Google grovkopierer en række af Apples bedste funktioner
I dag skal vi forbi en kaskade af opdateringer til Android, som råt er kopieret fra Apple.
1. Google grovkopierer Apples bedste funktioner
Google har benyttet CES-messen til at annoncere en lang række opdateringer til Android under paraplynavnet “better together”.
Opdateringerne har i særdeleshed fokus på bedre synkronisering og kommunikation på tværs af enheder.
Flere af de kommende features er rendyrkede kopier af funktioner, som Apple allerede tilbyder — og som ofte er nemmere for Apple at levere på grund af firmaets lukkede økosystem.
Den måske mest centrale nyhed er en kopi af AirPods evne til (i de fleste tilfælde) automatisk hurtigt at parre de trådløse høretelefoner på tværs af enheder.
Det vil sige, at hvis AirPods er forbundet til en Mac, og man går fra sin computer med sin iPhone, så forbinder AirPods automatisk til telefonen i stedet.
I Googles univers vil det betyde, at udvalgte bluetooth-høretelefoner vil kunne skifte automatisk mellem Android-telefoner, Chromebooks, Android TV og udvalgte Windows PC’er.
Hvilke høretelefoner, der er tale om, er ikke offentliggjort, og muligvis drejer det sig om produkter, der slet ikke er på markedet endnu.
Google vil også kopiere det lydformat, der kaldes Spatial Audio (rumlig lyd). Det vil sige, at lyden ikke længere blot er stereo, men i teorien kan placeres i et 360-graders lydunivers, samt at lyden kan ændre sin placering i høretelefonerne afhængig af, hvilken vej man drejer hovedet.
Det ‘smarte hjem’ skal efter planen gøres endnu smartere, ved hjælp af det der kaldes Fast Pair.
Fast Pair gør det langt mere simpelt at tilføje nye enheder til ens smart-hjems-setup, uanset hvilken producent der måtte have lavet en smartpære, termostat eller højttaler. Alt du skal gøre er at scanne en QR-kode, så er den nye enhed tilføjet. Konceptet er i øvrigt en del af den kommende Matter-standard.
En anden ren copy/paste fra Apple-universet er muligheden for at låse sin computer og telefon op med sit ur. Dette vil Google nu implementere i ure, der kører firmaets nyeste ur-styresystem WearOS.
Også den kommende mulighed for at benytte en Android-telefon som bilnøgle er et koncept, der er lånt hos konkurrenten.
Den sidste ting, vi kan nå at nævne her, er en bedre integration mellem Android og Windows.
Fast Pair skal nemlig også gøre det nemmere at dele indhold trådløst mellem en telefon og en Windows PC, i stil med hvordan det fungerer med Apples AirDrop.
Selvom der altså er tale om, at Google grovkopierer nogle af Apples bedste funktioner, så skal det for en god ordens skyld nævnes, at Apple ofte kopierer den anden vej.
Og i virkeligheden er det jo bare fedt for forbrugerne, når de store kopierer hinanden, så de bedste løsninger kan komme flere folk til gode.
2. Medie: Metas brille-styresystem droppet — men firmaet afviser
Meta (der plejede at hedde Facebook) har valgt at droppe et nyt styresystem udviklet til firmaets briller, som ellers har været undervejs siden 2017.
Det rapporterer det troværdige medie The Information.
Ifølge mediets oplysninger er styresystemet, som er blevet udviklet under navnet XROS af et team på 300 personer, simpelthen blevet kasseret, inden det nogensinde er blevet færdigt.
I stedet vil man foreløbigt fortsætte med at bruge en modificeret udgave af Android, som det nuværende Oculus 2 Quest headset i forvejen kører på, siger The Informations kilder.
Et egenproduceret styresystem skulle ellers sikre, at Meta ikke som i den mobile tidsalder risikerer at være afhængige af Apple og Googles platforme og styresystemer.
Det er noget uklart hvad problemet med XROS har været. Men beslutningen skulle angiveligt være truffet i kølvandet på, at projektets leder Mark Lucovsky forlod Meta for at arbejde på et lignende Augmented Reality-styresystem hos Google.
Meta har dog været hurtige på aftrækkeren og afviser (delvist) historien.
Metas Reality Labs’ kommunikationschef Sheeva Slovan har sendt følgende kommentar til The Verge:
- Vi standser eller nedskalerer ikke vores aktiviteter med at udvikle et “reality” operativsystem. Afdelingen fortsætter med at gøre fremskridt, og vi fortsætter med at investere i at bygge til fremtidige computerplatforme som AR-briller og wearable enheder for at hjælpe med at realisere vores vision om metaverset, lyder hendes kommentar.
Sheeva Slovan afviser altså ikke, at det pågældende XROS-projekt er blevet lagt ned, men siger blot, at Meta arbejder på sagen.
Gabriel Alu – som er vicepresident i Metas Reality Labs, der står for udviklingen af styresystemet – er også blevet sendt i byen. Han skriver på Twitter:
- Der er flere tekniske retninger, vi forfølger i vores bestræbelser på at bygge @RealityLabs operativsystemer, vi arbejder stadig på et højt specialiseret OS til vores enheder – vi er fortsat meget investeret i dette arbejde og fortsætter med at dedikere de nødvendige ressourcer til at bygge dette.
Tweetet er efterfulgt at et nyt tweet, hvor han tilføjer, at Reality Labs er i gang med at udvide deres afdeling, efterfulgt af et link til firmaets åbne jobopslag.
3. For svært at sige nej til cookies: Google og Facebook får store bøder i Frankrig
Man skulle næsten tro, at Google og Facebook samler på bøder.
I hvert fald har de to firmaer hver især netop kunne føje endnu en til samlingen. Denne gang er det det franske datatilsyn, CNIL, der (igen) har haft bødeblokken fremme.
Google har fået en bøde på 150 millioner euro (1,1 milliard kroner), mens Facebook slap noget billigere med 60 millioner euro (450 millioner kroner) for at overtræde GDPR.
Det rapporterer blandt andre Engadget.
I begge tilfælde er der tale om, at det ikke er nemt nok for brugerne, at afvise de to platformes cookies.
I tillæg til bøden får de to firmaer en daglig bøde på 100,000 euro, hvis de ikke ændrer praksis indenfor tre måneder.
Begge firmaers respons på bøden er sjældent lavmælte.
En talsperson fra Meta (Facebook) siger til mediet Poltico, at de er ved at gennemgå myndighedens beslutning, og at firmaet fortsat forpligter sig til at samarbejde med de relevante myndigheder.
Google har endda fundet den helt store PR-violin frem, som på en eller anden måde ikke rigtig er in tune med virkeligheden:
- Folk stoler på, at vi respekterer deres ret til privatliv og beskytter dem, lyder det således fra Google helt uden ironisk distance, inden de fortsætter:
- Vi forstår vores ansvar for at beskytte denne tillid og forpligter os til yderligere ændringer og aktivt at samarbejde med CNIL i lyset af denne beslutning i henhold til det elektroniske privatlivs-direktiv.
Set gennem danske briller, kan man blot håbe, at vi snart ser en ændring i hele Europa, så det bliver nemmere at sige nej tak til cookies på de to platforme. For det er godt nok alt andet end overskueligt.
4. General Motors: Vi vil sælge førerløse biler til almindelige kunder i midten af 2020’erne
Vi skrev i går om, at det kinesiske bilfirma Geely satser på at sætte en fuldt førerløs bil til salg i Kina i 2024.
Nu pibler det så ud med nyheder fra flere andre firmaer, der ligeledes har (op)fundet en ny dato for, hvornår de er klar med deres bud på mobilitetens hellige gral.
General Motors brugte således sin CES-præsentation på at fortælle, at de forventer at sætte fuldt autonome biler til salg til almindelige mennesker i midten af dette årti.
Nyheden blev ikke fulgt op med nogen former for detaljer om, hvordan firmaet forestiller sig, det skal kunne lade sig gøre.
Selvsamme firma har ikke verdens bedste track record, når det kommer til at forudse, hvornår de er klar med førerløs bilteknologi.
Således påstod General Motors i slutningen af 2017, at deres førerløse taxa-underselskab Cruise ville være klar til at køre førerløs taxa-kørsel i San Francisco i 2019. Dette er stadigvæk ikke blevet til virkelighed, og datoen er foreløbigt rykket til 2022.
Volvo vil også gerne være med på hype-vognen om førerløs kørsel.
Det svensk/kinesiske firma oplyser ligeledes på CES, at de forventer at få tilladelse til at sende deres kommende elektriske SUV ud på udvalgte motorveje i Californien i år, uden at føreren skal holde hænderne på rattet eller øjnene på vejen.
Der er altså tale om det, der på skalen over autonom kørsel fra Level 1 til Level 5, kaldes for Level 3.
Det er det første niveau, hvor chaufføren ikke skal sidde klar til at overtage styringen fra bilens computer og altså kan foretage sig noget andet end at holde øje med trafikken eller bilen.
Ride Pilot, som Volvo kalder systemet, vil være en abonnementstjeneste, som ejere af den kommende elektriske Volvo kan vælge at betale for.
Så blot for at opsummere:
Efter et par år, hvor talen om autonom bilkørsel mest har været optaget af Elon Musks forsøg på at tale Tesla selvkørende evner op, så er vi nået til et nyt sted, hvor bilfirmaer over en bred kam (igen) har brug for at fortælle om, at de snart er klar med (delvist) førerløse biler.
Så må vi bare læne os tilbage og se, om de kan overholde deres egen tidslinje denne gang. Jeg tvivler.
LINKS TIL LÆSEHESTE
Mød bilmalingen, der skifter farve “on demand”
Er Web3 fremtiden eller blot tom hype?
Farvel til Popcorn: Netflix-æraens svar på Pirate Bay er ikke længere.
Home Hub: Samsung lancerer dedikeret tablet til det smarte hjem
Kina forbyder eksklusive aftaler mellem pladeselskaber og musikstreaming-platforme