3D i appen, kan du trække i en lille skyder, som så viser dig, hvordan du vil se ud, hvis du taber dig eller tager på.

Du kan så med jævne mellemrum tage nye billeder af dig selv, og se om din krop vokser eller skrumper.

Uagtet, at der kan være nogle seriøse udfordringer i forhold til folks selvfølelse, så er det mest åbenlyse problem naturligvis, om du har lyst til at Amazon skal følge med nærmest helt ind under huden af dig.

Er du cool med, at et Amazon-produkt skal lytte til dit aggressivitets-niveau? Og synes du det er ok, at give en amerikansk techgigant fri adgang til din fysiske tilstand — og mere lavpraktisk om du har lyst til at sende undertøjsbilleder af dig selv til en datahungrende onlinekøbmand?

Amazon er da også klar over, at det er en udfordring. Firmaet oplyser, at dine stemmeoptagelser aldrig bliver uploadet til deres servere, men bliver sendt til din telefon, hvor de bliver analyseret lokalt. Herefter bliver de slettet.

Undertøjsbillederne bliver ifølge Amazon kun brugt til at lave en 3D-model af brugeren og bliver maksimalt opbevaret på firmaets servere i 12 timer, hvorefter de bliver slettet. Og din Halo-konto vil være separat fra en Amazon-konto… det siger de i hvert fald.

Uanset om det er korrekt, at der er styr på privatlivet, så kan jeg godt forstå, hvis man har kvaler ved at bruge Amazon som sin udbyder, når det handler om sundhedsdata.

Og det er faktisk lige præcis, hvad de gerne vil være. For oven i armbåndets pris på 99 dollar, så sælger de et abonnement på 4 dollar om måneden til et såkaldt lab, hvor du kan få ekspert-tips til, hvordan du kan forbedre din sundhedsmæssige tilstand på baggrund af data fra dit Halo-armbånd.

Hmmm….


2. LG gør ansigtsmasken til en gagdet

Det måtte jo komme. For et mundbind kan jo ikke bare blive ved med at være analogt.

Således er det sydkoreanske firma LG klar til at præsentere sin nyeste gadget med det herlige navn PuriCare Wearable Air Purifier.

Som det fremgår af billedet ovenover, er der altså tale om en slags hardware-ansigtsmaske. Men det særlige er, at den kommer med en ventilator og udskiftelige HEPA-filtre.

Masken kan køre på max-blæs i to timer, mens den kan klare otte timer på sin laveste indstilling, før den igen skal oplades i den tilhørende ladeæske.

Ladeæsken er samtidig udstyret med UV-LED-lys, der angiveligt dræber bakterier i filtrene, så de ikke skal skiftes efter hver brug.

Selvom LG nævner, at hardwaremasken er designet til at løse “det dilemma”, det er at bruge hjemmelavede masker af tvivlsom kvalitet, og en eventuel mangel på engangsmundbind, så har sydkoreanerne været kloge nok til ikke at nævne Covid-19 med et eneste ord.

For selvom det naturligvis er coronavirussens fortsatte hærgen, der potentielt kan gøre masken meningsfuld for mange mennesker, så er det ikke klart, om den overhovedet gør maskebæreren modstandsdygtig overfor at blive smittet eller at sprede smitten til andre.

LGs Wearable Air Purifier skulle blive tilgængelig i udvalgte lande i fjerde kvartal i år. Prisen er ukendt.


3. TikTok-salg er oppe over: Firmaets CEO forlader nu sit job efter tre måneder på posten

TikTok-sagaen er for alvor inde i en afgørende fase.

Et salg af danseappen er lige på trapperne, og det får nu firmaets nyudnævnte direktør, Kevin Mayer, til at sige farvel til sin stilling som CEO for TikTok og COO for moderselskabet ByteDance.

Det sker mindre end tre måneder efter han tiltrådte jobbet, efter at være blevet forbigået som ny CEO for Disney.

I en email sendt ud til firmaets medarbejdere, skriver Mayer:

“Jeg har haft stærke overvejelser omkring, hvad de strukturelle ændringer i virksomheden vil kræve, og hvad det betyder for den globale rolle, som jeg oprindeligt sagde ja til. På denne baggrund, og da vi forventer at der kommer en afgørelse meget snart, er det med et tungt hjerte, jeg fortæller jer alle, at jeg har besluttet at forlade virksomheden,” skriver Mayer i en intern mail.

Den afgørelse Mayer henviser til, er naturligvis et salg af TikTok, som ByteDances stifter og CEO Zhang Yiming i en opfølgende mail til medarbejderne bekræfter “kunne få markant indflydelse på hans (Mayers, red) job”.

Det er dog næppe den eneste grund til opsigelsen. Ifølge CNBC har Mayer været holdt ude af forhandlingerne om et muligt salg til enten Microsoft eller Oracle. Det har Zhang Yiming angiveligt selv taget sig af.

CNBC forventer desuden, at salget af TikTok vil blive en realitet indenfor de næste par dage. Ifølge mediets oplysninger tyder alt på, at det bliver Microsoft som ender med at købe danseappens aktiviteter i USA, Canada, New Zealand og Australien for en pris på mellem 20 og 30 milliarder dollar.

Men Microsoft kommer ikke til at købe TikTok alene. Supermarkedskæden Walmart har netop meldt ud, at de er gået sammen med Microsoft om et fælles bud — en nyhed som har fået både Microsoft og Walmarts aktier til at skyde i vejret.

Grunden til at den amerikanske supermarkedskæmpe er interesseret i TikTok, er særligt i håbet om at kunne spejle en funktionalitet, som den kinesiske udgave af TikTok, der heddder Douyin, har haft stor succes med; nemlig at sælge varer direkte i appen.

“Den måde, TikTok har integreret e-handel og reklamer på andre markeder, er en klar fordel for creators og brugere på disse markeder,“ skriver Walmart, om hvorfor de har indgået et partnerskab med Microsoft om et muligt køb af den populære app.

Man kunne nok tillade sig at sige, det også er en fordel for Walmart. Du ved… når servicen er gratis, er du produktet.


4. Facebook og Apples fight fortsætter

Vi lovede også et slagsmål, og dem er der jo mange af for tiden — særligt med Apple som den ene slagsbror.

Denne gang er det Facebook, der er i det andet hjørne i bokseringen.

Det sociale medie er nemlig utilfredse med, at Apple i iOS 14 sætter yderligere begrænsninger for tracking af brugerne på tværs af apps og websteder. Nærmere bestemt er der tale om ændringer i den såkaldte Identifier for Advertisers (IDFA).

Tidligere var det en funktion, brugeren aktivt skulle slå fra, nu er det noget brugeren aktivt skal slå til, og det er der næppe mange, der vil gøre.

Ændringen vil ifølge Facebook få store konsekvenser for deres Audience Network, som netop gør det muligt for annoncører at målrette reklamer på tværs af apps og platforme, og måle effektiviteten af disse.

“(…)udgivere bør forvente, at deres evne til effektivt at tjene penge på Audience Network falder. Uagtet hvad vi stiller op, kan Apples opdateringer muligvis gøre Audience Network så ineffektivt på iOS 14, at det slet ikke giver mening for os at tilbyde det på iOS 14.”

Og er det så godt eller skidt? Jeg tror jeg giver ordet til Joanna Stern fra Wall Street Journal:

Hvis nogen skulle være i tvivl, så har Apple og Facebook ikke ret varme følelser for hinanden.

I sidste uge gik Facebook med i koret af firmaer, der kritiserer Apple for at tage 30 procent af indtægterne, genereret gennem apps i App Store.

Mere specifikt havde Facebook forsøgt at overtale Apple til at frasige sig sin andel af indtægterne på en ny type Facebook live event, hvor man (i udvalgte lande) kan sælge billetter til fx en yogatime eller et webinar via Facebook-appen.

Det ville Apple ikke være med til, og Facebook havde derfor inkluderet en tekst under køb-knappen, hvor det fremgik, at Apple tager 30 procent af det beløb, brugeren er ved at betale.

Men den går ikke i App Store.

Apple har ifølge Facebook ganske enkelt afvist en ny opdatering af Facebook-appen, på baggrund af en regel i App Stores betingelser, som ikke tillader at vise “irrelevante” informationer til brugerne.

Det kan man jo så diskutere, om det er — bare ikke med Apple.


LINKS TIL LÆSEHESTE

Det er snart weekend, og du får derfor ingen lektier for :-)

You've successfully subscribed to Techliv
Perfekt! Hvis du vil have adgang til alt indhold på Techliv, skal du vælge et abonnement.
Velkommen tilbage! Du er nu logget ind på din konto.
Velkommen! Din konto er nu fuldt aktiveret, og du har adgang til alt indhold.