Store opdateringsdag

Vi kigger i dag på den vigtigste nye feature i iOS 14.5, den der kaldes App Tracking Transparency.

Store opdateringsdag

Sæt en stopper for apps, der tracker dig: Her er de vigtigste nyheder i iOS 14.5

Omkring halvdelen af alle danskere har en iPhone, og de kan nu installere den største opdatering til iPhone siden iOS 14 landede i efteråret.

Denne gang er der i særdeleshed én feature, som er værd at nævne; nemlig den funktion der hedder App Tracking Transparency.

Det betyder, at alle apps, der sporer dig på tværs af apps og websider, nu skal spørge om lov, før de kan fortsætte deres praksis.

Det er jo kun ret og rimeligt — altså at de skal bede om lov — og man kan i virkeligheden spørge sig selv, hvorfor vi har skulle helt hen til 2021, før Apple har indført denne funktion.

Helt lavpraktisk bør du i løbet af kort tid se en lille pop-up, når du åbner dine apps eller installerer nye, der spørger, om den pågældende app må tracke dig.

Hvis du ved, at svaret altid vil være nej, så kan du også vælge helt at slå det fra, så ingen apps må spørge dig eller følge dig.

Det gør du i indstillinger -> Anonymitet -> Sporing, hvor du deaktiverer -> Apps må anmode om at spore.

Udrulningen af den nye anti-app tracking funktion er dog ikke løbet stille af sig.

Først var der Facebook, der indrykkede helsides-annoncer, som anklagede Apple for at ødelægge mulighederne for små erhvervsdrivende.

I Frankrig har der været et sagsanlæg fra reklameindustrien, som ville have myndighederne til at gøre den nye anti-sporings funktion ulovlig. De er dog umiddelbart blevet afvist.

Senest har de tyske medie-, internet- og annonce-industrier anlagt et fælles søgsmål mod Apple for monopolmisbrug, fordi Apple altså nu giver brugerne et valg og muligheden for at sige 'nej tak' til at blive tracket.

De tyske industrier argumenterer for, at “Apple effektivt udelukker alle konkurrenter fra at behandle kommercielt relevante data i deres økosystem”.

De mener, det blandt andet vil lede til en nedgang i reklameindtægter til app-udviklere på op mod 60 procent, og at de derfor vil være nødt til at øge priserne på apps, eller skifte fra en gratismodel til en betalingsmodel.

Apple har selv lanceret nedenstående video, der forklarer, hvad der i virkeligheden sker med brugernes data, når de indsamles. (Ja, det er også en Apple-reklame, men faktisk en ret sober forklaring).

De kalder App Tracking Transparency for:

“En feature som giver dig et valg om, hvordan apps bruger og deler dine data. Data som din alder, lokation, sundhedsinformationer, forbrugsvaner og din browsinghistorik, for at nævne nogle få”.

Og for at skære det helt ud i pap (så både brugere og politikere ikke længere bør være i tvivl), så fortsætter videoen med følgende svada:

“Nogle apps har flere trackere indlejret i sig, som tager flere data, end de har brug for. Og som de deler med tredjepart, som annoncører og datahandlere. De indsamler tusindvis af stykker information om dig, for at lave en digital profil, som de sælger til andre. Disse tredjeparter bruger din profil til at målrette annoncer til dig, og de kan også bruge dem til at forudsige og påvirke din adfærd og dine beslutninger (…). Dine informationer bliver sat til salg. Du er blevet produktet”.

Jeg tror ikke, der er mange, der følger Techliv, som er i tvivl om, hvor vi står i denne diskussion. Og for at være helt ærlig, er det svært at forstå, at det overhovedet er lovligt for firmaer at følge efter brugere og handle med deres oplysninger på den måde.

Derfor er det (IMO) den måske mest væsentlige opdatering til iOS i mange år, der netop er landet. Forhåbentlig kan den være med til at sætte nogle grænser for den invasive tracking, og lede til nye og mere privatlivsorienterede metoder til online-annoncering.

For lige at gøre det helt klart, så betyder App Tracking Transparency IKKE, at Facebook eller Google, eller hvem det nu måtte være, ikke længere kan følge med i alt, hvad du foretager dig på deres platforme. Men siger du ‘nej tak’ til, at de må tracke dig på tværs af apps, sætter du (i princippet) en stopper for, at de kan følge med i, hvad du laver i andre apps og på andres platforme.

Facebook har altså stadigvæk adgang til tusindvis af datapunkter om dig, men i teorien kun ud fra hvad der foregår i deres egen have. Det er da kun ret og rimeligt.


Der er dog også et par andre nye features i iOS 14.5, der er værd at nævne.

For dem, der har et Apple Watch, bliver det nu en del nemmere at bruge telefonen med ansigtsmaske. Nu kan det nemlig lade sig gøre at låse telefonen op, når FaceID ikke kan genkende en brugers ansigt, hvis iPhone er forbundet til uret. Jeg har kørt en betaversion af iOS 14.5 i flere måneder, og det virker ret fint.

Desuden er der kommet en række nye emojis, der i særdeleshed har fokus på inklusion — for eksempel med par af samme køn med forskellige hudfarver, og sågar en kvinde med skæg.

Og så understøtter opdateringen naturligvis også de famøse AirTags.

For lige at gøre Apple-opdateringerne helt færdig, så er der også en opdatering til MacOS — version 11.3, som man bør installere.

Den indeholder blandt andet et fix til et sikkerhedsproblem, som i teorien betyder, at man komme til at installere malware uden om Apples indbyggede Gatekeeper-blokering.


1. Spotify klar på Facebook — men ikke i Danmark

Som nævnt i sidste uge, så satser Facebook nu ganske seriøst på lyd.

Et af de nye tiltag er muligheden for at dele musik og podcasts via Spotify direkte på Facebook.

Brugerne vil altså nu kunne dele og se en Spotify-player direkte i deres Facebook-feed, og trykker man play, spiller lyden videre, når man scroller videre ned.

Danskerne får dog i første omgang ikke glæde af de nye musikfunktioner. Den nye Spotify-integration er i første omgang kun tilgængelig i 27 lande, og her er Danmark altså ikke blandt.

Faktisk er der ikke et eneste europæisk land med på listen over territorier, hvor Spotifys Facebook-afspiller kan bruges nu.

Dog nævner Spotify, at de forventer at rulle funktionen bredere ud over de kommende måneder, uden at nævne nogle lande specifikt.


2. I Ubers fodspor: Lyft sælger sin autonome bil-udviklingsafdeling

Taxatjenesten Lyft følger nu i storebror Ubers fodspor, og sælger deres førerløse udviklingsafdeling, som har gået under navnet Level 5.

Køberen er det Toyota-ejede Woven Planet, som betaler 550 millioner dollars for fornøjelsen — en investering som i høj grad handler om at hente 300 nye, kompetente medarbejdere ind til det relativt nystartede Toyota-projekt.

Handlen indeholder desuden en samarbejdsaftale, som betyder, at de to firmaer skal arbejde sammen om at udvikle autonome biler. Blandt andet kan Woven Planet bruge data fra Lyfts systemer og biler, til at “accelerere sikkerheden og kommercialiseringen” af autonome biler.

De lettere kryptiske formuleringer, skal nok tolkes som, at man samler kræfterne til at udvikle teknologien hos Toyota, som til gengæld kan bruge millioner af kørte kilometer og real time-data fra Lyft, til at træne deres teknologi på.

I sidste ende kan teknologien potentielt ende med at blive en del af Lyfts flåde, når tiden er moden til at erstatte rigtige chauffører med robotter.

Aftalen er dog ikke eksklusiv, hvilket betyder at Lyft kan vælge at bruge andre systemer i deres biler, og at Woven Planet kan sælge deres system til andre.

Med Uber og Lyft ude, er det nu i overvejende grad Google-ejede Waymo og det General Motors-ejede Cruise, der direkte udvikler et autonomt bil-system, som i udgangspunktet er bygget til brug i deres egne førerløse taxa-services.

Desuden er Didi — den kinesiske pendant til Uber — også stadigvæk med i kapløbet om at udvikle en førerløs taxatjeneste inhouse.


3. Argentiner køber Googles domæne for 20 kroner

Vi slutter i Argentina, hvor en webudvikler, ifølge BBC, kortvarigt var den retmæssige ejer af det lokale Google-domæne Google.com.ar — det der svarer til Google.dk.

Nicolas Kurona (ja, det hedder han) noterede, at Google var nede, og gik for sjov ind for at tjekke om domænet var ledigt.

Det var det til mandens store overraskelse, og han købte det vel vidende, at der måtte være sket en fejl.

Men nej, købet gik igennem og han havde nu fuld kontrol med Googles domæne, og i princippet gik alle argentinske Google-besøg nu til hans hjemmeside.

Nicolas Kurona gik hurtigt på Twitter og forklarede, hvad der var sket. Kort tid efter var domænet taget fra ham igen, og returneret til den retmæssige ejer, Google.

Det er endnu uklart, hvorfor Google-domænet blev frigivet. Flere har spekuleret i, om Google havde glemt at forny det, men det er ikke tilfældet.

Læs hele interviewet med Nicolas Kurona hos BBC.


LINKS TIL LÆSEHESTE

YouGov-undersøgelse: Danskernes foretrukne teknologimærke er… Samsung

Her er danskerne favoritter inden for teknologi | YouGov Denmark
Samsung er danskernes foretrukne teknologimærke. Det viser YouGovs teknologi-ranking 2021, som rangerer de teknologimærker, vi har det bedste overordnede indtryk af.

Når du beder om et råd og ikke bryder dig om svaret: Sådan blev Tim Cook og Mark Zuckerbergs forhold så elendigt — Cook anbefalede, at Facebook slettede alle data, der ikke var indsamlet på deres egen platform

Breaking Point: How Mark Zuckerberg and Tim Cook Became Foes
The chief executives of Facebook and Apple have opposing visions for the future of the internet. Their differences are set to escalate this week.

Stopper det aldrig? Microsofts markedsværdi nærmer sig 2.000 milliarder dollars

Microsoft Nears $2 Trillion Market Value—Second Only To Apple In The U.S.
At all-time highs, the storied software company’s stock has soared nearly 20% this year.

Facebook erkender manglende evne til at begrænse “Stop the Steal” bevægelsen, som blandt andet ledte til stormen på Kongressen.

Læs rapporten her:

Facebook Stopped Employees From Reading An Internal Report About Its Role In The Insurrection. You Can Read It Here.
After BuzzFeed News reported on an internal document that examined the social network’s failings leading up to the Capitol riot, many of Facebook’s employees were prevented from accessing it.

Tesla har overskud igen… men: Pengene stammer i overvejende grad fra salg af bitcoin og salg af udledningscertifikater til andre bilfabrikanter

Tesla turns a record profit despite new Model S and Model X delay
Tesla is under a lot of extra scrutiny lately, but that hasn’t affected the company’s business, as it reported a record first quarter.

You've successfully subscribed to Techliv
Perfekt! Hvis du vil have adgang til alt indhold på Techliv, skal du vælge et abonnement.
Velkommen tilbage! Du er nu logget ind på din konto.
Velkommen! Din konto er nu fuldt aktiveret, og du har adgang til alt indhold.