Facebook sender åben krigserklæring til Apple

Facebook har indrykket helsidesannoncer i store amerikanske aviser. De er arrige over, at Apple vil begrænse muligheden for at tracke brugerens færden, og siger det skader mindre virksomheder.

Facebook sender åben krigserklæring til Apple

Facebook vs Apple: En krig om privatliv og fremtidens internet

Vi nåede lige at berøre det i tirsdags, men i går blussede sagen så op igen.

Facebook er rasende på Apple over et nyt privatlivstiltag, som skal give Apple-brugerne langt bedre kontrol med deres private data, og som vil betyde en klar værdiforringelse af Facebooks personaliserede reklamer.

Faktisk er Facebook så rasende, at de har indrykket helsidesannoncer i flere af de største amerikanske aviser, hvor de fremstiller Facebook som det gode firma, der bekymrer sig om de små virksomheders ve og vel, mens Apple er det onde firma, der vil ødelægge mindre erhvervsdrivendes forretning.

Hele miseren bunder i, at Apple fra starten af næste år kræver, at en app skal spørge brugeren om tilladelse til at tracke dem rundt på nettet.

Det betyder helt konkret, at når du åbner Facebook-appen (eller en anden app, der ønsker at tracke dig), vil du se en popup med teksten:

“Vil du tillade Facebook at tracke din aktivitet på tværs af andre firmaers apps og websites?”

Herefter har den pågældende app (altså i dette eksempel Facebook) lidt plads til at forklare, hvorfor man skal tillade det.

Til sidst har brugeren to valgmuligheder: “Bed appen om ikke at tracke dig” eller “Tillad”.

Og det er jo lidt en no brainer: de fleste mennesker med bare en smule kritisk sans, vil i langt de fleste tilfælde vælge ‘nej tak’.

Avisannoncen, Facebook indrykkede i går, har overskriften “We’re standing up to Apple for small businesses everywhere”. (Du kan læse hele annonceteksten i billedet i dette tweet).

Her skriver Facebook, at den gennemsnitlige mindre virksomhed står til at miste 60 procent i salg, for hver dollar de bruger på Facebooks personaliserede annoncer.

Blokeringen af Facebooks trackingmetoder betyder kort og godt, at de firmaer, der benytter Facebook til at annoncere, ikke kan målrette reklamerne lige så præcist, fordi Facebook ganske enkelt får færre data om dine og mine interesser og bevægelser på nettet.

Facebook skriver også, at Apples tiltag vil få direkte indflydelse på Facebooks egen bundlinje, fordi deres annonceprodukt bliver forringet.

Hos Apple ser man tingene fra en hel anden vinkel. I et skriftligt respons på Facebook-annoncen skriver Apple:

“Vi mener, at dette er et simpelt spørgsmål om at stå op for vores brugere. Brugere skal vide, hvornår deres data indsamles og deles på tværs af andre apps og websteder - og de skal have valget, om de vil tillade det eller ej.”

“App Tracking Transparency (Apples officielle navn på det nye privatlivstiltag, red) i iOS 14 kræver ikke, at Facebook ændrer sin tilgang til sporing af brugere og oprettelse af målrettede reklamer, det kræver simpelthen, at de giver brugerne et valg,” skriver Apple.

Facebook har i dag fulgt op med en ny avisannonce. Denne gang med titlen “Apple versus det gratis internet”.

I annonceteksten skriver Facebook, at Apples tiltag “vil ændre internettet til det værre”.

Facebook mener, at begrænsningen af de personaliserede reklamer blandt andet vil tvinge blogs til at overgå til en abonnementsmodel eller at fx kogebogs-apps vil blive tvunget til at tilføje in-app køb.

Facebook skriver, at det vil “gøre internettet meget dyrere og reducere gratis indhold med høj-kvalitet”, og tilføjer, at mange mindre virksomheder siger, at det vil ramme dem hårdt.

Techlivs take på sagen:

Som det fremgår, er der altså tale om to fuldstændig forskellige måder at anskue internettet og privatliv på.

Apple mener, at vi som almindelige brugere har ret til et vist niveau af privatliv.

Facebook forsvarer sin forretningsmodel, som har gjort dine og mine private data til den vare, de tjener penge på, og som uden tvivl har gjort annoncering mere effektiv for mange virksomheder.

Facebook forsvarer ligeledes tanken om, at indhold er gratis, når man betaler med sine data i stedet for med penge. Det er den model mange kritikere — herunder Apples CEO Tim Cook — beskriver under parolen “Når tjenesten er gratis, er det dig der er produktet”.

(Tim Cook og Mark Zuckerberg har i øvrigt været i infight om lige netop den sag allerede tilbage i 2014.)

Selvom Facebook har en valid pointe i, at Apples nye tiltag vil lede til en forringelse af de reklamer, som mange firmaer benytter i stor stil (og som har gjort Facebook til et af verdens mest værdifulde firmaer), så er det i vores optik et helt andet spørgsmål, der skal stilles.

Nemlig, hvordan er vi nogensinde endt i en situation, hvor det er tilladt, at et firma som Facebook har ret til at indsamle så vanvittigt mange personlige data om os? Og ligefrem har lov til at følge efter os og registrere så godt som alle vores besøg og klik på hjemmesider, som Facebook ikke ejer?

Facebook vil fremadrettet — uanset det nye Apple-tiltag — have adgang til at registrere alle de ting, vi foretager os på Facebooks egne platforme: Alle kliks, alle opslag du stopper ved, alle reklamer du trykker på, alle likes, alle delinger, alle søgninger.

Det er således kun Facebooks mulighed for at tracke vores besøg på andre firmaers hjemmesider og i andre firmaers apps, der begrænses, hvis du siger ‘nej tak’ til, at Facebook må udspionere dig.

Selvom det kan få negativ indflydelse på mindre virksomheder, der for manges vedkommende kæmper hårdt i disse Corona-tider, så skulle Facebook aldrig nogensinde have haft mulighed for at udbyde den form for annoncering, som er baseret på fuldstændigt vildt detaljerede profiler af os alle.

Bare fordi man har haft en annoncerings-mulighed, som næsten var for god til at være sand, så er det ikke det samme som, at det er synd for nogen, at den mulighed nu bliver indskrænket.

Det burde være sket fra politisk hold, men nu bliver det så i et eller andet omfang begrænset af Apple, hvilket kun kommer iPhone og iPad-brugere til gode.

Forhåbentlig bliver det startskuddet til et større (politisk) opgør med den grænseoverskridende dataindsamlingsmodel, firmaer som Facebook har forædlet.


Google får nye monopolsager på halsen

Et af 2020s helt store temaer er et gryende opgør med techgiganternes monopollignende status.

Det har ikke mindst Google måtte sande.

I oktober blev søgefirmaet sagsøgt af den amerikanske stat, anklaget for at have monopol på søgninger og på søgebaseret annoncering.

Nu følger så endnu et sagsanlæg — denne gang med Texas og ni andre amerikanske stater som afsendere.

Det er i særdeleshed annonceforretningen, der er i skudlinjen. Google anklages blandt andet for på ulovlig vis at eliminere konkurrencen ved at favorisere sin egne bud på annoncebørserne, uagtet om andre har budt højere.

Ligeledes er de anklaget for at have indgået ulovlige aftaler om annoncemarkedet med Facebook.

“Som interne Google-dokumenter afslører, forsøgte Google at dræbe konkurrencen og har gjort det gennem en række ekskluderende taktikker, herunder en ulovlig aftale med deres største potentielle konkurrencemæssige trussel, Facebook,” lyder det i sagsanlægget.

Kravet er blandt andet, at Google skal opdele sine forretningsområder.

Google afviser, at de har gjort noget forkert og siger, at de vil forsvare sig imod det de kalder “grundløse anklager”.

Men det stopper næppe her.

Reuters skriver, at det forventes, at Google senere i dag vil blive mødt med et tredje sagsanlæg om monopoldannelse og konkurrenceforvridning.

Denne gang vil afsenderne være de øverste juridiske ansvarlige i 30 andre stater.


LINKS TIL LÆSEHESTE

Bitcoin sætter ny rekord — igen

Bitcoin hits new all-time high above $23,000, extending its wild 2020 rally
Bitcoin’s price is now up more than 200% since the start of the year.

Mere Facebook-krig mod Apple: Hjælper Epic med sagsanlæg om “Apple-skat”

Facebook is helping Fortnite maker Epic Games in its legal battle against Apple
The relationship status between Facebook and Apple has gone from “frenemies” to “it’s complicated” to something much worse now.

Podcast er misinformationens næste platform

Sinister sounds: podcasts are becoming the new medium of misinformation
While social networks are clamping down on dangerous content, podcasting is giving it a largely unmoderated platform

Følg Techliv — og del med dem du kender...

Vi har brug for flere medlemmer, så del gerne dette nyhedsbrev med folk du kender.

Følg os på sociale medier:

Techliv på Twitter og Facebook | Nicolai på Twitter | Anders på Twitter

0 Kommentarer
Loading...
You've successfully subscribed to Techliv
Perfekt! Hvis du vil have adgang til alt indhold på Techliv, skal du vælge et abonnement.
Velkommen tilbage! Du er nu logget ind på din konto.
Velkommen! Din konto er nu fuldt aktiveret, og du har adgang til alt indhold.