Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

Tesla og Waymo slås: Fundamentalt uenige om vejen til den førerløse bil

Vi kigger på deres fundamentalt forskellige tilgang til, hvordan man udvikler en bil, der kan køre på egen hånd.

Tesla og Waymo slås: Fundamentalt uenige om vejen til den førerløse bil

1. Waymo og Teslas infight fortsætter: Fundamental uenighed om vejen til den førerløse bil

Elon Musk og John Krafcik fortsætter deres offentlige skænderi om selvkørende biler. John Kracik er chef for Googles førerløse bildivision Waymo, og Elon Musk er...ja, Elon Musk, der jo blandt andet sidder bag rattet i Tesla.

Diskussionen drejer sig om, hvem der er mest kompetent til at udvikle teknologi, der gør biler i stand til at køre på egen hånd — og mere konkret om metoden.

Begge firmaer gør naturligvis brug af computer-intelligens til at forsøge at forudse, hvordan trafikken bevæger sig. Men her hører enigheden stort set også op.

Tesla gør i overvejende grad brug af kameraer kombineret med ultralyd-sensorer og en fremadvendt radar, som sender data til bilens computer, der hele tiden vurderer vejens forløb (striber på vejen, lyssignaler, etc.).

Waymos teknologi benytter sig primært af Lidar (en laserbaseret radar der konstant måler tid og afstand til omgivelserne) og ikke mindst af kortdata. Det vil sige, at Waymos biler kun kan køre i et afgrænset område, som bilerne kender i detaljer.

Meget firkantet kan man sige, at Waymos biler kører efter et detaljeret kort, mens Tesla kører efter vejstriberne og vejens forløb.

Konflikten handler altså helt grundlæggende om, hvilken teknologi og metode der på sikker vis gør biler i stand til at køre på egen hånd.

I et friskt interview med et tysk magasin, udtaler John Krafcik:

- Det er en misforståelse, at du blot kan udvikle et førerassistent-system, indtil du en dag magisk kan lave et hop, der gør det til et fuldt autonomt køresystem.

- For os er Tesla slet ikke en konkurrent. Vi fremstiller et helt autonomt køresystem. Tesla er en bilproducent, der udvikler et rigtig godt førerassistent-system, lød det fra Waymo-bossen.

Det fik Elon Musk til tasterne på Twitter, hvor han i bedste børnehavestil skrev:

“Teslas AI hardware og software er bedre end Waymos”.

Tweetet blev fulgt op af et par yderligere tweets, hvor Elon Musk skriver, at Tesla er ved at ændre sit neurale netværk (kunstig intelligens) til at benytte otte-kameras surround-video, som han i vanlig selvfed marketingstil mener “vil gøre systemet superhuman self-driving”.

Det er muligt, at det er tilfældet, men udrulningen af betaversionen af Teslas Full Self Drivning i slutningen af sidste år viser med al tydelighed — selvom det er ganske imponerende — at der er et godt stykke til, at man som chauffør blot kan lade bilen køre selv, uden at være klar til selv at overtage styringen.

Den fundamentale uenighed mellem de to firmaer fik i starten af januar Waymo til at stoppe med at omtale sine biler og sin teknologi som self-driving. Fremover vil de omtale det som autonomous driving.

I et blogindlæg uddyber Waymo beslutningen således:

- Dette er mere end bare en branding eller sproglig øvelse. Desværre ser vi, at nogle bilproducenter bruger udtrykket “selvkørende” på en unøjagtig måde.

- Det falske indtryk kan føre til, at nogen ubevidst tager risici (som at fjerne hænderne fra rattet), der ikke kun kan bringe deres egen sikkerhed, men også sikkerheden hos mennesker omkring dem, i fare.

Til syvende og sidst er det altså et spørgsmål om, hvilken type system, man tror på: Et system hvor hele verden først skal kortlægges i detaljer (Waymo), eller et system, hvor bilen forholder sig til omgivelserne i takt med at den møder dem (Tesla).

Og skal en bil, der lover den kan køre på egen hånd, overhovedet have et rat og give mennesket mulighed for at styre bilen selv?

Vi følger med i de to kamphaners fortsatte bøf.


2. Facebook News rykkere nærmere: Lanceres i Storbritannien

Mens bølgerne om betaling for at linke til nyhedsindhold går højt i Australien, så har Facebook netop rullet sin nyhedsservice Facebook News ud i Storbritannien.

Facebook har indgået en aftale med en perlerække af store britiske medier, som betyder at det sociale medie — mod betaling — må bruge deres artikler i en ny, dedikeret nyheds-fane i Facebook-appen.

Disse medier inkluderer The Guardian, Channel 4, Financial Times, The Independent, The Telegraph og Daily Mail.

Af de store landsdækkende mediemastodonter er det kun News UK (The Times, The Sunday Times og The Sun), der står uden for aftalen med Facebook. De har dog allerede an aftale med Apple News, der ofte nævnes som den mest direkte konkurrent.

Ifølge The Guardian varierer aftalerne med de forskellige medier ret kraftigt. Nogle får store beløb på forhånd, mens andre må forlade sig på betaling afhængig af klik og tilhørende annoncer i det format, der hedder Instant Articles, hvor nyhederne læses direkte i Facebook-appen.

Storbritannien er foreløbig det eneste land udenfor USA, hvor Facebook News lanceres, men Facebook siger, at det blot er “begyndelsen på en række internationale investeringer i nyheder”.

Nyhederne i den britiske udgave af Facebook News bliver udvalgt af et dertil hyret firma, Upday. Men i klassisk Facebook-stil vil en del af artiklerne, den enkelte bruger ser, være baseret på algoritmernes tilpasning til brugerens “interesser”.


3. Google: Reklamer uden cookies virker 95 procent så godt

Google er i færd med at udfase tredjeparts cookies i deres Chrome-browser. Og nu viser den teknologi, der skal erstatte de små sladrende, tekstfiler, at man godt kan levere værdifulde annoncer alligevel.

I en opdatering på deres fremskridt oplyser Google, at test af den mere privatlivsorienterede FLoC-teknologi giver annoncørerne 95 procent konvertering per annonce-dollar, sammenlignet med cookie-baserede reklamer.

Federated Learning of Cohorts (FLoC) er et teknologi-koncept som bruges til at rykke en del af den computerberegning, der normalt foregår på Googles servere, over på den enkeltes enhed.

Så i stedet for at identificere den enkelte bruger via cookies, bliver udregningerne om, hvad du interesserer dig for i annonceøjemed, foretaget lokalt på din egen computer.

Oplysningerne bliver så inkluderet i en fælles mængde med en større gruppe personer med lignende interesser, men uden at Google eller annoncørerne kan se, hvem det enkelte individ er. Brugerens webhistorik forbliver privat på computeren eller telefonen.

Det lyder på mange måder som en rigtig fornuftig løsning på et af nettets helt store problemer. Alligevel tilfredsstiller den hverken annoncører eller privatlivsforkæmpere.

I Storbritannien er myndighederne allerede ved at kigge det nye tiltag efter i sømmene, efter at en koalition af digitale marketingfirmaer har anklaget Google for at forvride konkurrencen ved at fjerne tredjeparts cookies.

Heller ikke den digitale privatlivsorganisation Electronic Frontier Foundation (EFF) er begejstrede for Googles metode.

EFF er i særdeleshed bekymrede for, at brugere havner i en FLoC, hvor de bliver blåstemplet som en bestemt type bruger, uden de har nogen mulighed for at forstå, hvorfor eller hvordan det er sket — og uden mulighed for at kunne forlade FLoC’en.

- Et floknavn vil helt essentielt være en adfærdsmæssig kreditværdighed: en tatovering på din digitale pande, der giver en kortfattet oversigt over, hvem du er, hvad du kan lide, hvor du går, hvad du køber, og hvem du er forbundet til, skriver EFF.

Googles opdatering på projektet sker kort tid inden, at Apple ruller en længe ventet privatlivsfunktion ud, som kræver at du som bruger fremover aktivt skal give samtykke til, at firmaer må følge din færden på tværs af apps og hjemmesider.

Apples tiltag fik sidste år Facebook til at indrykke flere helsides avisannoncer, hvor de anklagede Apple for at skade mindre virksomheder.


4. Apple topchef skifter rolle: Skal lede nyt, ukendt projekt

Apple rokerer rundt på et par af direktørstolene, og Dan Riccio, der tidligere har været Vice President for Hardware Engineering, bliver nu Vice president for Engineering.

Selvom vi ikke ofte beskæftiger os med navne og stoleleg hos techfirmaerne, så er det alligevel et skifte der er værd at nævne, også selvom titlerne næsten lyder ens.

Det særlige ved Riccios nye job er nemlig, at han bliver direktør for et område som ikke har noget officielt produkt under sig - endnu.

I pressemeddelelsen skriver Apple:

- Dan Riccio overgår til en ny rolle med fokus på et nyt projekt og vil rapportere til CEO Tim Cook.

Dan Riccio siger selv:

- Jeg glæder mig til at gøre det, jeg elsker mest — fokusere al min tid og energi på Apple på at skabe noget nyt og vidunderligt, som jeg ikke kunne være mere begejstret for.

Hvad det nye og vidunderlige er, er altså indtil videre rent gætværk.

Spekulationerne er naturligvis allerede i gang, og de to bedste (og mest åbenlyse) bud er, at Dan Riccio enten skal styre Apples AR og VR fra prototype til færdigt produkt, eller at det drejer sig om den meget omtalte Apple-bil.


LINKS TIL LÆSEHESTE

Dagens mest interessante: Hvad gør Signal, hvis deres kommunikationsplatform bliver misbrugt?

🚨 The battle inside Signal
The fast-growing encrypted messaging app is developing features that would make it more vulnerable to abuse. Current and former employees are sounding the alarm

Nyhedsbreve er brandvarme: Twitter køber nyhedsbrevsplatformen Revue

Twitter buys into newsletters with Revue acquisition
Twitter is getting into paid newsletters with the acquisition of Revue. Email newsletters are becoming popular among journalists and writers, and Twitter’s move pits it against Substack and other providers.

Hjemmeautomation med følelser: Amazons Alexa bruger nu sine mavefornemmelser til at styre det smarte hjem

Amazon’s Alexa can now act on its own hunches to turn off lights and more
Amazon is upgrading Alexa’s existing “hunches” ability to be proactive, allowing the assistant complete common tasks without needing your permission. Amazon is also launching Guard Plus, a home security subscription service.

På gåtur mens Dolly Parton fortæller: Apple ruller nyt fitness-koncept ud

You Can Now Take Guided Audio Walks With Fitness+
When Fitness+ launched last month, one of the big omissions was the lack of audio-guided outdoor walks or runs—a staple in other fitness and wellness apps like Peloton, Calm, and Aaptiv. Well, you still can’t run (yet) but today, Apple’s introducing guided walks to the service in an aptly named “Tim…

Uafhængig blokering: Techfirmaer koordinerede ikke suspendering af Trump

Tech tells GOP no coordination on Trump ban
Tech platforms told a Republican lawmaker they didn’t coordinate in banning former President Trump or severing ties Parler..

Falsk Lizzie: Deepfake-video af den britiske dronning klarer frisag

Channel 4 Deepfake Queen complaints dropped by Ofcom
The media regulator decided not to pursue complaints about decency over the channel’s satire.

Nye spilproblemer: Cyberpunk 2077 sender fatal opdatering ud

‘Cyberpunk 2077’ update introduced a game-breaking bug
Cyberpunk 2077’s 1.1 update was supposed to set the troubled game on the path toward redemption.

Googlere i alle lande, forener Eder: Google-medarbejdere vil organisere sig globalt

Exclusive: Google workers across the globe announce international union alliance to hold Alphabet accountable
The newly formed Alpha Global brings together 13 unions to push Google leadership for real change. It’s affiliated with UNI Global Union.

Følg Techliv — og del med dem du kender...

Del gerne dette nyhedsbrev med folk du kender.

Følg os på sociale medier:

Techliv på Twitter og Facebook | Nicolai på Twitter | Anders på Twitter

You've successfully subscribed to Techliv
Perfekt! Hvis du vil have adgang til alt indhold på Techliv, skal du vælge et abonnement.
Velkommen tilbage! Du er nu logget ind på din konto.
Velkommen! Din konto er nu fuldt aktiveret, og du har adgang til alt indhold.